Soutěž Česká dopravní stavba, technologie a inovace roku 2023 má vítěze. Cenu předal i časopis SILNICE ŽELEZNICE

publikováno:
autor:
Hlavní cenu – titul České dopravní stavby za rok 2023 obdrželo celkem pět projektů, byla udělena jedna cena poroty, osm staveb obdrželo cenu garantů a partnerů, tři ceny rozdali mediální partneři soutěže a předána byla i cena veřejnosti. (Zdroj: SPS) Hlavní cenu – titul České dopravní stavby za rok 2023 obdrželo celkem pět projektů, byla udělena jedna cena poroty, osm staveb obdrželo cenu garantů a partnerů, tři ceny rozdali mediální partneři soutěže a předána byla i cena veřejnosti. (Zdroj: SPS)

Slavnostní vyhlášení 21. ročníku celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace roku 2023 proběhlo v úterý 25. června v nově zrekonstruovaných secesních prostorách Fantova sálu na Hlavním nádraží v Praze.

V rámci galavečera byla za své odborné práce oceněna také více než desítka studentů technických oborů českých vysokých škol. Od příštího ročníku organizaci České dopravní stavby nově převezme Svaz podnikatelů ve stavebnictví a soutěž se představí v novém vizuálním kabátu.

Hlavní cenu – titul České dopravní stavby za rok 2023 obdrželo celkem pět projektů, byla udělena jedna cena poroty, osm staveb obdrželo cenu garantů a partnerů, tři ceny rozdali mediální partneři soutěže a předána byla i cena veřejnosti. Ocenění výhercům předali ministr dopravy ČR Martin Kupka, místopředsedové PSP ČR Věra Kovářová a Karel Havlíček, primátor Prahy Bohuslav Svoboda a Jiří Nouza, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví. 

Hlavní tituly České dopravní stavby, technologie a inovace roku získala v kategorii Silniční a dálniční stavby nad 150 mil. Kč stavba Městského okruhu v úseku Křimická (Chebská) – Karlovarská v Plzni od přihlašovatele Metrostav. V kategorii Silniční a dálniční stavby do 150 mil. Kč zvítězilo odstranění úrovňového přejezdu v obci Ktová od přihlašovatele SILNICE a.s. Tramvajová trať Divoká Šárka – Dědina od přihlašovatele Subterra proměnila titul v kategorii Železniční a tramvajové stavby nad 150 mil. Kč. Přihlašovatel AVERS získal za rekonstrukci výpravní budovy Praha hlavní nádraží titul v kategorii Dopravní stavby (ostatní).

Poslední z pěti předaných titulů byl v kategorii Dopravní stavby realizované v zahraničí, kde se umístila rekonstrukce vrat komory a hráze VD Gabčíkovo od přihlašovatele Metrostav. Cenu poroty získala v kategorii Silniční a dálniční stavby nad 150 mil. Kč stavba Šlovice – Přeštice, přeložka od přihlašovatele PRAGOPROJEKT.

Cenu garantů a partnerů předalo Ředitelství silnic a dálnic, které ocenilo obchvat v Bludově přihlašovatele STABAG. Cenu Prahy obdržela Tramvajová trať Modřany – Libuš od METROPROJEKT Praha. Správa železnic udělila svou cenu za Optimalizaci trati Praha Smíchov (mimo) – Černošice (mimo) přihlašovatele EUROVIA. Cenu ŘVC dostal Metrostav za Přístaviště Poděbrady pro osobní lodní dopravu a malá plavidla. Cena SDT putovala za rekonstrukci vozovny Slovany Plzeň od Plzeňských městských dopravní podniků. Cenu České silniční společnosti obdržela stavba Hradec nad Svitavou – Lačnov od přihlašovatele SILNICE a.s.

Cenu ČKAIT pro projektanta, Ing. Martina Řehulku, vyhrálo přemostění v Blansku přihlašovatele Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. Cenu ČKAIT pro stavbyvedoucího, Ing. Radka Lišku Ph.D,. obdržela rekonstrukce vrat komory a hráze VD Gabčíkovo od Metrostavu.

Ceny mediálních partnerů předaly časopis Silnice Železnice přihlašovateli Subterra za tramvajovou trať Divoká Šárka – Dědina, časopis SKYPAPER přihlašovateli SUDOP PRAHA za modernizaci trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim a časopis Stavebnictví přihlašovateli PRAGOPROJEKT za stavbu Šlovice – Přeštice, přeložka.

Cenu veřejnosti, kterou rozhoduje anketa na oficiálních stránkách soutěže, vyhrála stavba Šlovice – Přeštice, přeložka od přihlašovatele PRAGOPROJEKT.

Součástí večera byli tradičně oceněni také studenti technických vysokých škol. V rámci soutěže o nejlepší ročníkovou, bakalářskou a diplomovou práci z oboru doprava a dopravní stavitelství byly uděleny ceny rektorů, děkanů a hlavních patronů. Konkrétně se rozdělovala ocenění zástupců ČVUT v Praze, VUT v Brně, Univerzity Pardubice, Západočeské univerzity v Plzni a Technické univerzity v Liberci. Výherci z řad studentů obrželi i finanční odměnu v hodnotě pěti až dvaceti tisíc korun. Celkem tak bylo s předchozími ročníky rozděleno již 2 230 000 Kč.

„Podpora studentů je pro nás klíčová, obzvlášť v kontextu technických oborů, kde je lidí nedostatek. Chceme mladé zkrátka více motivovat ke studiu i zapojování se do praxe,“ říká Jiří Nouza, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví, který byl již po několikáté partnerem soutěže a od příštího ročníku převezme její organizaci do své režie.

„Jsme velmi rádi, že můžeme převzít štafetu a dále se teď na poli inovací a technologií ve stavebnictví inspirovat a posouvat dál. Chceme nadále oceňovat české firmy a projekty včetně studentských, které naše odvětví posouvají vpřed,“ popisuje změnu ve vedení soutěže Jiří Nouza. V závěru galavečera byla zároveň odkryta také nová vizuální identita soutěže pro příští ročníky.

Snaha o podporu mladých se netýkala jen Studentské soutěže České dopravní stavby, ale promítla se také do kulturního programu galavečera, který se rozezněl hudbou v podání studentů HAMU.