V jednom z předchozích vydání časopisu Silnice Železnice (číslo 2/2024) jsme přinesli informaci o dosavadním průběhu výstavby VMO Žabovřeská I – Etapa II, která v té době mířila do své poslední fáze výstavby. Tato nepřinesla žádné komplikace, a tak jsme na konci roku 2024 za účasti vrcholných politiků přestřihli pásku a tím slavnostně zprovoznili poslední významnou část stavby – čtyřpruhovou komunikaci. Tímto zprovozněním se završila čtyřletá práce firem ze sdružení „Společnost Žabovřeská – EUROVIA + HOCHTIEF + SUBTERRA“.
Jednou z nejnáročnějších částí poslední fáze výstavby byla realizace monolitické železobetonové nábřežní konzoly, prováděné v pažené stavební jámě. Přestože se jáma nacházela v korytě řeky Svratky, důsledné čerpání vody a dostatečná výška vrchní hrany štětové stěny dokázaly ochránit staveniště i v době vyšších vodních stavů. Provedení kompletní betonáže a zpětného zásypu umožnilo dokončit také poslední monolitickou železobetonovou protihlukovou stěnu, která z jedné strany navazuje na silniční galerii a která finálně zformovala celkový charakter silniční části stavby.


Charakter klidové části stavby a části určené pro chodce a cyklisty vytváří na jedné straně stavby nábřežní konzola s kamennou zídkou, gabionovým obkladem a barevnou pochozí izolací, na opačné straně stavby pak řada chodníků a zejména tři pěší propojení přes Wilsonův les. Na jižním konci stavby se jedná o železobetonové schodiště navazující na nově vybudovanou lávku pro pěší. Pokud se odtud vydáme podél tramvajové tratě a projdeme kolem kapličky, jejíž rekonstrukce byla součástí stavby a která za svou rekonstrukci získala cenu Jihomoravského kraje, dostaneme se na další technicky a vizuálně zajímavou část stavby – visuté schodiště z kompozitních materiálů. Původně mělo v tomto místě stát železobetonové schodiště, ale místní geologické podmínky si vyžádaly kompletní změnu návrhu. Nakonec se podařilo najít vhodné řešení, které dalo vzniknout této unikátní konstrukci.
Visuté kompozitní (GFRP – glass fiber reinforced polymer) schodiště sestává ze sedmi schodišťových ramen, nástupní podesty, výstupní podesty a šesti podestami mezi rameny. Celková rozvinutá délka schodiště měřená v jeho ose je cca 36,904 m. V půdorysném průmětu je schodiště zakřivené. Světlá šířka na schodišti je 1,5 m. Jedna podesta je navržena jako vyhlídka se zvětšenou šířkou o 0,6 m na 2,1 m. Celkové převýšení schodiště je 14,080 m. Nadmořská výška nástupní podesty +222,900 m n. m, nadmořská výška výstupní podesty +236,980 m n. m. Výška schodišťových stupňů je 160 mm, jejich délka je 300 mm. Sklon schodišťových ramen je 28°. Výška zábradlí je 1 100 mm. Podpory schodiště jsou tvořeny vodorovným nosníkem, podepřeným u skalního svahu kotevním blokem, pod schodištěm pak svislou podporou, ukotvenou taktéž do kotevního bloku – patky s vodorovným povrchem. Bloky jsou kotveny do skalního masivu injekčními celozávitovými samozávrtnými dutými tyčemi ∅ 40/16 mm dl. 3,0 m.
Poslední pěší propojení do Wilsonova lesa je provedeno jako systém kamenných zdí a železobetonových zdí s kamenným obkladem, jejichž základové pásy jsou do skály kotveny mikropilotami dl. 3,0 m. Vzhledem k umístění objektu a jeho rozsahu jsme se zde museli vypořádat především s komplikovanou dopravou materiálů na jednotlivá pracoviště. I pro velmi malé betonáže tak musel být využíván jeřáb s velkým dosahem. Jedná se tak o zdi s pravděpodobně nejvyšší nákladovou cenou betonu na m³ na této stavbě. Procházka i po této části stavby je však velmi zajímavá a nabízí díky umístění silnice I/42 do přesypané galerie krásné, dopravou nerušené výhledy do okolí.
Závěr
Bezprostředně po zprovoznění stavby VMO Žabovřeská I – Etapa II bylo patrné okamžité a zásadní zlepšení dopravní situace v této části města Brna. Přínos stavby je však patrný také pro obyvatele okolních místních částí. Důkazem dobře odvedené práce bylo pro celý realizační tým stavby překvapení v podobě dortu, který jako poděkování věnovali zástupci místní části Brno-Žabovřesky.
Více fotografií naleznete ve fotogalerii.
Autor: Ing. Pavel Merta,
pavel.merta@hochtief.cz,
HOCHTIEF CZ a. s.
LITERATURA:
- Dokumentace PDPS ,,I/42 Brno VMO Žabovřeská I – etapa II“. Sdružení ,,I/42 Brno VMO Žabovřeská“, vedoucí sdružení PK OSSENDORF s.r.o., 07/2019
- Technická zpráva RDS objekt C264 OPĚRNÉ ZÍDKY – CHODNÍK WILSONŮV LES, PROPOJENÍ , I/42 Brno VMO Žabovřeská I – etapa II, Ing. Jaroslav Lacina,
METROPROJEKT Praha a.s. - Dokumentace RDS objekt C264 OPĚRNÉ ZÍDKY – CHODNÍK WILSONŮV LES, PROPOJENÍ, I/42 Brno VMO Žabovřeská I – etapa II, Ing. Jaroslav Lacina,
METROPROJEKT Praha a.s.