Naftové autobusy na lince č. 119 nahradí v Praze od března příštího roku velkokapacitní bateriové trolejbusy. A to hned ty nejdelší v Česku: mají téměř 25 metrů. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a Škoda Group v konsorciu s polským výrobcem Solaris Bus & Coach novinku představily na veletrhu Czechbus 2023 v pražských Letňanech.
DPP objednal 20 těchto vozidel pro linku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha, která se po dokončení elektrifikace změní z autobusové 119 na trolejbusovou 59. Škoda-Solaris 24m budou vůbec nejdelšími trolejbusy využívanými v MHD v ČR. DPP se stane jejich prvním českým provozovatelem, Praha pak prvním městem v ČR, kde budou jezdit. Jejich nasazení přispěje nejen k významnému zvýšení přepravní kapacity na lince mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Praha, ale i zlepšení komfortu cestujících při současném snížení emisí skleníkových plynů i hladiny hluku.
„Z nejdelšího vyrobeného trolejbusu jsme opravdu nadšení. Není to jen další typ vozidla a rozšířené portfolio, je to i symbol změny v úrovni a kapacitě cestování. Věříme, že cestující novinku ocení. A obavy nejsou nutné ani u řidičů samotných trolejbusů ani těch kolemjedoucích. Tříčlánkový trolejbus se i přes svoji délku ovládá velmi dobře, jeho řízení a manévrování je srovnatelné s běžnými kloubovými trolejbusy. V neposlední řadě máme možnost podílet se na znovuzavádění trolejbusové dopravy do pražských ulic, což nás doopravdy těší. Škodovka byla součástí mnoha historických okamžiků a ceníme si toho, že opět můžeme stát u něčeho tak významného,“ uvedl Radek Svoboda, Managing Director Components & Bus Mobility ve Škoda Group.
Technické parametry trolejbusu Škoda-Solaris 24m |
Délka: 24 700 mm |
Šířka: 2 550 mm |
Výška: 3 500 mm (se staženými sběrači) |
Celková maximální hmotnost: 38 000 kg |
Maximální rychlost: 70 km/h |
Počet náprav: 4 |
Počet poháněných náprav: 2 (druhá a třetí) |
Počet řízených náprav: 2 (přední a zadní) |
Výkon trakčního elektromotoru: 2 x 160 kW |
Kapacita trakční baterie: 60 kWh |
„Nové tříčlánkové trolejbusy přinesou Praze a na linku mezi Nádražím Veleslavím a Letištěm Praha několik vylepšení ve srovnání se stávajícím stavem, kdy na ní jezdí kloubové naftové autobusy. V první řadě výměnou stávajících autobusů za velkokapacitní trolejbusy navýšíme na lince přepravní kapacitu minimálně o 25 až 30 %. Zvýšíme tím pohodlí pro cestující, kteří budou mít také více prostoru pro svá zavazadla. Dalšími pozitivy zejména pro životní prostředí bude úspora zhruba 690 tisíc litrů nafty a současně snížení emisí CO2 o cca 1850 tun, v obou případech na roční bázi,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Nesmírně nás těší, že u tohoto elektrifikačního projektu vše postupuje podle harmonogramu. Výstavba infrastruktury v garáži Řepy a trolejbusové tratě na Letiště Václava Havla Praha se dostává do finální fáze s plánovaným dokončením na konci února příštího roku. Dnes představujeme veřejnosti první velkokapacitní trolejbus, dokonce s malým předstihem oproti harmonogramu. Pevně věřím, že se výrobci i nám podaří získat všechna nezbytná povolení, abychom jej na přelomu listopadu a prosince mohli poprvé vypravit, zatím na již dokončenou trolejbusovou trať z Palmovky do Čakovic a Miškovic a zahájit tak první etapu homologace vozidla. Nejdříve bez cestujících, ve které je nutné najezdit pět tisíc kilometrů. Po dosažení této mety se vozidlem budou moct svézt první cestující. Začne totiž druhá etapa homologace, tj. provoz vozidla s cestujícími, ve které je nutné najezdit až 15 tisíc kilometrů. Abychom to vše stihli, v lednu předpokládáme nasazení také druhého vozidla. Pokud vše dopadne podle plánu, v polovině února bychom si měli převzít všech 20 trolejbusů a následně v průběhu března 2024 zahájit jejich provoz již na lince 59 na letiště,“ dodává Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Vozidlo pojme až 179 cestujících, z toho 54 sedících. Pětidvéřová konstrukce urychlí výměnu cestujících a umožní pohodlný pohyb pasažérů se zavazadly. Chybět nebude ani plnohodnotný odbavovací a informační systém s bezhotovostním prodejem jízdenek a automatickým počítáním cestujících, výkonná klimatizace nebo komplexní monitorovací systém s kamerami v interiéru i exteriéru, které mimo jiné zajistí řidiči dostatečný přehled o situaci okolo vozidla. Projekt elektrifikace linky 119 je zařazen do mezinárodního projektu EBRT2030 v rámci vědecko-výzkumného programu Horizon Europe.
Zdroj: Škoda Group