Výstavba úseku dálnice D35 Vysoké Mýto – Džbánov pokračuje v plném tempu

publikováno:
Na foto: Realizace AHV na hlavní trase. Na foto: Realizace AHV na hlavní trase.

Úsek budované dálnice D35 mezi Vysokým Mýtem a Džbánovem je navržen v dálniční kategorii D 26,0, tedy se šířkou 26 metrů. Trasa je dimenzována na návrhovou rychlost 130 km/h a její celková délka činí 5 950 metrů. Investorem tohoto strategického infrastrukturního projektu je Ředitelství silnic a dálnic ČR, s.p.

Slavnostní zahájení výstavby proběhlo 16. listopadu 2023 symbolickým poklepáním na základní kámen. Cílem projektu je mimo jiné výrazně ulevit městu Vysokému Mýtu, které je dlouhodobě zatíženo intenzivní tranzitní dopravou po stávající silnici I/35. Zprovoznění tohoto úseku, spolu s navazujícími etapami výstavby dálnice D35, přispěje k celkovému odlehčení dopravy v regionu a zároveň uleví také přetížené dálnici D1.

Význam projektu v rámci dálniční sítě

Situační plánek.Dálnice D35 je klíčovou dopravní tepnou, která má v budoucnu plně nahradit přetíženou silnici I/35 a vytvořit alternativní spojení mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Úsek Vysoké Mýto – Džbánov tvoří důležitou součást tohoto záměru a jeho dokončení výrazně přispěje k plynulosti dopravy v regionu. Snížením intenzity provozu v zastavěných oblastech dojde také ke zlepšení životního prostředí, především snížením emisí a hlukové zátěže pro obyvatele dotčených měst a obcí.

Výstavba je technicky i organizačně velmi náročná, jelikož probíhá v zemědělsky a urbanisticky citlivém území. To vyžaduje detailní koordinaci nejen s investorem, ale i s obcemi, vlastníky pozemků, správci sítí a orgány státní správy. Tento úsek bude na konci letošního roku uveden do předčasného užívání samostatně, bez navázání na předchozí a následující část D35, a bude sloužit přibližně po dobu jednoho roku jako obchvat Vysokého Mýta, čímž však výrazně přispěje ke snížení dopravního zatížení v centru Vysokého Mýta.

Zapojení společnosti M – SILNICE a.s. do výstavby tohoto úseku

Společnost M – SILNICE a.s. se na této stavbě podílí především na realizaci hlavní trasy dálnice v délce 2,53 km v úseku, jehož součástí je zejména MÚK Džbánov, a dále také na výstavbě pěti mostních objektů. Dva z těchto mostů jsou přímo součástí dálnice, další dva tvoří konstrukční a dopravní součást budované mimoúrovňové křižovatky Džbánov, kde se nová dálnice kříží s komunikací III/35719. Poslední mostní objekt slouží jako přeložka místní komunikace – tzv. křížové cesty z Knířova do Vysokého Mýta.

Přípravné práce

Zemní a přípravné práce započaly začátkem roku 2024 skrývkou ornice a výstavbou dočasných přístupových komunikací, které umožňují přepravu materiálu i přístup k jednotlivým částem staveniště. Realizaci však zpočátku komplikovalo nepříznivé počasí – zejména silné dešťové srážky brzdily odvoz ornice na pozemky určené k rekultivaci a zdržovaly rovněž realizaci přeložek inženýrských sítí. V rámci tohoto úseku bylo nutné přeložit celkem osm plynovodů, patnáct vodovodních řadů a 23 elektrických a sdělovacích vedení.

Zvlášť složitou se ukázala situace při přeložkách plynovodů. Zpoždění zde nezpůsobilo jen počasí, ale také globální problémy s dodávkami potrubního materiálu v důsledku uzavření hutního závodu Liberty Steel a dopadů válečného konfliktu na Ukrajině. Tato situace vedla ke zpoždění některých návazných prací přibližně o pět měsíců.

Letecký pohled  na MÚK Džbánov.

Zakládání násypů
a úprava podloží

Při návrhu a realizaci zemních těles bylo použito několik unikátních technologií zakládání, které zajistily požadované parametry únosnosti a stability podloží. V hlavní trase dálnice bylo podloží zpevněno pomocí hydraulických pojiv, následně se navezla vrstva hrubého drceného kameniva frakce 0/250. V oblasti MÚK Džbánov byla situace složitější – pod mostními objekty byly použity vibrované štěrkové piloty v kombinaci se ztužujícími geomřížemi. Vibrované štěrkové piloty jsou moderní a efektivní technologií zlepšování základových půd, která se využívá zejména v oblastech s málo únosným podložím. Princip spočívá v zavedení vibrační jehly (vibrátoru) do zeminy, přičemž během postupného vytahování se do vzniklého otvoru zavádí drcené kamenivo. Vibrace způsobují zhutnění okolní zeminy i samotného kameniva, čímž vzniká štěrkový válec – pilota s vysokou únosností. Tímto způsobem se zlepší nosnost podloží a sníží se jeho stlačitelnost.

