Po dvou letech oprav se v polovině září dočkal otevření most v Plané nad Lužnicí na Táborsku, který spojuje dvě části města oddělené řekou. Náklady na jeho vybudování se vyšplhaly na víc než 220 milionů korun. Po dobu výstavby museli lidé využívat pro dopravu přes Lužnici provizorní most, na němž provoz řídily semafory.
Podle jihočeského hejtmana Martina Kuby je projekt v Plané nad Lužnicí důkazem toho, že region na rekonstrukce dopravní infrastruktury dbá. „Pozice Jihočeského kraje z pohledu kvality silnic a mostů je velmi dobrá. Je třeba si uvědomit, že se jedná o jeden z největších krajů v republice, a navíc je relativně řídce osídlený. Znamená to, že máme hodně silnic a mostů. V hodnocení kvality mostů a jejich technického stavu jsme druzí v České republice a každý rok tímto směrem investujeme stovky milionů korun,“ uvedl Kuba.
Kraj letos opraví nebo postaví 10 mostů
Jihočeský kraj letos opraví nebo postaví přes 10 mostů. Dva jsou na dálnici D3 u Vitína a Záluží, nový most bude také u Zbudova přes železniční trať. Začaly také práce na novém mostu v Týně nad Vltavou, který bude stát odhadem 200 milionů korun. Na mosty letos kraj vyčlenil 529 milionů korun.
Most v Plané nad Lužnicí se skládá ze dvou částí. Jedna překlenuje Lužnici a druhá vedlejší náhon. Fakticky tedy jde o soumostí. Bývalé mosty musely být strženy kvůli špatnému technickému stavu. „Pro nás je to velmi důležitá dopravní stavba. Je to významná tepna i pro celé okolí, protože ostatní mosty jsou relativně daleko,“ zdůraznil starosta Plané nad Lužnicí Jiří Rangl. Nejbližší mosty přes řeku jsou v Soběslavi a v Táboře.
Rozpětí oblouků je téměř 70 metrů. „Oproti standardu jsou také mnohem nižší. Celková konstrukce mostu je díky tomu pocitově subtilnější a nový most krásně zapadne do okolní krajiny,“ uvedl kraj v tiskové zprávě. Původní mosty (přes řeku a náhon) musely být kvůli špatnému technickému stavu zbourány.
Jihočeský hejtman Martin Kuba na místě poděkoval mimo jiné dělníkům, kteří se na stavbě podíleli. „Myslím, že jsme společností, která někdy zapomíná na to, že most na nás nikdy z žádné aplikace nevypadne, že za ním je lidská práce těch, kteří se tu pohybují v oranžových vestách, a to za každého počasí,“ řekl Kuba.
Vzhled konstrukce nového mostu není narušen inženýrskými sítěmi. Vedení plynu, kanalizace, vodovodu i silové kabely byly zabudovány pod říční dno, což kraj označuje za technologickou zajímavost.