Dostavba D4 zahájena. Pilotní PPP projekt vyjde na necelých 18 miliard korun

publikováno:
autor:
Ilustrační foto (zdroj: Pixabay.com) Ilustrační foto (zdroj: Pixabay.com)

Poklepáním základního kamene 7. června oficiálně začala výstavba historicky prvního PPP projektu v ČR, konkrétně 32 km dálnice D4 a rekonstrukce 16 km stávající I/4 mezi Příbramí a Pískem.

Stavba je rozdělena do pěti úseků, stavět se ale budou všechny najednou. Stavební práce budou probíhat do konce roku 2024. Od roku 2025 bude konsorcium Via Salis provozovat a udržovat v bezvadném stavu celých 48 kilometrů dálnice D4 a navazující části I/20. Nově postavené úseky dálnice budou ve vlastnictví státu, stát se ale na financování v průběhu jejich výstavby nepodílí. Oproti tradičnímu modelu veřejného zadávání si stát nekupuje jen výstavbu, ale též službu ve formě provozu a kvalitní údržby. Celková konečná cena je 17,8 miliardy korun v čisté současné hodnotě.

Stát začne dálnici splácet až po zprovoznění a po 25 letech ji plnohodnotně převezmeme do své správy ve stavu, který lze označit jako nový. Z hlediska uživatelů bude dálnice zpoplatněna shodně jako jiné pozemní komunikace v ČR. Příjem z těchto poplatků bude příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury, a nebude jakkoliv provázán s úhradou koncesionáři, který je placen výhradně na základě principu dodržování kvality služeb. Za hladký průběh výstavby a následného provozu je zodpovědný koncesionář - Via Salis, společný podnik VINCI Highways a Meridiam, který zadal stavební práce společnosti DIVia stavební, jež je dceřinou společností EUROVIA CS.

Technické detaily projektu:

  • 47,1 km celková délka opravených a nových úseků
  • 2 127 000 m3 vytěžené půdy
  • 675 000 m3 vytěžené ornice
  • 315 000 m3 nově dodané půdy
  • 5 stávajících stavebních konstrukcí bude zbouráno a nahrazeno novými
  • 40 stavebních konstrukcí bude nově vybudováno (včetně 20 staveb umožňujících migraci zvěře)
  • 3 asfaltové vrstvy na nových úsecích (8 + 8 + 4 cm)
  • 767 000 m2 vozovky na nových úsecích
  • 4360 m protihlukových stěn
  • 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi
  • 100% pokrytí nové dálnice kamerovým systémem
  • 112 ks kamer pro monitorování úseků
  • 48 nouzových SOS telefonů
  • 28 variabilních dopravních značek a informačních tabulí
  • 10 meteorologických stanic
  • 27 analyzátorů dopravního proudu.

Základní informace:

  • Jméno projektu: Via Salis D4
  • Objednatel: Ministerstvo dopravy ČR
  • Koncesionář: Via Salis (VINCI Concession a Meridiam)
  • Zhotovitel: DIVia stavební (člen skupiny EUROVIA CS)
  • Doba výstavby: 06/ 2021–12/2024