V PPP projektech má nést riziko ta strana, která je nejlépe schopna ho řídit a minimalizovat náklady s ním spojené. Nicméně existují situace, kdy standardní alokace rizik nepřináší zadavatelům optimální výsledek (tzv. „hodnotu za peníze“), což vytváří prostor pro využití různých forem státní podpory. Kdy by měl stát PPP projekty podpořit a jaké má v tomto směru možnosti?
Článek se zabývá předpisy pro ochranu staveb před účinky bludných proudů a jejich aktuálním stavem na území ČR i SR. Je zde uvedeno členění předpisů ve vztahu k platným ČSN a evropským normám, jsou zmíněny všechny současné platné resortní předpisy týkající se projektování a realizace staveb, ale i předpisy týkající se kontrolních měření na dotčených stavbách.
Rok 2024 přináší celou řadu legislativních novinek, které by rozhodně neměly uniknout pozornosti subjektů působících v oblasti výstavby a údržby liniových dopravních staveb. Kromě nabytí účinnosti nového stavebního zákona (a s ním spojeného zřízení specializovaného Dopravního a energetického stavebního úřadu), změny zákona o pozemních komunikacích a dílčích úprav zákona o drahách doznal zásadních změn především tzv. liniový zákon.
Novela zákoníku práce¹ účinná od 1. ledna 2024 zavedla novou povinnost podnikatelů ve stavebnictví. Ti mohou za určitých okolností ručit za mzdové nároky zaměstnanců svých dodavatelů. Generální dodavatelé mohou dokonce ručit za mzdové nároky zaměstnanců všech subdodavatelů v rámci subdodavatelského řetězce.
Svaz podnikatelů ve stavebnictví se podílí jako příjemce dotace na realizaci projektu „Efektivní sociální dialog ve stavebnictví – výzvy a příležitosti“, který je financován z Norských fondů 2014-2021 v rámci programu „Sociální dialog – důstojná práce”, který implementuje společnost Innovation Norway.
Pro české stavby vznikne jeden společný digitální jazyk – datový standard staveb (DSS). Dohodla se na tom Česká agentura pro standardizaci (ČAS) a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).
Rozpočet SFDI na rok 2022 a střednědobý výhled na roky 2023 a 2024 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR dne 10. 3. 2022 usnesením č. 138. Rozpočet SFDI na rok 2022 byl schválen jako vyrovnaný v celkové výši 127,6 mld. Kč.
Výstavba pozemních komunikací, jako jsou dálnice a silnice I. tříd v České republice, je po právní stránce zasmluvněna v režimu smluv o dílo, které vycházejí nyní ze zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku (dále jen „obč. zák.“). Některé stavby ještě stále probíhají dle zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku (dále jen „obch. zák.“). Smlouvy o dílo se uzavíraly dle mezinárodních smluvních podmínek FIDIC.
Cílem tohoto příspěvku je nastínit pohled na inovativní způsoby hospodaření s pozemními komunikacemi a zadávání veřejných zakázek na hospodaření s pozemními komunikacemi podle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jako „ZZVZ“).
V roce 2020 nastaly ve spojitosti s pandemií koronaviru zásadní ekonomické změny, které se promítly do řady odvětví českého hospodářství. Vláda musela reagovat na nastalou situaci a přijímat rozhodnutí, která měla značný dopad na podobu veřejných financí.