Jubilejní, už 30. ročník Mezinárodního Sympozia mosty, se uskutečnil 24. a 25. dubna v Brně. Zúčastnilo se ho více než 860 odborníků z praxe i akademické sféry, mezi hosty byli představitelé klíčových oborových institucí i politického života.
V úvodu předali předsedkyně přípravného výboru Dana Wangler, odborný garant sympozia Pavel Ryjáček a ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica ocenění v kategorii Mostní dílo 2023 a čestná uznání osobnostem za celoživotní práci a aktivitu v oboru. Zbyněk Hořelica pak popřál sympoziu několik dalších úspěšných dekád.
Ve svém vystoupení dále připomněl, že v roce 2024 činilo čerpání rozpočtových výdajů na dopravní infrastrukturu 149,3 miliardy korun, tedy o 4,6 mld. více, než v roce 2023. Rozpočet na letošní rok podle něj dosahuje dokonce výše 160,3 miliardy Kč. „V období let 2015–2024 bylo jen na mosty určeno 7 234 168 miliard korun,“ uvedl Hořelica.
Co, kde, za kolik
Pozvání organizátorů ze společnosti Sekurkon přijal také generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. „Aktuálně se staví 275 kilometrů nových silnic a dálnic, 110 kilometrů máme v plánu zprovoznit ještě v letošním roce,“ shrnul současný stav. Mezi letos dokončenými komunikacemi má podle něj být 75 km dálničních úseků.
ŘSD provozuje celkem 5236 mostů, 1989 z tohoto počtu je na dálnicích. Pokud jde o jejich stav, informoval Mátl, že pro letošek jsou zabezpečeny opravy 160 z nich. Připustil ale také, že tři mosty už dosáhly havarijního stavu.
Náměstek generálního ředitele Správy železnic Mojmír Nejezchleb připomněl zdařilá nová mostní díla z poslední doby, například Schwarzenberský most přes Orlickou přehradu, i dokončené rekonstrukce – třeba Sepekovský viadukt či Branický most. „Jeho zdvojkolejnění mimo jiné odlehčí mostu na Výtoni,“ zdůraznil Nejezchleb.
Výtoňský most se stal i jedním z témat moderované diskuse s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Z pléna zaznívaly jak hlasy příznivců stavby nového, zcela soudobého mostu, tak názory podporující rekonstrukci toho současného.
„Rozhodnout bude muset ministr,“ shrnul debatu Kupka, který si je odpovědnosti vyplývající ze své funkce plně vědom.
Ani místy vyhrocená diskuse jej ale neodradila od toho, aby sympozia využil k motivaci těch, kdo se jednou mostaři teprve stanou. „Mosty jsou vrcholem tvůrčí inženýrské práce,“ napsal ve svém vzkazu nastupující generaci prostřednictvím anketního lístku projektu Kým budu, který se na sympoziu rovněž prezentoval a který využili ke svým pozdravům i další účastníci.
„Přesné a pravdivé naplnění funkce s dodržením všech fyzikálních zákonitostí přináší zpravidla i krásná díla přežívající věky. Tady se inženýrská práce dotýká „vesmíru“. Ať si vás tahle úžasná disciplína získá!“, zakončil Martin Kupka.
Jak se změnil obor
Jak se za 30 let změnil obor? „Z mého pohledu vidím například významný posun v oblasti správy mostů,“ říká Pavel Ryjáček, který je vedoucím katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze. „Správa, výkon prohlídek, evidence ale i financování oprav a rekonstrukcí se významně zlepšila. Sice je stále nedostatek financí a zejména u menších obcí máme velké rezervy, ale je vidět, že zejména kraje si uvědomují význam mostů a snaží se na ně alokovat dostatečné finanční prostředky.“
Dále je podle něj patrná velká mezinárodní zkušenost, která souvisí s otevřením trhů do světa. „Řada českých firem má pobočky v zahraničí, naopak máme pobočky zahraničních firem u nás a výměna zkušeností a i praktické zkušenosti z ciziny jsou mimořádně cenné. Současně si myslím, že jak projekční, tak zhotovitelské firmy jsou na mezinárodní úrovni a i naši absolventi jsou ve světě ceněni. Poslední změnou je to, že se objevují a rozvíjejí nové materiály. Například vysokohodnotný beton je významnou inovací měnící možnosti nosných konstrukcí, skelné a uhlíkové kompozity se stávají materiálem používaným i na nosné konstrukce a rovněž rozvoj vysokopevnostních ocelí vede k jejich častější aplikaci. V souhrnu pak tyto inovaci umožnují rozvoj odvážnějších a atraktivnějších konstrukcí, než bylo dříve možné,“ popsal profesor Ryjáček.
„Jubilejní 30. ročník je za námi, my, organizátoři, ale už žijeme přípravami dalšího, 31.,“ říká koordinátorka sympozia Marcela Šauerová ze společnosti Sekurkon. „Těšíme se s vámi všemi na shledanou příští rok, 23. a 24. dubna 2026 opět v Brně!“, vzkazuje.
Mostní dílo 2023
Železniční most přes Labe v ev. km 458,756
Investor: Správa železnic, státní organizace, Stavební správa západ
Zhotovitel: „Společnost most prostřední Žleb“ STRABAG Rail, a.s., DT Mostárna, a.s.
Projektant: SUDOP PRAHA, a.s.
Lávka pro pěší přes kolejiště nádraží v Chebu
Investor: Město Cheb
Zhotovitel: Swietelsky Rail s.r.o.
Projektant: Stráský, Hustý a partneři s.r.o.
Čestné uznání za celoživotní práci a aktivitu v oboru
- Ing. Dagmar Šimlerová
- Oldřich Kordiovský
- Ing. Jiří Mikula
- Ing. Milan Kalný
- Ing. Antonín Brnušák