Modernizace železnice do Kladna začíná. SŽ vypsala tendr na zhotovitele

publikováno:
autor:
ŽST Kladno-Ostrovec – nástupiště (zdroj: Správa železnic, státní organizace) ŽST Kladno-Ostrovec – nástupiště (zdroj: Správa železnic, státní organizace)

Příprava modernizace železniční trati z centra Prahy do Kladna dospěla k dalšímu zásadnímu bodu. Správa železnic vypsala výběrové řízení na dodavatele stavebních prací pro úsek z Kladna do Kladna-Ostrovce. Zahájení stavby je plánováno v příštím roce, zahrnovat bude kompletní rekonstrukci, zdvoukolejnění a elektrifikaci celého úseku. S dokončením všech etap projektu se počítá v roce 2029.

„Mám radost, že jsme zahájili vypsáním tendru na zhotovitele železniční stavbu desetiletí – spojení Kladna a Masarykova nádraží v Praze. Trať zdvoukolejňujeme a bude to nejmodernější trať ve střední Evropě. Modernizace trati a opravy nádraží usnadní život několika tisícům lidí cestujících z Kladna a okolí do Prahy,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Pro Kladno, které je největším městem Středočeského kraje, se jedná o zásadní projekt. Nejen z něj, ale i okolních obcí dojíždí denně do Prahy více než 16 000 osob. Díky zdvoukolejnění a elektrifikaci celé trati dostanou obyvatelé Kladenska možnost cestovat moderní a ekologickou dopravou 21. století, která přinese významnou alternativu současné individuální automobilové dopravě. Podle propočtů ubude v ulicích Prahy 6 každý den 2,5 tisíce aut, které dnes slouží k dopravě z Kladna do Prahy a zpět.

„Stavba zcela změní podobu železnice na území Kladna. Její součástí je i rekonstrukce výpravní budovy ve stanici Kladno, která dostane důstojnější podobu. Příprava projektu intenzivně pokračuje také pro další úseky mezi Kladnem a Prahou, aby se v roce 2029 jezdilo mezi oběma městy rychleji a zároveň pohodlněji,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Součástí aktuálně soutěžené etapy Kladno – Kladno-Ostrovec bude také vybudování záchytného parkoviště P + R u stanice Kladno s kapacitou téměř 300 míst, které zajistí lepší dopravní obslužnost pro celý okres. Nový železniční svršek i spodek, protihluková opatření a zejména nasazení moderních souprav budou mít za následek snížení hluku v okolí trati a větší komfort cestujících.

Součástí modernizace bude zřízení mimoúrovňových křížení, která nahradí dnešní přejezdy a napomohou plynulejší dopravě jak na silnici, tak i na kolejích. Tímto způsobem dojde i k odstranění železnice jako bariéry v území. Současně se zvýší traťová rychlost, což umožní zkrácení cestovního času. Namísto dnešních téměř 53 minut osobním vlakem bude cesta z Kladna na Masarykovo nádraží trvat méně než půl hodiny.

STANICE KLADNO S MODERNÍMI NÁSTUPIŠTI I VÝPRAVNÍ BUDOVOU

S vypsáním výběrového řízení na dodavatele stavebních prací pro úsek mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec včetně rekonstrukce kolejiště i výpravní budovy ve stanici Kladno dospěla příprava modernizace k dalšímu zásadnímu bodu. Součástí stavby bude kompletní rekonstrukce úseku, jeho zdvoukolejnění a elektrifikace. Modernizovat se bude zhruba 5,3 kilometru železniční trati. Opraví se také budovy na městské zastávce a v Ostrovci.

Železniční stanice Kladno bude modernizována a vzniknou zde nová nástupiště i bezbariérově přístupný podchod. Interiér budovy bude rekonstruován, což umožní vznik bezpečných a komfortních prostor pro cestující nebo více komerčních služeb. Zastávka Kladno město se posune k centru Kladna, v podstatě půjde o novou zastávku. Mimoúrovňový přístup na nástupiště bude z chodníků silničního nadjezdu, a to po schodištích a eskalátorech, bezbariérový přístup zajistí výtahy. Přímo u zastávky vnikne nový přestupní uzel na městskou dopravu. Ve stanici Kladno-Ostrovec vznikne nový podchod se schodištěm a bezbariérovým přístupem na nástupiště. Hotovo bude v roce 2024, plánované náklady jsou zastropovány částkou 4,020 miliardy Kč, která může být nejvyšší přípustnou nabídkovou cenou.

INTENZIVNĚ SE PŘIPRAVUJÍ TAKÉ DALŠÍ ÚSEKY

Projekt železnice Praha – Kladno – Letiště Václava Havla je rozdělen do více úseků. Na kolejovém rozvětvení stanice Kladno naváže na aktuální etapu další, konkrétně modernizace trati Praha-Ruzyně – Kladno. Ten je momentálně ve fázi přípravy podkladů pro stavební povolení a realizovat se bude v letech 2022 až 2025. V rámci další etapy proběhne modernizace traťového úseku Praha-Veleslavín – Praha-Ruzyně. Bude vybudována nová železniční stanice Praha-Veleslavín, jejíž otevřená architektura vytvoří komfortní a přehledné prostředí pro cestující a díky víceúrovňovému řešení se stane vysoce kapacitním dopravním uzlem umožňujícím přestup z vlaků na metro a další linky pražské MHD. Projekt je nyní ve fázi přípravy potřebné dokumentace a realizovat se bude v letech 2024 až 2027.

Současnou trať mezi stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín nahradí v letech 2025 až 2029 tunel. Stanice Praha-Dejvice bude nově vybudována jako podzemní. Mezi Prahou-Bubny a novou zastávkou Praha-Výstaviště se plánuje realizace stavebních prací v letech 2022 až 2024. V současné době se připravuje tendr na zhotovitele. V roce 2023 začne modernizace a dostavba stanice Praha Masarykovo nádraží a potrvá přibližně tři roky. Stavba zahrnuje komplexní modernizaci stanice, rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět a vybudování nového vestibulu a platformy nad kolejištěm.

Na rekonstrukci trati z centra Prahy do Kladna naváže novostavba v úseku Praha-Ruzyně – Praha-Letiště Václava Havla. Ta se bude realizovat v letech 2024 až 2029. V rámci tohoto projektu vznikne nový přestupní terminál Dlouhá Míle s kapacitním parkovištěm P+R. Samostatnou akcí bude novostavba stanice Praha-Letiště Václava Havla Praha. Ta se začne budovat v roce 2024 a dokončena bude o pět let později. Půjde o podzemní stanici a cestující se z ní dostanou přímo k oběma letištním terminálům. V roce 2026 by se mělo začít pracovat na zaokruhování železničního spojení na Letiště Praha. Kolejové propojení z letiště směrem na Jeneč umožní jeho přímé spojení s Kladnem.