Tunel na Faerských ostrovech je dílem českých stavbařů

nepublikováno
Stavbaři si během prorážky museli poradit s komplikovanými geologickými podmínkami a mimo jiné zvládli i drsné podmínky v podobě sněhových kalamit nebo vichřice, kdy síla větru dosahovala rychlosti 90 km/hod s nárazy až 200 km/hod. Stavbaři si během prorážky museli poradit s komplikovanými geologickými podmínkami a mimo jiné zvládli i drsné podmínky v podobě sněhových kalamit nebo vichřice, kdy síla větru dosahovala rychlosti 90 km/hod s nárazy až 200 km/hod.

Čeští stavbaři prorazili ve druhé polovině července silniční tunel na nejjižnějším Faerském ostrově Sudurøy. Tunel o délce 1,2 km nyní propojuje vesnice Fámjin a Øroðvíkar a nahradí tak původní horskou cestu, která je zvláště v zimních měsících téměř neprůjezdná.

Společnost Metrostav Norge realizovala projekt Fámjimstunnilin jako svou první zakázku na Faerských ostrovech v roli subdodavatele faerské stavební společnosti J&K Petersen. Investorem je společnost Landsverk, faerská obdoba českého ŘSD.

Stavbaři si během prorážky museli poradit s komplikovanými geologickými podmínkami a mimo jiné zvládli i drsné podmínky v podobě sněhových kalamit nebo vichřice, kdy síla větru dosahovala rychlosti 90 km/hod s nárazy až 200 km/hod. Ostatně nepříznivé povětrnostní podmínky byly hlavním důvodem výstavby tunelu, místním obyvatelům se po dostavbě život na ostrově značně zkvalitní.

Jedno velké dobrodružství

„Myslím, že se s naším týmem shodneme na tom, že tato stavba byla jedno velké dobrodružství. Nová země s novými specifickými podmínkami, kterým jsme se museli jen přizpůsobit, nic jiného nám totiž nezbývalo,“ řekl Anton Vido, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Norge. 

„Pro mnohé z nás to zdaleka nebyl první projekt, zvládli jsme během kariéry výzvy různého typu, avšak tento projekt byl jedením z nejnáročnějších po všech stránkách. Zažili jsme zde spoustu těžkých, ale i těch dobrých chvil, které nakonec vyvážily drsné prostředí. A i když nebyla stavba technicky, logisticky ani samotnými přírodními podmínkami jednoduchá, postavili jsme se k tomu čelem a stavbu úspěšně dokončili. A za to patří obrovské poděkování celému týmu a všem, kdo se na stavbě jakkoliv podílel,“ dodal Anton Vido.

Ražby tunelu probíhaly od října 2022 skandinávskou metodou Drill and Blast, se kterou mají čeští pracovníci bohaté zkušenosti z výstavby tunelů ve Finsku, Norsku i na Islandu. Celkový objem výrubu činil 82 000 m³ a složen byl především z bazaltu. Nový silniční tunel má šířku 8,5 m a profil 65 m². Naváže na něj silnice směrem k Øroðvíku a 400 m směrem k Fámjinu.

Původní ražby byly plánovány na 33 týdnů, kvůli dvěma závalům se však o 31 týdnů protáhly. Stavba by měla být dokončena do konce srpna tohoto roku.

Foto: Metrostav Norge