Metrostav vyslal zpět do Norska tým, který dokončí most na Lososí cestě

publikováno:
autor:

Jako vládní delegace si musela připadat skupina dvaceti stavbařů Metrostavu, která dobrovolně přijala obtížný úkol vrátit se do Norska a dokončit tam významnou zakázku pro investora Trondelag fylkeskommune. Zvláštní tým nastoupil na Terminálu 3 Letiště Václava Havla v Praze do soukromého letadla do Trondheimu. Staveniště u Åstfjordu musela firma na začátku března opustit kvůli pandemii koronaviru. Česká stavební jednička buduje v rámci projektu Fv. 714 Lakseveien dva silniční tunely a jeden most přes fjord.

Součástí mimořádné cesty byl díky operativnímu jednání s úřady i jeden dobrý skutek navíc. Volná místa v letadle totiž Metrostav nabídl českému velvyslanectví v Norsku i norskému velvyslanectví v Česku, a společně se stavbaři tak nakonec odletěl i český velvyslanec Jaroslav Knot a čtyři repatriovaní norští studenti. Ti všichni by se do Norska za stávající situace dostávali jen velmi obtížně.

„Velmi oceňuji pomocnou ruku Metrostavu v těchto těžkých časech. Přátelské gesto Metrostavu odráží vztahy mezi Norskem a Českou republikou – jsme partneři a spojenci, kteří se na sebe mohou v případě potřeby vzájemně spolehnout,“ okomentoval počin Metrostavu Robert Kvile, norský velvyslanec v ČR.

„Vysoce oceňuji nejen profesionalitu společnosti Metrostav a. s., která je i přes aktuální nepříznivou situaci ve světě rozhodnuta dodržet závazky vůči norskému klientovi, ale i její společenskou odpovědnost. Metrostaváci totiž nezištně nabídli volná místa na svém charterovém letu, jímž se transportují k výkonu práce do Trondheimu, pro repatriaci několika norských studentů z ČR zpět do jejich vlasti,“ řekl Jaroslav Knot, český velvyslanec v Norsku.

„Norský investor zavedl kvůli koronaviru na všech stavbách speciální režim, díky kterému lze pokračovat ve výstavbě při dodržení přísných pravidel a opatření. Nám přitom v Norsku chybí už jen dokončovací práce na mostu. Proto jsme se rozhodli pro návrat. Tým tvoří dvacet dobrovolníků, pro které jsou severské stavby srdeční záležitostí a kterým rodinné poměry umožňují vycestovat na turnus dlouhý tři měsíce. Většina z nich už ve Skandinávii pracovala na několika projektech,“ říká Aleš Gothard oblastní ředitel Metrostavu pro Skandinávii a Island.

Po příletu do Trondheimu budou muset stavbaři napřed do karantény, jejíž délka bude ještě předmětem jednání s norskými úřady. Následně se budou pohybovat po odděleném staveništi, aby nepřišli do kontaktu s ostatními pracovníky. Což by mělo jít snadno, protože zatímco Metrostav dokončuje pouze most, jeho partner ve sdružení Bertelsen & Garpestad bude pracovat převážně v tunelech.

„Oproti normální situaci sice budeme na místě v menším počtu, ale i tak bychom měli dokončit stavbu v souladu s původním harmonogramem. Těsně před opuštěním stavby jsme totiž stihli betonáž mostovky a dostali jsme se do předstihu. Betonáž římsy a další zbývající dokončovací práce nám zaberou zhruba tři měsíce. Nový úsek silnice by měl být otevřen letos na podzim,“ říká vedoucí projektu Robert Brož z Metrostavu a dodává: „Vzhledem k technické náročnosti projektu jsme tušili, že nás čeká něco, co jsme ještě nezažili. Ale že to bude nakonec až takto dobrodružné, to si nikdo z nás nedokázal představit.“

Silnice Fv. 714 tvoří důležitou dopravní spojnici mezi Trondheimem a ostrovem Hitra, z nějž se vyváží více než třetina všech norských lososů. Proto se tomuto silničnímu tahu přezdívá Lososí cesta. Až dosud jezdily kamiony s rybami po klikaté silnici kolem fjordů. Díky novému téměř šestikilometrovému úseku bude doprava významně komfortnější, bezpečnější a rychlejší. V rámci projektu Metrostav vybudoval tunely Slørdal (2650 m) a Mjønes (770 m). Nejambicióznější součástí je však konstrukce 735 m dlouhého mostu přes Åstfjord, která zahrnovala unikátní založení pomocí železobetonových studní o průměru 18,4 m a váze 2200 t přímo na mořském dně.

Stavební společnost Metrostav je ve Skandinávii již přes 10 let jako doma. Čeští a slovenští stavbaři vybudovali ve Finsku, Norsku, Švédsku i na Islandu již desítky kilometrů silničních, kolejových a technologických tunelů. V současnosti jsou pro Metrostav zakázky na severu Evropy ještě důležitější, protože představují zhruba třetinu z celkových ročních tržeb přesahujících 20 miliard korun.