Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně)

publikováno:
1. nástupiště v žst. Praha-Vysočany. 1. nástupiště v žst. Praha-Vysočany.

Stavbu prováděla společnost Mstětice–Vysočany, složená z firem Subterra a.s., OHLA ŽS, a.s., Eurovia CS a.s., Elektrizace železnic Praha a.s., kdy Subterra byla vedoucím členem společnosti. Objednatelem byla Správa železnic s.o., Stavební správa západ, projektantem poté Sudop Praha a.s.

Vysoutěžená cena stavby činila 4 198 527 657,98 Kč, přičemž neobsahovala náklady na pořízení nových pražců a kolejnic. Nákup těchto materiálů zajišťovala samotná Správa železnic. Stavba ležela na styku dvou tratí, jednak tratě č. 232 Praha – Lysá nad Labem a dále tratě č. 070 Praha–Turnov.

Kamenný portál v žst. Praha-Vysočany – původní vstup do podchodu a „náměstíčko“ mezi dvěma křídly nové odbavovací budovy.Smlouva byla podepsána 22. 1. 2020 s plánovaným termínem dokončení 31. 8. 2024. Paradoxně ale stavební povolení bylo vydáno až 19. 5. 2020, tedy téměř čtyři měsíce po podpisu smlouvy, a výstavba byla rázem ve zpoždění. Z důvodu navazujících staveb bylo však nutné plánovaný termín dokončení splnit, a proto jsme byli požádáni Správou železnic, zda bychom mohli využít tzv. akceleraci, tedy urychlení výstavby a provedení změn stavebních postupů tak, abychom původní termín pro dokončení stavby dodrželi. To se za notné dávky improvizace a intenzivní spolupráce mezi zhotovitelem, projektantem a objednatelem povedlo. I přes opožděný začátek stavby byl konečný termín dodržen a stavbu jsme urychlili o 262 dní.

Celá akcelerace se podařila i přes problémy, které během výstavby nastaly. První takový problém vznikl na nádraží ve Vysočanech, kde bylo objednatelem rozhodnuto, že ještě dojde ke změně dispozic v obou křídlech nové odbavovací budovy, a to z důvodu zvětšení a úpravy komerčních prostor. Tyto úpravy neznamenaly jen změnu pozic příček, byl to i zásah do samotného založení obou budov. Nutná byla změna nejen Hlavní podchod žst. Praha-Vysočany s eskalátory a schodištěm na 2. nástupiště se zachovanou částí  historického podchodu.výztuží ve stěnách i stropech, ale také ve vzduchotechnice, rozvodu elektřiny, v podlahách atd. Výkresy nám byly dodávány během téměř celého roku a kvůli tomu se rekonstrukce samotného nádraží ve Vysočanech prodloužila. Díky dalším změnám v POV a návrhu provizorií toto nemělo zásadní vliv na další etapy stavby. Zásadnějším problémem bylo pozdní přeložení kabelů ČEZ v obci Zeleneč. Toto bylo v gesci objednatele, neboť stávající trasa procházela přesně místem, kde měl být vystavěn nový podchod. Jelikož se překládka kabelových tras neprovedla předem nebo během probíhajících výluk v úseku, přeprojektoval se daný podchod na prefabrikovaný. Po obou stranách kolejí byla vybetonována půlka tubusu. Tyto prefabrikáty se během dodatečných výluk vkládaly za pomoci jeřábu a schodiště se betonovala až poté.

Traťový úsek procházel přes tři městské části Prahy, a to přes Prahu 9, Prahu 14 a Prahu 20 a následně přes obec Zeleneč. Hustě obydlená oblast znamenala pro způsob výstavby jistá specifika. Vzhledem k intenzitě silničního provozu byla snaha využívat co nejvíce železniční dopravu a kvůli zachování provozu na železnici nám byl na začátku stavby vyčleněn čas pro výstavbu během nočních výluk. Zde se ale postupně naráželo na noční hlukové limity na území Prahy, kde ekvivalentní hladina hluku za 8 hodin, tedy mezi 22:00 a 6:00, činí 45 dB. Z tohoto důvodu byly zaváděny denní výluky pro sypání štěrkodrtí a štěrků, které byly orientovány do tzv. „sedla“, tedy mezi 9. a 12. hodinu.

Žst. Praha – Horní Počernice.V rámci samotné stavby prošla kompletní rekonstrukcí žel. stanice Praha-Vysočany. Vznikla zde nová technologická budova, nová odbavovací budova, která je „zapuštěna“ pod úroveň kolejiště a umožňuje bezbariérový přístup. Vybudovala se zde dvě ostrovní nástupiště o délce 302 a 300 metrů a jedno vnější nástupiště o délce 220 metrů. Na nástupiště se cestující dostanou pomocí dvou podchodů. Vedlejší podchod umožňuje přístup od ulic Bratří Dohalských, Pešlova, Krátkého a cestující mohou po schodišti vyjít na konce všech nástupišť. Současně je k dispozici ještě hlavní podchod, ke kterému je příchod od ulice Paříkova, a tedy přímo od stanice metra Vysočanská. Před vstupem do podchodu zde vzniklo menší „náměstíčko“ mezi dvěma křídly nové odbavovací budovy. Z tohoto podchodu se cestující dostanou na všechna tři nástupiště pomocí výtahu či schodiště a na ostrovní nástupiště také pomocí tří eskalátorů.

