Povolování oprav inženýrských sítí v mostech

publikováno:
Plánování oprav inženýrských sítí je složitá a specializovaná problematika, která vyžaduje vaši důkladnou pozornost. Plánování oprav inženýrských sítí je složitá a specializovaná problematika, která vyžaduje vaši důkladnou pozornost.

Inženýrské sítě se nacházejí skoro na každém rohu, zkrátka kamkoli jdeme. Vedou nad našimi hlavami, v zemi pod našima nohama nebo i v člověkem vystavěných (mostních) konstrukcích. Všeobecně je známé, že problematika povolovacích procesů ve stavebnictví je komplikovaná. Z důvodu novelizace zákonné úpravy a prozatímní nejednotné výkladové praxe se přehlednost povolovacích postupů zhoršila. Jak tomu bude v případě povolování oprav inženýrských sítí na mostech? V tomto článku se snažíme přednést základní přehled, který má pomoci v orientaci v této problematice.

Opravy inženýrských sítí budou až na výjimky vyžadovat příslušná veřejnoprávní povolení, která budou předcházet samotné realizaci oprav. Než jejich okruh bude možné s jistotou určit, je třeba si odpovědět na následující otázky:

1. O jaký typ stavby se jedná

Oprava inženýrské sítě představuje stavbu podle stavebního zákona. Každá stavba má jiný zákonný režim, se kterým se pojí různé povolovací procesy. Stavební zákon rozeznává čtyři druhy staveb: drobné, jednoduché, vyhrazené a ostatní stavby. Opravy inženýrských sítí mohou spadat do různých z těchto kategorií. Podřazení konkrétní opravy inženýrské sítě pod uvedené druhy staveb je důležité mimo jiné pro určení, který stavební úřad bude danou opravu povolovat.

Pro přiblížení rozdílů mezi uvedenými druhy staveb lze uvést, že:

  1. Vyhrazené stavby jsou specifickým případem, který nebude v praxi běžný. Ovšem lze teoreticky uvažovat o potrubí s velkou dimenzi¹ či velkých převodnících (např. transformátory).
  2. Drobné stavby se týkají všech výměn sítí a technické infrastruktury, nepokrývají však úpravu, modernizaci, budování nových sítí atd.
  3. Jednoduché stavby se opravy dotýkají v případech přípojek technické infrastruktury, které nejsou drobnou stavbou, a udržovacích prací, jež taktéž nejdou podřadit pod režim drobné stavby.
  4. Ostatní stavby jsou ty stavby, které nespadají ani pod jednu z výše uvedených kategorií stavebního zákona.

2. Právní režim oprav inženýrských sítí

V případě plánování jakékoli opravy inženýrské sítě na mostě či v mostní konstrukci je potřeba provést důkladnou analýzu, jak se zamýšlená činnost z právního hlediska posuzuje. Bude nutné posoudit jak právní režim zásahu do mostu, tak právní režim opravy inženýrské sítě. Od toho se totiž bude odvíjet, zda se na konkrétní činnost aplikuje zákon o pozemních komunikacích, či nikoli, a zda ji povoluje silniční úřad či stavební úřad (a který konkrétní stavební úřad).

Obecně lze říci, že většina mostů bude součástí pozemních komunikací, které na nich vedou (dálnice, pěší lávky a silnice různé třídy atd.), tedy samostatnou stavbou, resp. součástí samostatné stavby pozemní komunikace. Existují samozřejmě i výjimky v případě mostů, které jsou stavěny za specifickým účelem převedení inženýrských sítí (např. teplovodů), na něž se režim zákona o pozemních komunikacích nepoužije.

Opravy inženýrských sítí na/v mostech tvořících součást pozemní komunikace tedy budou podléhat podmínkám zákona o pozemních komunikacích. Zde přitom platí, že bude-li zásah do mostu či oprava inženýrské sítě drobnou stavbou podle stavebního zákona, bude nutné získat povolení zvláštního užívání pozemní komunikace² podle zákona o pozemních komunikacích od příslušného silničního úřadu³ a souhlas vlastníka dotčené pozemní komunikace/mostu⁴. Nebude-li se jednat o drobnou stavbu, bude potřeba naopak získat povolení záměru podle stavebního zákona. Povolení pro zvláštní užívání se v těchto případech již nevydává, jelikož stavební úřad posoudí stavbu i z hlediska dopravního.

3. Souhlas vlastníka

V rámci povolovacích procesů stavebního zákona a zákona o pozemních komunikacích je nutný souhlas vlastníka stavby. Pokud by však byly opravy činěny v režimu zákona o pozemních komunikacích, může stavební úřad rozhodnout i bez souhlasu vlastníka⁵. Ačkoli se můžete obejít bez souhlasu vlastníka ve specifickém případě, vždy budete potřebovat vyjádření vlastníka veřejné nebo technické infrastruktury, který má stavební/silniční úřad odborně uvést do problematických aspektů specifického případu a jeho vlivu na jiné inženýrské sítě, potažmo na jiné stavby veřejné infrastruktury.

