PERI systémy na Dvoreckém mostě: když inženýrská přesnost tvoří estetiku

publikováno:
Dvorecký most, Praha – stavba, leden 2025. Dvorecký most, Praha – stavba, leden 2025.

Dvorecký most, který vzniká mezi pražskými městskými částmi Smíchov a Podolí, je nejen významným infrastrukturním projektem, ale také jedinečným architektonickým dílem. Stavba s výrazně tvarově členitým designem kubistického stylu propojí Prahu 4 a 5 a zajistí nové tramvajové spojení přes Vltavu. Most bude sloužit městské hromadné dopravě, pěším i cyklistům a zároveň odlehčí přetíženému Barrandovskému mostu odkloněním autobusové dopravy.

Dvorecký most, léto 2025, propojení smíchovského a podolského břehu.Už první etapy výstavby provázely komplikace – například složité zakládání pilířů kvůli vysoké hladině spodní vody, odlišné geologii nebo objevenému nepoužívanému mostnímu objektu pod Strakonickou ulicí z dob Rakouska-Uherska. Jedna z největších výzev ale přišla s realizací samotné konstrukce. Most je složený z prostorově komplikovaných betonových prvků, z nichž každý má jiný tvar. Konstrukce spodní stavby a mostovky se skládají z různých n-úhelníkových ploch a téměř žádné bednění nešlo použít opakovaně. Bylo zřejmé, že běžné řešení stačit nebude.

Právě proto hrálo klíčovou roli přesné technické plánování a výběr bednicích systémů. PERI se jako dlouhodobý partner zhotovitele podílel na návrhu řešení od prvních fází – a to ve velmi úzké spolupráci s projektanty, zhotovitelem i architektem.

Technika šitá na míru

Opláštění budoucí opěry prkny před pokládkou výztuže.  Docílení požadovaného tvaru díky systému VARIO v kombinaci s příhradovými nosníky.Kvůli komplikovaným tvarům bylo nutné téměř veškeré návrhy provádět ve 3D modelech, aby byl výsledek v souladu s požadavky architektů a zhotovitele. Do hry vstupovala nejen geometrie, ale také vysoké nároky na kvalitu pohledového betonu. Výsledná konstrukce bude částečně přiznaná, proto bylo třeba dosáhnout perfektního povrchu bez otisků spár či nerovností. Na stavbě se střídala různá technická řešení podle části mostu, ale materiál musel být vždy k dispozici ve správné konfiguraci. Při návrhu i dodávkách proto sehrála důležitou roli úzká součinnost mezi PERI a realizačním týmem na stavbě.
 

Základní údaje
Realizace: Dvorecký most, Praha
Rok: 2023–2025

 

Kombinace zakázkové výroby a systémů od PERI

K dosažení požadovaného výsledku bylo potřeba sáhnout po celé škále systémů od PERI. Systém VARIO představoval klíčový prvek pro pohledové části pilířů a opěr. Díky své vysoké variabilitě umožnil přesné přizpůsobení tvarovým požadavkům a architektonickému zadání.

Kombinace systémového řešení a atypických výrobků z tesárny PERI pro docílení velice komplikovaného architektonického tvaru mostovky.Rámové bednění TRIO bylo použito u nepohledových částí opěr a také při výstavbě informačního centra. Jeho předností byla především rychlá montáž. Stavebnice lešení PERI UP sloužila k podepření složitých částí konstrukce. Oceněna byla především jednoduchá a bezpečná montáž i flexibilita systému při řešení specifické geometrie.

Stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT zase kombinovala robustnost, rychlou montáž a maximální přizpůsobivost požadavkům stavby. Vedle bednění a lešení od PERI se hojně využívala i zakázková výroba z tesárny PERI – šlo o unikátní prvky vyráběné podle 3D modelů, které by na místě nebylo možné připravit s dostatečnou přesností. V rámci spodní stavby byla zhotovitelem v menší míře využita i předmontáž jednotlivých částí bednění za účelem zrychlení výstavby. Bylo důležité prefabrikaci naladit tak, aby jednotlivé díly na sebe bezchybně navazovaly.

PERI jako spolehlivý partner pro náročné projekty

Stavba Dvoreckého mostu patří k nejsložitějším mostním konstrukcím současné Prahy. Architektonické požadavky, omezené prostorové a časové možnosti, komplikovaná logistika a náročné geologické podmínky vytvořily kombinaci výzev, na kterou bylo třeba reagovat profesionálně a flexibilně. Právě to vše jako celek zákazník ocenil: vedle technických kvalit systémů PERI i spolehlivý servis a férové jednání.

PERI se od začátku podílelo na návrhu bednění, koordinovalo výrobu i logistiku, poskytovalo technickou podporu přímo na stavbě a pomáhalo s optimalizací jednotlivých etap. Také díky tomu vzniká na břehu Vltavy další dopravní spojení, ale také ukázka toho, že i technicky mimořádné stavby lze realizovat s důrazem na detail, estetiku a kvalitu provedení.

Autor: PERI