Měřicí kolejová jednotka pro diagnostiku trakční napájecí soustavy

publikováno:
Vůz před přestavbou. Vůz před přestavbou.

Správa železnic, státní organizace, uzavřela v březnu loňského roku smlouvu s českou společností NDCon LOGIC a.s. na dodávku nové měřicí kolejové jednotky určené pro diagnostiku trakční napájecí soustavy. Tato jednotka vznikne přestavbou dvou osobních vozů typu ComfortJet od výrobce Siemens Mobility. Konkrétně se jedná o velkoprostorový vůz 2. třídy s typovým označením Bdmpz a řídicí vůz Afmpz, které byly pořízeny v rámci dodávky 180 vozů pro České dráhy. Oba vozy jsou schváleny pro provozní rychlost až 230 km/h, přičemž tato rychlost zůstane zachována i po přestavbě.

Měřicí jednotka bude sloužit k měření geometrických parametrů trakčního vedení (výšky a stranové polohy vodičů), opotřebení vodičů a interakce mezi napájecím pantografem a trakčním vedením. Na dodávce měřicích technologií se podílejí přední německé společnosti Deutsche Bahn Systemtechnik a Fraunhofer IPM. Jednotka bude dále vybavena termovizním systémem pro sledování teplotních poměrů komponent trakční soustavy a systémem pro diagnostiku balíz ETCS. Jako podpůrné technologie budou integrovány různé kamerové systémy se záznamem videa z vybraných částí trakční infrastruktury.

Popis projektu

Jedná se o technicky náročný projekt, který zahrnuje rozsáhlé konstrukční zásahy do skříně velkoprostorového vozu Bdmpz, jež bude přestavěn na měřicí vůz. V rámci přestavby dojde ke snížení střešní linie vozu o téměř 300 mm v podstatné části jeho délky, čímž vznikne prostor pro instalaci měřicích zařízení – měřicí pantograf, optické jednotky s kamerami a lasery. Ve střední části střechy bude vybudována prohlížecí kabina s pracovními místy pro operátory. Interiér vozu bude dále upraven pro instalaci technologických zařízení – počítačových skříní, elektrocentrály a zařízení pro vysokonapěťové napájení. Data z měřicích zařízení budou přenášena do technologické místnosti, zpracovávána na výkonných serverech a zobrazována na monitorech v měřicí laboratoři a prohlížecí kabině. Interiér i většina rozvodů vozu budou kompletně demontovány a nahrazeny novým vybavením. Celý proces přestavby bude vyžadovat náročné zkoušky a testy v rámci homologačního a schvalovacího procesu.

Přestavba řídicího vozu Afmpz bude méně rozsáhlá, nicméně i zde dojde k úpravám většiny interiéru. Tento vůz bude nově sloužit jako obytné a technické zázemí posádky – vzniknou zde obytná kupé, kuchyňka, prezentační místnost, koupelna a WC. Vzhledem k tomu, že měřicí jednotka bude využívána při vícedenních měřicích jízdách, bude posádka v jednotce přespávat a zajišťovat si zde i stravování.

Průběh projektu

V současnosti probíhá první fáze projektu, která zahrnuje zpracování projektové a realizační dokumentace. Paralelně běží i druhá fáze, zaměřená na přípravu výrobní dokumentace pro samotnou přestavbu obou vozů. V rámci těchto etap probíhají náročné výpočty a simulace úprav skříně v oblastech pevnostních analýz, aerodynamiky, vibrací a hluku.

Samotná přestavba měřicího vozu bude zahájena v létě letošního roku. Přestavba řídicího vozu se rozběhne začátkem roku 2026. Testovací a zkušební jízdy měřicí jednotky jsou plánovány na rok 2027. Vzhledem k maximální provozní rychlosti až 230 km/h bude nutné část zkušebních jízd provést v zahraničí, kde je možné testování až do rychlosti 253 km/h. V této souvislosti probíhají jednání o uzavření smlouvy se společností Deutsche Bahn Systemtechnik. Zkoušky do rychlosti 200 km/h budou realizovány na zkušebním okruhu Výzkumného ústavu železničního ve Velimi. Ukončení projektu se předpokládá ve druhé polovině roku 2027.

Autor: Vlastimil Hebelka