Patrové elektrické jednotky KISS pro MÁV se testují ve Velimi

Nová jednotka Stadler Kiss (foto: Attila Vörös/Iho.hu) Nová jednotka Stadler Kiss (foto: Attila Vörös/Iho.hu)

Společnost Stadler Rail AG ve spolupráci s MÁV – Start divizí osobní dopravy Maďarských státních drah MÁV zahájila letos v létě na zkušebním okruhu VÚŽ ve Velimi dynamické testy elektrických patrových jednotek (EMU) typu KISS. Výkonové zkoušky jsou důležité pro získání průkazu způsobilosti pro provoz s cestujícími a měly by být ukončeny na podzim 2019. Druhý vlak je testován v Německu.

V dubnu 2017 podepsali MÁV – Start a Stadler rámcovou smlouvu na dodávku 40 jednotek KISS. Současně byla učiněna objednávka na prvních 11 šestivozových jednotek. V prosinci 2018 uplatnil MÁV – Start opci na dalších 8 EMU KISS. V červnu 2019 byla zveřejněna informace, že i opce na zbývajících 21 jednotek je aktivována. Vozidla by měla od února 2020 začít jezdit mezi Budapeští, Vácem a Ceglédem. Jedná se o jednu z nejvytíženějších příměstských tratí v Maďarsku. Vozidla zabezpečí cestujícím potřebný komfort a spolehlivost při každodenním cestování. Dvoukřídlé dveře umožňují rychlou obměnu cestujících.

Každá souprava pro Maďarsko má délku 155,8 m a pojme 600 sedících cestujících. Vlaky jsou osazeny vlakovým zabezpečovačem EVM a ETCS 2 – to umožní na modernizovaných tratích využití max. rychlosti 160 km/h.

Označení KISS vzniklo jako zkratka německých slov Komfortabler Innovativer Spurtstarker S‑Bahn‑Zug. Volně přeloženo jako komfortní, inovativní, ve spurtu silný regionální vlak. Vlaky KISS jsou vhodné pro regionální a příměstskou dopravu s vysokou přepravní kapacitou a jsou úspěšně v provozu od roku 2008 v Evropě od západu až po Ural a brzy svezou cestující i v USA.

Hliníková stavba vozové skříně umožňuje variantnost jednotlivých jednotek od dvou‑ až po osmivozové. Vnitřní uspořádání je velmi flexibilní a umožňuje realizovat individuální přání jednotlivých zákazníků. Dokladem toho je například letos podepsaný kontrakt mezi
firmou Stadler a soukromou rakouskou společností WESTbahn na dodávku 15 šestidílných dvoupatrových vlaků. Nové vlaky KISS – Intercity jsou určeny pro trať Vídeň – Salzburg a nahradí současnou flotilu jednotek KISS WESTbahn, kterou odkoupila DB Fernverkehr. Nový kontrakt obsahuje full‑service vč. korektivní a preventivní údržby, jakož i generální opravy a revize.

Je to již třetí objednávka od firmy WESTbahn a provedení vlaků je identické s dodávkou v roce 2017. Vlaky mohou dosáhnout rychlosti až 200 km/h, mají 526 míst k sezení, všechny v 1. třídě. Ve čtyřech vložených vozech je pro cestující k dispozici samoobslužná kavárna. K samozřejmosti patří klimatizace a oddělené toalety pro muže a ženy. Všechny vlaky budou vybaveny výkonným WLAN. Délka jednoho vlaku je 150 m.

Dodávky pro WESTbahn názorně dokazují zmiňovanou flexibilnost řešení jak pro cestující, tak i v oblasti údržby a oprav dodaných vozidel. Společnost Stadler je významným hráčem v oboru kolejových vozidel. Výroba kolejových vozidel má u této švýcarské společnosti více než 75letou tradici. Hlavní sídlo je ve východošvýcarském Bussnangu. Další výrobní základna je i v Německu, v Bělorusku, v Polsku a v Maďarsku. Nově byla letos zahájena výroba i v USA. Kromě toho má firma Stadler po Evropě více než 40 servisních míst zajišťujících záruční i pozáruční opravy dodaných vozidel. Celkově nyní Stadler zaměstnává přibližně 10 500 pracovníků. Od roku 2009 je Stadler zastoupen vlastní projekční kanceláří i v České republice. Více než 100 konstruktérů a projektantů s dlouholetou praxí v oboru kolejových vozidel se významně podílí na projekci jak tramvají, tak i vozidel pro železniční dopravu v mnoha státech Evropy. V České republice se můžeme již druhým rokem svézt s tramvajemi Stadler TANGO NF 2 v Ostravě a posoudit nejen kvalitu projekčních prací pražské pobočky, ale i řemeslného zpracování týmu pracovníků v polském závodě Stadler v Siedlcích.

Z využitím tiskových informací Stadler zpracoval Zdeněk Vytouš