Současná železnice prochází velmi turbulentním obdobím s cílem stát se základním dopravním systémem pro přepravy na střední a velké vzdálenosti, zajistit obsluhu aglomerací a také nabídnout dostatečnou kapacitu pro nákladní dopravu.
Cestou k tomuto cíli je využívání moderních technologií, které zajistí bezpečnost zvýšeného provozu a potřebnou plynulost založenou na dostupnosti veškerých dat o stavu infrastruktury. Tyto technologie je nutné doplnit systémy automatizace ovládání a zaváděním systémů autonomního provozu.
ETCS
Jednotný evropský vlakový zabezpečovač ETCS se stal pro společnost AŽD zásadním tématem ihned poté, co došlo k propojení „železničních světů“ západní a východní Evropy. Disponuje portfoliem zařízení traťové části ETCS pro úroveň L1, zastoupené systémy TrainSWing LEA-1 a TrainSWing LEA-2, s možností datového propojení a vybavené proudovými a napěťovými vstupy, které umožňují integraci s jakýmikoli provozovanými systémy.
V úrovni L2 je základním prvkem Radiobloková ústředna RBC TrainSWing REA. Tato technologie v současné době zajišťuje v České republice výhradní provoz ETCS na více než 850 km tratí a celkově na téměř 1 500 km tratí. V provozu je 35 ústředen.
Společnost AŽD je připravena na integraci dalších systémů. Má zpracované řešení traťové části ATO over ETCS (automatické řízení vlaku pod dohledem ETCS), které úspěšně testuje na svých zkušebních tratích.
Systémy řízení provozu
Nároky kladené na zajištění kvalitní dopravy jakožto produktu řízení železniční dopravy přímo předpokládají využití pro provoz aktuálních dat, jako jsou dynamické jízdní řády, prognózovaná dopravní situace, dopravní dispozice, mimořádnosti, složení vlaku, hnací vozidla, spojení se strojvedoucím.
Aplikací, která zajišťuje poskytnutí potřebných provozních informací dopravním zaměstnancům, je Graficko-technologická nadstavba TrafficSWing GTN. Ta předává data informačním systémům pro cestující, vzájemně sdílí data a informace s celosíťovými provozními systémy řízení manažera infrastruktury a zajišťuje směrem do zabezpečovacího zařízení zasílání povelů pro Automatické stavění vlakových cest ASVC společně s funkcemi optimalizace řízení provozu, řešení dopravních konfliktů.
Cesta k autonomnímu provozu
Výchozím systémem, dlouhodobě ověřovaným v provozní praxi, je automatizační systém AVV pro řízení jízdy vlaku s přítomností strojvedoucího (GoA 2). Od roku 2000 je komerčně využíván na více než 400 vozidlech jezdících po více než 1 000 km tratí v ČR. Na vozidlech vybavených ETCS je systém propojen s řídicím počítačem ETCS a podporuje migraci k nasazení ATO v rámci ERTMS.
Evropské rozvojové technologické projekty
Od roku 2015 působí společnost AŽD jako asociovaný člen společného podniku Shift2Rail, v jehož rámci mimo jiné realizovala testy ERTMS ATO na české infrastruktuře. V roce 2021 se AŽD stala zakládajícím členem nástupnického společného podniku Europe’s Rail Joint Undertaking (ER JU) a dnes má svého zástupce v jeho řídicím výboru. Aktivně se zapojuje také do činnosti systémového pilíře, kde spoluvytváří budoucí architekturu evropských železničních systémů, včetně definování referenčních architektur a systémových rozhraní. Pro demonstraci výstupů projektů využívá AŽD vlastní trať Kopidlno – Dolní Bousov. Ta slouží jako laboratoř pro testování výsledků projektů ER JU zaměřených na inovace v reálném provozu.

Kybernetická bezpečnost
Nedílnou součástí současných technických řešení je oblast kybernetické bezpečnosti. Je třeba být připraven na rizika, která přináší vyšší technologická úroveň, větší propojenost a digitální zpracování dat, ať už jde o naplnění požadavků normy EN 50701:2021, či potřebu intenzivní přípravy na naplnění požadavků Aktu o kybernetické bezpečnosti – směrnice (EU) 2024/2847.
Autor: AŽD Praha s.r.o.
Na foto: Dopravní sál CDP Praha (centrální dispečerské pracoviště) s dálkovým ovládáním 1. tranzitního koridoru.