Nová veřejná přístaviště zvýšila zájem o rekreační plavbu

publikováno:
autor:
Největší zájem byl o zastavení v Roudnici nad Labem. Největší zájem byl o zastavení v Roudnici nad Labem.

Zájem o nově dokončená veřejná přístaviště na Labi v Roudnici nad Labem, ve Štětí, v Čelákovicích a v Poděbradech potvrdil v loňské plavební sezóně zájem veřejnosti o trávení volného času na palubě malých plavidel. Během téměř čtyř měsíců tato přístaviště navštívilo 600 plavidel.

Až do loňska byla rekreační plavba značně omezena absencí veřejné sítě přístavišť, kde by mohl kdokoliv bezpečně přistát s lodí a vyrazit do okolí. V roce 2023 byla dokončena první přístaviště ve Středočeském kraji a rozšířena byla dosavadní síť v Ústeckém kraji.

„Ředitelství vodních cest ČR od června do srpna dokončilo čtyři nová veřejná přístaviště, kde mohou turisté putující po Labi na lodích až na dobu 48 hodin bezpečně zastavit, vyvázat plavidlo, navštívit okolí a strávit zde noc. K dispozici jsou přípojky elektrické energie a na vybraných přístavištích i pitné vody,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR, které je investorem a provozovatelem přístavišť.

Nejvíc lákala Roudnice

Přístaviště v Poděbradech.„Největší zájem byl o zastavení v Roudnici nad Labem, následované Čelákovicemi. Obě tato přístaviště byla dokončena koncem června. Při pohledu na intenzitu využívání během prázdnin jednoznačně nejatraktivnější bylo vyvázání lodí v Poděbradech, které se podařilo zprovoznit až během srpna. Zde dokonce docházelo k naplnění celkové kapacity 14 stání až na 65 %. Nicméně také v průmyslovém městě Štětí přistálo téměř 100 lodí. Celkově tak tato čísla jednoznačně potvrzují poptávku po využívání veřejných přístavišť a potenciál rekreační plavby. Věřím, že Labe se tak zařadí po bok oblíbených destinací turistického ruchu na lodích, jako je Baťův kanál a Vltava,“ dodal Fojtů.

Celou plavební sezónu roku 2023 rovněž sloužilo veřejnosti modernizované přístaviště malých plavidel v Litoměřicích. Z přístaviště pravidelně vyplouvala lodní linka do Terezína, zařazená mezi dopravní obslužnost Ústeckého kraje a plující až 8x denně. Kromě této lodě do Litoměřic od dubna do října zavítalo dalších téměř 400 lodí, o prázdninách zde běžně stálo 2–5 plavidel a ve špičkách byla kapacita 14 plavidel zaplněna až z 50 %.

Další z řady nových čekacích stání pro malá rekreační plavidla vyrůstá u plavební komory Dolánky na Vltavě.Ze statistik vyplývá, že řada lodí využívá přístaviště pro přenocování, kdy připlouvají po 16. hodině a pak druhý den odplouvají během dopoledne. Lodě také připlouvají po 12. hodině pro odpolední návštěvy, kdy pak odplouvají průběžně až do 19. hodiny. I během prázdnin byl nejsilnější provoz od pátku do neděle, často se špičkou v pátek, i když oblíbené jsou také středy a čtvrtky. Stání přes noc bylo nejvíce užíváno na přístavištích v Čelákovicích a v Poděbradech, kde je naprostá absence jiných veřejných přístavišť v okolí. V Ústeckém kraji jsou i další veřejná přístaviště provozovaná Ředitelství vodních cest ČR a tak na přístavištích v Roudnici nad Labem a ve Štětí byly vyvázány lodě převážně jen během dne.

Foto: TSK Praha