Železniční stanicí Prosenice, ležící na dvoukolejné elektrizované trati Bohumín – Přerov, došlo od 20. do 23. dubna k instalaci dvou extra štíhlých výhybek, které v České republice nemají obdoby. Svou konstrukcí umožňují jízdu vlaku rychlostí až 160 km/h do odbočné větve. Projekt Správy železnic, jehož jsou unikátní výhybky součástí, realizují společnosti Swietelsky Rail CZ a AŽD Praha.
Právě tyto výhybky J60-1:33,5-8000/4000/14000-PHS (vysokorychlostní), které budou po dokončení celé stavby podrobeny provoznímu ověřování, umožní vyšší rychlost vlaku při jízdě do odbočky. Ta tak bude stejná jako v přímém směru.
„Tyto výhybky se na české železnici použijí vůbec poprvé. Jejich montáž tedy představovala mimořádně cennou zkušenost, kterou u nás dosud nikdo neměl,“ uvedl Ljuban Kovačevič, koordinátor staveb Swietelsky Rail CZ.
Na montáž firma nasadila nejmodernější techniku – kolejový jeřáb Kirow KRC 1200 a kladecí a přepravní technologii WM 500 U. Kombinace těchto technologií umožnila manipulovat a položit části výhybek s délkou až 52 metrů o hmotnosti 56 tun. Právě díky těmto rozměrům a hmotnosti šlo o výjimečnou montáž, kdy tandemu jeřábů asistoval speciální kolejový vůz WM 500 U – WRW s hydraulicky výsuvnými pásovými podvozky.
Výhybky, které mají vzdálenou diagnostiku a nepřetržitě tak budou odesílat data, jak se v železničním koridoru chovají, se stanou součástí nové kolejové spojky. Ta se ze stávajících 157 prodloužila na 307 metrů a umožní zvýšit rychlost projíždějících vlaků ze 100 na 160 kilometrů v hodině do odbočky.
Modernizaci železniční stanice Prosenice realizuje za zhruba 181,8 milionů korun bez DPH sdružení firem Swietelsky Rail CZ a AŽD Praha během nepřetržité výluky, která začala 1. dubna a trvala do 12. května.
Na tuto úvodní etapu navázala montáž nových technologií, práce na trakčním vedení a na úpravách zabezpečovacího zařízení. Tato etapa skončí do 15. července. Celá stavba s názvem Zvýšení rychlosti v žst. Prosenice bude dokončena v březnu 2021.
SWIETELSKY Rail CZ s. r. o.