Stavba VMO Žabovřeská I – Etapa II

publikováno:
Na foto: Jižní portál silniční galerie a protihlukové stěny. Na foto: Jižní portál silniční galerie a protihlukové stěny.

V jednom z předchozích vydání časopisu Silnice Železnice (číslo 2/2024) jsme přinesli informaci o dosavadním průběhu výstavby VMO Žabovřeská I – Etapa II, která v té době mířila do své poslední fáze výstavby. Tato nepřinesla žádné komplikace, a tak jsme na konci roku 2024 za účasti vrcholných politiků přestřihli pásku a tím slavnostně zprovoznili poslední významnou část stavby – čtyřpruhovou komunikaci. Tímto zprovozněním se završila čtyřletá práce firem ze sdružení „Společnost Žabovřeská – EUROVIA + HOCHTIEF + SUBTERRA“.

Jednou z nejnáročnějších částí poslední fáze výstavby byla realizace monolitické železobetonové nábřežní konzoly, prováděné v pažené stavební jámě. Přestože se jáma nacházela v korytě řeky Svratky, důsledné čerpání vody a dostatečná výška vrchní hrany štětové stěny dokázaly ochránit staveniště i v době vyšších vodních stavů. Provedení kompletní betonáže a zpětného zásypu umožnilo dokončit také poslední monolitickou železobetonovou protihlukovou stěnu, která z jedné strany navazuje na silniční galerii a která finálně zformovala celkový charakter silniční části stavby.

Pohled z jižního portálu  tramvajového tunelu.
Galerie – pohled z větve A.


Charakter klidové části stavby a části určené pro chodce a cyklisty vytváří na jedné straně stavby nábřežní konzola s kamennou zídkou, gabionovým obkladem a barevnou pochozí izolací, na opačné straně stavby pak řada chodníků a zejména tři pěší propojení přes Wilsonův les. Na jižním konci stavby se jedná o železobetonové schodiště navazující na nově vybudovanou lávku pro pěší. Pokud se odtud vydáme podél tramvajové tratě a projdeme kolem kapličky, jejíž rekonstrukce byla součástí stavby a která za svou rekonstrukci získala cenu Jihomoravského kraje, dostaneme se na další technicky a vizuálně zajímavou část stavby – visuté schodiště z kompozitních materiálů. Původně mělo v tomto místě stát železobetonové schodiště, ale místní geologické podmínky si vyžádaly kompletní změnu návrhu. Nakonec se podařilo najít vhodné řešení, které dalo vzniknout této unikátní konstrukci.

Půdorys nosné konstrukce schodiště.

Nábřežní konzola nad řekou Svratkou.Visuté kompozitní (GFRP – glass fiber reinforced polymer) schodiště sestává ze sedmi schodišťových ramen, nástupní podesty, výstupní podesty a šesti podestami mezi rameny. Celková rozvinutá délka schodiště měřená v jeho ose je cca 36,904 m. V půdorysném průmětu je schodiště zakřivené. Světlá šířka na schodišti je 1,5 m. Jedna podesta je navržena jako vyhlídka se zvětšenou šířkou o 0,6 m na 2,1 m. Celkové převýšení schodiště je 14,080 m. Nadmořská výška nástupní podesty +222,900 m n. m, nadmořská výška výstupní podesty +236,980 m n. m. Výška schodišťových stupňů je 160 mm, jejich délka je 300 mm. Sklon schodišťových ramen je 28°. Výška zábradlí je 1 100 mm. Podpory schodiště jsou tvořeny vodorovným nosníkem, podepřeným u skalního svahu kotevním blokem, pod schodištěm pak svislou podporou, ukotvenou taktéž do kotevního bloku – patky s vodorovným povrchem. Bloky jsou kotveny do skalního masivu injekčními celozávitovými samozávrtnými dutými tyčemi ∅ 40/16 mm dl. 3,0 m.

Poslední pěší propojení do Wilsonova lesa je provedeno jako systém kamenných zdí a železobetonových zdí s kamenným obkladem, jejichž základové pásy jsou do skály kotveny mikropilotami dl. 3,0 m. Vzhledem k umístění objektu a jeho rozsahu jsme se zde museli vypořádat především s komplikovanou dopravou materiálů na jednotlivá pracoviště. I pro velmi malé betonáže tak musel být využíván jeřáb s velkým dosahem. Jedná se tak o zdi s pravděpodobně nejvyšší nákladovou cenou betonu na m³ na této stavbě. Procházka i po této části stavby je však velmi zajímavá a nabízí díky umístění silnice I/42 do přesypané galerie krásné, dopravou nerušené výhledy do okolí.

Výhled z vrchní části kompozitního schodiště na přesypaný strop galerie.

Závěr

Bezprostředně po zprovoznění stavby VMO Žabovřeská I – Etapa II bylo patrné okamžité a zásadní zlepšení dopravní situace v této části města Brna. Přínos stavby je však patrný také pro obyvatele okolních místních částí. Důkazem dobře odvedené práce bylo pro celý realizační tým stavby překvapení v podobě dortu, který jako poděkování věnovali zástupci místní části Brno-Žabovřesky.

Více fotografií naleznete ve fotogalerii.

Autor: Ing. Pavel Merta,
pavel.merta@hochtief.cz,
HOCHTIEF CZ a. s.


LITERATURA:

  1. Dokumentace PDPS ,,I/42 Brno VMO Žabovřeská I – etapa II“. Sdružení ,,I/42 Brno VMO Žabovřeská“, vedoucí sdružení PK OSSENDORF s.r.o., 07/2019
  2. Technická zpráva RDS objekt C264 OPĚRNÉ ZÍDKY – CHODNÍK WILSONŮV LES, PROPOJENÍ , I/42 Brno VMO Žabovřeská I – etapa II, Ing. Jaroslav Lacina,
    METROPROJEKT Praha a.s.
  3. Dokumentace RDS objekt C264 OPĚRNÉ ZÍDKY – CHODNÍK WILSONŮV LES, PROPOJENÍ, I/42 Brno VMO Žabovřeská I – etapa II, Ing. Jaroslav Lacina,
    METROPROJEKT Praha a.s.