Osvětlovací stožáry a věže na strategických stavbách české státní infrastruktury

publikováno:
Osvětlovací věže a stožáry určené pro kamerové a další technologické systémy z produkce firmy Kooperativa vod jsou v posledních letech součástí klíčových dopravních a železničních projektů po celé České republice. Osvětlovací věže a stožáry určené pro kamerové a další technologické systémy z produkce firmy Kooperativa vod jsou v posledních letech součástí klíčových dopravních a železničních projektů po celé České republice.

Kamerové stožáry na obřím zkušebním polygonu BMW na Sokolovsku zajišťují přesnost navádění autonomně řízených vozidel, na prvním úseku PPP dálnice D4 tuhost kamerových sloupů umožňuje snímání SPZ vozidel překračujících povolenou rychlost, u tunelu Pohůrka na dálnici D3 nesou na míru navržené stožáry vedle kamer a jejich rozvaděčů i mlhoměry, anemometry a jasoměry, na Barrandovském mostě jsou stožáry navrženy na míru s ohledem na výšku mostní konstrukce a otevřený terén. Podobně tomu je u originálních stožárů pro Krištofa Kinteru, který svá umělecká díla v rámci „botanické zahrady veřejného osvětlení“ s názvem LIGHT REMOVES DARKNESS umístí do předpolí Dvoreckého mostu.

Výčet dodávek osvětlovacích stožárů firmy Kooperativa vod by zahrnul většinu důležitých silničních a dálničních staveb současnosti, o kterých jste se mohli na stránkách časopisu Silnice a Železnice během uplynulých let dočíst. Tyto realizace silnic a dálnic doplňují dodávky stožárů pro ozvučnice a jímací tyče v okolí areálu elektrárny Dukovany či realizace osvětlovacích věží pro důležité železniční stanice, jako jsou Masarykovo nádraží a hlavní nádraží v Praze, nádraží v Kladně, areál Metrans v České Třebové a další. Na železničních stanicích najdou své uplatnění samozřejmě i designové či dokonce běžné osvětlovací stožáry a čím dál častěji i praktické a snadno ovladatelné stožáry sklopné. Po úspěšném zkušebním provozu na stanici Tanvaldský Špičák byl v lednu letošního roku udělen souhlas SŽ s použitím čtyřhranných sklopných stožárů na železničních tratích.

Jsem přesvědčena, že osvětlovací věže a stožáry výrobně-obchodního družstva Kooperativa vod si našly svou cestu do strategických realizací díky vysoce kvalifikovanému lidskému zázemí a striktnímu uplatňování souboru harmonizovaných norem v průběhu konstrukce a výroby stožárů. Je samozřejmostí, že návrhy na nové veřejné osvětlení, a to zejména u silničních a dálničních staveb, reflektují základní požadavky normy ČSN EN 40-3-1, které jsou nezbytné pro návrh konstrukce stožáru a úzce souvisejí s jeho použitím v konkrétním terénu. Optimalizace návrhu dle této normy vychází především ze zadání větrové oblasti, kategorizace terénu s ohledem na jeho členitost a nadmořskou výšku. Stěžejním kritériem konstrukce a výroby osvětlovacích stožárů je dodržování zásad kvality dle normy ČSN EN 40-5, kdy je mimo jiné proces svařování dozorován zkušební organizací (konkrétně Technickým zkušebním ústavem stavebním Praha s.p.) a odpovídá základním požadavkům souboru norem ČSN EN ISO 3834, ČSN EN 1090-1+A1, ČSN EN 1090-2+A1. Stožáry jsou dodávány v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady EU č. 305/2011(CPR), kterým se stanovují harmonizované podmínky pro uvádění všech stavebních výrobků na trh.

 

V souladu se čtvrtým článkem posledního citovaného nařízení vypracuje výrobce při uvedení daného výrobku na trh prohlášení o vlastnostech v případě, že se na stavební výrobek vztahuje harmonizovaná norma, nebo je-li tento výrobek v souladu s evropským technickým posouzením a dle třetího odstavce stejného článku pak vypracováním prohlášení o vlastnostech nese výrobce odpovědnost za shodu stavebního výrobku s vlastnostmi uvedenými v prohlášení. Tato ustanovení nás jako výrobce vedou k přesvědčení, že mnoho požadavků na provedení stožárů a výložníků uvedených v tzv. standardech VO obcí a měst není v souladu se záměry tohoto nařízení, protože pouze certifikovaný a pravidelně dozorovaný výrobce může vystavit prohlášení o vlastnostech výrobku, který uvádí na trh. Další deformaci trhu způsobují i požadavky kladené na podobu výrobků při výběrových řízeních. Ta jsou v převážné míře spojena s ustanovením zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, jejichž hlavním hodnotícím kritériem bývá cena dodávky, v menší míře i termín dodání. Mnohem příhodnějším způsobem by bylo zadání požadavků na funkčnost, jako je výška osvětlovacího bodu, zatížení dalšími zařízeními a podobně bez udávání konkrétních průměrů trubek, výšek stupňů, tvarů atd.

Osvětlovací věže a stožáry určené pro kamerové a další technologické systémy z produkce naší firmy jsou v posledních letech součástí klíčových dopravních a železničních projektů po celé České republice a mohou být součástí i vašich projektů. Proto se neváhejte s námi spojit nebo navštivte naše webové stránky www.kooperativa-vod.cz.

Autor: Ing. Mgr. Irena Melounová,
obchodní ředitelka