Lokomotiva s alkoholovým imobilizérem je realitou. Zabrání rozjezdu, pokud strojvedoucí neprojde negativní dechovou zkouškou. Premiéra, která se odehrála na letošních Rail Business Days, nastavuje nový standard bezpečnosti na železnici.
Společnost CZ LOKO, která novinku představila společně s GX Corpfin a SafeLock, nabídne alkoholový imobilizér jako doporučenou volitelnou výbavu všech svých nových i modernizovaných lokomotiv a také jako dodatečnou výbavu pro již provozovaná vozidla.
Technologie má za sebou miliony kilometrů provozu v MHD. Tramvaj ČKD T3R.EV Dopravního podniku Ostrava (DPO) ujela během pilotu 15 000 km. Následně byly alkoholové imobilizéry rozšířeny v rámci DPO i do flotily vozů Vario LFR.E, jež s nimi dosud najely přes 8,7 milionu km. Od roku 2024 je zavádí také Dopravní podnik města Olomouc. Přechod na lokomotivy proto logicky převádí ověřené řešení z městských kolejí na železniční tratě.
I strojvedoucí může nadýchat
Potřebu alkoholového imobilizéru podtrhují ojedinělé, avšak vážné incidenty. Při srážce vlaků v Praze-Libni v roce 2024 nadýchal jeden ze strojvedoucích téměř 2 ‰ alkoholu, zraněno bylo 35 osob a škody přesáhly 31 milionů korun. Tentokrát se naštěstí vše obešlo bez ztrát na životech.
Ráno 27. června 2022 se na kolejišti v Bohumíně na Karvinsku srazilo rychlíkové Pendolino jedoucí z Prahy do Ostravy se shuntingovou lokomotivou ČD Cargo. Po příjezdu z předchozího spoje strojvedoucí Pendolina v době odpočinku požil alkohol. Následky byly tentokrát fatální. Při nehodě strojvedoucí rychlíku v kabině na místě zemřel, ve vlaku byla lehce zraněna stewardka a na posunovací lokomotivě se zranili čtyři zaměstnanci ČD Cargo. Škoda byla odhadnuta na přibližně 200 milionů Kč.
„Díky partnerství s CZ LOKO můžeme ukázat, že technologie prověřená miliony kilometrů v kolejových vozidlech městské hromadné dopravy může pomoci výrazně zvýšit bezpečnost i na železnici,“ popisuje Jan Slováček ze společnosti SafeLock.
„Naší motivací je nejen absolutně bezpečný provoz našich vozidel, ale také určitá ochrana strojvedoucích, kteří naše vozidla obsluhují. Když se budeme bavit upřímně, tak například zbytkový alkohol u řidiče nebo strojvůdce je něco, co se prostě stát může a reálně se to i děje. A toto zařízení je další stupeň ochrany, který zabrání ztrátě zaměstnání provinilce nebo případným škodám na majetku, či dokonce ztrátám na životech. Proto chceme imobilizér nabídnout všem našim zákazníkům jako volitelnou, ale velmi doporučenou výbavu nových i modernizovaných lokomotiv. Lze jimi dodatečně vybavit i starší lokomotivy,“ doplňuje Jan Kutálek ze společnosti CZ LOKO.
Jak alkoholový imobilizér funguje
Před nastartováním vozidla vyzve strojvedoucího k dechové zkoušce. Negativní výsledek umožní jízdu vozidla, pozitivní jízdu zablokuje. Imobilizér odolává teplotám −40 °C až +85 °C, nabízí namátkové testy během směny a všechna data ukládá do šifrovaného cloudu pro dohled dispečinku.
Zatímco evropská legislativa již od roku 2022 stanovuje povinnost přípravy nových osobních automobilů na instalaci alkoholového imobilizéru (tzv. alcohol interlock interface) podle nařízení (EU) 2019/2144 1, v železniční dopravě žádná podobná úprava neexistuje. Nařízení ani směrnice Evropské unie neřeší použití alkoholových imobilizérů v kolejových vozidlech.
Z pohledu prevence nehod na železnici způsobených pod vlivem alkoholu – které mívají vysoké materiální škody i závažné následky na zdraví a životech – jde o významný krok proaktivního posílení bezpečnostních standardů nad rámec požadavků EU.
Potřebu alkoholového imobilizéru podtrhují ojedinělé, avšak vážné incidenty.