Vysočany ale nejsou jediným místem, kde může člověk přestoupit z metra na železnici. V rámci této stavby vznikla i nová zastávka Praha – Rajská zahrada, kde bezpečný přestup umožňuje lávka, postavená díky investici MHMP. Jako součást optimalizace traťového úseku Mstětice – Praha-Vysočany zde bylo realizováno jedno ostrovní a jedno vnější nástupiště o délce vždy 220 metrů se schodištěm a s výtahem na ostrovní nástupiště. Z výhybny Skály se stala dopravna, kde došlo k prospojkování tří kolejí, což ve výsledku zvyšuje propustnost dopravy. Dává to tak samotným dispečerům větší flexibilitu pro případ, že by se cokoli na tomto tříkolejném úseku mezi Vysočany a Skálami, potažmo na dvoukolejném úseku ze Skal do Horních Počernic, událo. Výhybka č. 3 na výhybně Skály je typ s pohyblivým hrotem srdcovky 1:18,5-1200(817/485,560)-PHS.

Zastávka Praha – Rajská zahrada.V žst. Praha – Horní Počernice došlo k prodloužení ostrovního nástupiště o 20 metrů a k výstavbě nového vnějšího nástupiště o délce 220 metrů. Poté zde byla nakonec kompletně opravena výpravní budova, kde kromě plánovaných změn ve vnitřní dispozici proběhla kompletní rekonstrukce střechy a obnova celé fasády.

Poslední na optimalizovaném úseku je zastávka Zeleneč. Tady vznikla dvě vnější nástupiště o délce 220 metrů, která jsou i přes blízkost přejezdu propojena jedním podchodem pro bezpečný přechod tratě. Dále byla kompletně přestavěna budova bývalé čekárny dle architektonického návrhu a vzniklý prosklený prostor si pronajme obec Zeleneč pro své účely. V rámci katastru obce Zeleneč byly realizovány ještě další dva podchody. Jedním je již zmíněný podchod, který spojuje ulice K Feroně a Kopretinová, kde je v budoucnu plánovaná výstavba rodinných domů a také nová školka. Druhý podchod vznikl poblíž rozhraní katastrů mezi obcemi Zeleneč a městskou částí Praha 20, a to především pro potřeby cyklistů a chodců.

Zastávka Praha – Rajská zahrada.

Správa železnic má krásné heslo: „Zachraňujeme minulost pro budoucnost.“ Vysočanské nádraží má významnou historii, vždy zde byl styk dvou drah, které byly v dřívějších dobách oddělené právě původní výpravní budovou. I přesto, že byl tento objekt zdemolován, se nám díky práci architekta povedlo zachránit, případně vybudovat něco, co na minulost odkazuje. První, co člověk při vstupu na nádraží uvidí, je kamenný portál. Tento portál je zachován z původního vstupu do podchodu, kdy byl každý kámen snesen, očíslován, očištěn a poté navrácen jako obklad nové odbavovací budovy. Nyní je přesně v místě původního vstupu. Dále na tento portál navazuje přímo v západním křídle zrcadlová stěna, která opticky naznačuje směr a tvar původního podchodu. Jeho trasu určují i dvě lavičky, obložené původní dlažbou. Část tohoto historického podchodu se zachovala ve formě nejstarší kamenné dlažby v podchodu na území Prahy. Zachovaný díl je k nahlédnutí z podesty schodiště na druhé nástupiště ve směru do centra Prahy. Na původní budovu odkazují její prosvícené siluety na koncích obou podchodů. V neposlední řadě se podařilo odborně snést a zrestaurovat tři historické tabule s nápisy v němčině, které odkazují na dřívější tratě. Nyní jsou zavěšeny v západním křídle odbavovací budovy.
 

ZÁKLADNÍ INFORMACE O STAVBĚ

●  38,5 km nově položených kolejí

●  9 rekonstruovaných mostů

●  46 nových výhybek na betonových pražcích

●  17 rekonstruovaných propustků

●  1 nová křižovatková výhybka

●  5 opěrných zdí

●  8 nových nástupišť + 1 prodloužení

●  5 nových podchodů

●  2 rekonstruované přejezdy

●  2 nové technologické budovy

 

Zastávka Zeleneč.V rámci výstavby jsme za kooperace se Správou železnic dokázali do našich stavebních postupů a harmonogramů vložit výstavbu dalších pěti staveb tzv. třetích stran. Bylo to důležité především z toho důvodu, že pokud by tyto stavby nevznikly nyní, nevznikly by s ohledem na trvání záruky za dílo minimálně ani v následujících pěti letech. První z těchto staveb představují podchody Kbelská, které vedou po obou stranách důležitého silničního přivaděče Kbelská. U této stavby podepsala Správa železnic dohodu o spolupráci s MHMP na získání zhotovitele. Takto Správa železnic vysoutěžila zhotovitele ještě u mostu Lipnická–Ocelkova, kde zatím stojí nový široký most a v budoucnu zde vznikne nové spojení na území Prahy 14. Třetí takovou stavbou byl podchod Stoliňská, který je důležitý pro spojení v rámci Horních Počernic. Již nyní je podchod hojně využíván především lidmi pracujícími na severu od tratě v průmyslových areálech. Dále zde v koordinaci s námi byla postavena již zmíněná lávka u zastávky Praha – Rajská zahrada, kde došlo k propojení nejen metra a nové zastávky, ale i zdejší obydlené čtvrtě Kyje. Poslední stavbou je budoucí podjezd Bystrá, který si nejen místní obyvatelé přejí již pěknou řádku let. Za první úspěšný krok k němu považujeme vybetonování mostní konstrukce s opěrami z vrtaných pilot. Po dořešení veškerých majetkoprávních záležitostí ze strany TSK Praha bude možné podjezd vyhloubit již bez přerušení železniční dopravy.

Autor: Ing. Vladimír Král, koordinátor stavby
Subterra a.s.