Jednokolejná regionální trať č. 194, spojující České Budějovice se srdcem Šumavy, se dočkala elegantního řešení. Na okraji jihočeské metropole nově vede po dvou mostech, které překlenuly budoucí okružní křižovatku.
České Budějovice chronicky trpí nadměrnou tranzitní dopravou, kterou definitivně vyřeší až stavba nových úseků dálnice D3 v katastru jihočeské metropole. Jejich součástí bude i takzvaná Jižní tangenta, zhruba tříkilometrová spojka mezi dnešní silnicí I/3 (napojení bude u Boršova nad Vltavou) a dálniční mimoúrovňovou křižovatkou Roudné. Součástí tangenty, kterou staví Colas CZ v konsorciu s firmou Firesta-Fišer, bude i šestiramenná „superkřižovatka“ mezi Včelnou a Rožnovem. Nad ní povede cyklostezka, a především pak jednokolejná trať z Českých Budějovic do Českého Krumlova. Kvůli stavbě tu vlaky musely zhruba rok jezdit po půlkilometrové přeložce. To se ale letos v září změnilo a nově vlakové spoje míří nad úrovní křižovatky směrem na jih po nových kolejích a dvou mostech.
Oddychli si nejen cestující, kteří museli první dva týdny v září kvůli plánované výluce na trati vzít zavděk náhradní autobusovou dopravou, ale také řidiči. Těch se nakonec uzavírky kvůli převedení trati do nových kolejí nad mimoúrovňovou křižovatkou nedotkly. Část tangenty na krumlovské výpadovce byla totiž během prací na železnici otevřena a automobily se tak projely po úseku, který by měl být definitivně uveden do provozu až na jaře 2023.
V TRASE KONĚSPŘEŽKY
Již koncem letošního července byla zprovozněna také druhá železnice, která protíná Jižní tangentu: trať č. 196 směrem na Dolní Dvořiště a dále do Rakouska. Mezi její zajímavosti patří fakt, že vede v trase historické koněspřežky, vůbec první železnice na našem území. Jižně od Českých Budějovic od léta přes budoucí dálniční přivaděč funguje nový železniční most.
Jižní tangenta, jejíž součástí je mimo jiné šest mostů, 300 metrů protihlukových stěn či opravy hned několika navazujících komunikací, by měla být dokončena v průběhu roku 2023.
„Ještě do konce letošního roku by měly být hotové asfaltové povrchy mimoúrovňové křižovatky u Včelné. Na jaře příštího roku nás pak čeká pokládka povrchů směrem k D3,“ doplňuje Michal Kořínek, manažer Colasu CZ pro region jižní Čechy.
Do budoucna se počítá ještě s druhou etapou Jižní tangenty. Ta má měřit 5,5 kilometru a povede dál mezi Vidovem a Plavem směrem k Heřmani a Borovnici a za Novou Vsí se pak napojí na silnici do Trhových Svinů. Se zprovozněním druhé části Jižní tangenty Ředitelství silnic a dálnic počítá v roce 2029.