4. Místní příslušnost úřadů

Není sice nezbytné mít otázku příslušnosti k stavebním/silničním úřadům zodpovězenou, neboť úřady jsou zákonem povinovány svoji příslušnost zkoumat, ale i tak je důležité se touto otázkou zabývat. Proto je potřebné určit, zda vaše opravy budou spadat do povolovacího režimu stavebního zákona nebo zákona o pozemních komunikacích. Na základě tohoto posouzení budete žádat místně příslušné stavební nebo silniční úřady.

5. Jaká povolení tedy budete potřebovat

Objem nutných povolení bude záviset především na významu oprav podle stavebního zákona nebo zákona o pozemních komunikacích a faktorech předestřených v následujícím přehledu:

  1. Opravy mostu v režimu drobné stavby, který není součástí pozemní komunikace
    1. žádné stavební povolení
    2.             souhlasné vyjádření vlastníka (provozovatele) sítě
  2. Opravy mostu v režimu drobné stavby mostu, který je součástí pozemní komunikace
    1. povolení o zvláštním užívání pozemní komunikace od místně příslušného silničního úřadu
    2. související vyjádření a stanoviska
  3. Opravy mostu v režimu jednoduché stavby, který není součástí pozemní komunikace
    1. povolení záměru obecním stavebním úřadem podle stavebního zákona
    2.             související vyjádření a stanoviska
  4. Opravy mostu v režimu jednoduché stavby, který je součástí pozemní komunikace
    1. povolení záměru podle stavebního zákona obecním stavebním úřadem
    2. související vyjádření a stanoviska
  5. Opravy mostu v režimu vyhrazené stavby, který není součástí pozemní komunikace
    1. povolení záměru podle stavebního zákona DESU⁶
    2. související vyjádření a stanoviska
  6. Opravy mostu v režimu vyhrazené stavby, který je součástí pozemní komunikace
    1. povolení záměru podle stavebního zákona DESU
    2. související vyjádření a stanoviska
  7. Opravy mostu v režimu ostatní stavby, který není součástí pozemní komunikace
    1. povolení záměru podle stavebního zákona obecním/krajským⁷ stavebním úřadem
    2. související vyjádření a stanoviska
  8. Opravy mostu v režimu ostatní stavby, který je součástí pozemní komunikace
    1. povolení záměru podle stavebního zákona obecním/krajským⁸ stavebním úřadem
    2. související vyjádření a stanoviska

Plánování oprav inženýrských sítí je složitá a specializovaná problematika, která vyžaduje vaši důkladnou pozornost. Tyto komplexní otázky nemohou být zodpovězeny univerzálně a nová zákonná úprava bohužel vyvolává nejasnosti, které mohou při špatné interpretaci založit právní odpovědnost. Jejich posouzení je závislé na specifických okolnostech jednotlivých případů. Z tohoto důvodu doporučujeme nejvyšší obezřetnost a v případech pochybností konzultaci se specializovanými právními odborníky.

Autoři: Mgr. Tomáš Slabý, partner
Tomáš Zeman, paralegal

actlegal-czechia.com

Poskytujeme všechny služby, které očekáváte jako obchodní společnost, investor, podnikatel nebo jednatel. Specializované znalosti na nejvyšší úrovni nejsou něčím, co musíme propagovat; pro nás je to dané. Naše poradenství zajišťuje vynikající konzultační výstupy, protože jsme vysoce diverzifikovaní komerční právníci s mimořádnou odborností ve všech relevantních oblastech rozhraní.


1 DN 300 a více.

2 Konkrétně se bude jednat o povolení k zvláštnímu užívání pro stavební práce.

3 § 25, 25a zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích.

4 Pokud půjde o drobnou stavbu, není třeba souhlasu vlastníka pozemní komunikace. Pokud by užívání pozemní komunikace při opravách mohlo ovlivnit bezpečnost a plynulost jejího provozu (potřeba pohybu dělníků na mostech atp.), bude potřeba obstarat i vyjádření Ministerstva vnitra nebo Policie České republiky v závislosti na typu pozemní komunikace.

5 Ačkoli může stanovit specifické podmínky provedení prací.

6 Dopravní a energetický stavební úřad.

7 Pod krajský úřad spadají záměry týkající se inženýrských sítí následujících rozměrů: staveb a zařízení distribuční soustavy o napětí 110 kV včetně transformovny 110 kV, staveb a zařízení distribuční soustavy plynu o tlakové hladině 4 až 40 barů včetně souvisejících technologických objektů. Jinak budou podřazeny pod obecní úřad.

8 Pod krajský úřad spadají záměry týkajících se inženýrských sítí následujících rozměrů: staveb a zařízení distribuční soustavy o napětí 110 kV včetně transformovny 110 kV, staveb a zařízení distribuční soustavy plynu o tlakové hladině 4 až 40 barů včetně souvisejících technologických objektů. Jinak budou podřazeny pod obecní úřad.