Násypy zde byly zakládány na pevnostních geotextiliích a zajištěny sanačními žebry o rozměrech 3 × 3 metry vyplněnými lomovým kamenem.

V místech plánovaných dešťových usazovacích nádrží a mostních konstrukcí byly navíc budovány konsolidační násypy, jež urychlují stabilizaci podloží před zahájením další výstavby.

Vodohospodářské stavby a kanalizace

Součástí projektu je rovněž výstavba dvou suchých poldrů. Poldr A bude chránit městskou zástavbu sídliště Družba ve Vysokém Mýtě před náhlým přívalovým deštěm, poldr B zase zpomalí odtok vody z okolních polí a sníží zatížení Blahovského potoka.

Na trase je dále budováno šest kanalizačních stok, napojených na pět dešťových usazovacích nádrží (DUN), které slouží ke zklidnění a předčištění dešťové vody. Společnost M – SILNICE a.s. zajišťuje výstavbu tří kanalizačních stok a dvou DUN. Z plánovaných 81 kanalizačních šachet je již dokončeno 76. Zbylých pět šachet bude instalováno v září 2025 po převedení dopravy ze stávající komunikace III/35719 na novou mimoúrovňovou křižovatku Džbánov.

Realizací stavby bylo po výběrovém řízení pověřeno sdružení zhotovitelů, které tvoří společnosti EUROVIA CS, M – SILNICE a.s. a Stavby mostů a.s., přičemž celková vysoutěžená cena díla činí 1,83 miliardy Kč bez DPH. Technickou stránku výstavby zajišťuje realizační dokumentace připravená konsorciem firem Mott MacDonald a M – PROJEKCE s.r.o.

Aktuální stav prací

Díky příznivým klimatickým podmínkám během zimy 2025 se podařilo eliminovat zpoždění z úvodu stavební sezóny 2024. V současnosti je dokončeno těleso dálnice. V daném úseku se nachází jeden zářez o objemu přibližně 50 000 m³ a zbytek trasy vede v násypu o celkovém objemu 250 000 m³. Dokončeny jsou vrstvy aktivní zóny, štěrkodrtě, mechanicky zpevněného kameniva a dvě vrstvy asfaltové směsi s vysokým modulem tuhosti.

Probíhá příprava na pokládku betonových žlabů systému „CURBKING“, současně se pokládají monolitické příkopové žlaby, a tam, kde to není technicky možné, jsou nahrazovány žlaby prefabrikovanými osazovanými do betonového lože. Po jejich dokončení proběhne pokládka zemních krajnic, ohumusování svahů a osazení svodidel.

Ve středním dělicím pásu (SDP) se pokládají kabely a chráničky pro sdělovací a řídicí systémy dálnice. V prostoru MÚK Džbánov jsou dokončeny násypy i podkladní vrstvy a finišují se práce na dvou okružních křižovatkách, které jsou lemovány kamennými obrubami a pokládají se zde asfaltové vrstvy.

Předpokládané uvedení do provozu

Pokud nedojde k neočekávaným komplikacím, bude tento důležitý dálniční úsek D35 mezi Vysokým Mýtem a Džbánovem uveden do provozu v prosinci 2025. Tento termín představuje významný milník nejen pro obyvatele Vysokého Mýta, ale pro celý region i tranzitní dopravu mezi východními a středními Čechami.

Ekologická opatření a udržitelnost

V rámci výstavby jsou rovněž realizována ekologická opatření, která mají minimalizovat dopad stavby na okolní krajinu. Jedná se zejména o výsadbu izolační zeleně, návrh a realizaci protihlukových stěn a budování zařízení na čištění dešťových vod. Na trase byly provedeny i biologické průzkumy a monitoring výskytu chráněných druhů, které mohou být výstavbou ovlivněny.

Koordinace a bezpečnost na staveništi

Letecký pohled na Poldr A.Stavba probíhá v několika dílčích etapách, které jsou řízeny podle harmonogramu schváleného investorem. Koordinace mezi jednotlivými dodavateli a subdodavateli je zajištěna prostřednictvím pravidelných kontrolních dnů, operativních porad a moderních stavebních softwarů. Vzhledem k rozsahu prací a vysoké intenzitě provozu v okolí staveniště je zajištěn zvýšený dohled nad bezpečností práce a pohybem techniky. Veškeré činnosti jsou vykonávány v souladu s platnou legislativou v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany.

S ohledem na veřejnost byly v průběhu stavby zřízeny také dočasné objízdné trasy, aby bylo možné zachovat dostupnost pro obyvatele dotčených obcí a zajistit plynulý průjezd vozidel IZS. Zvláštní pozornost je věnována informování veřejnosti – ŘSD ve spolupráci s dodavateli pravidelně zveřejňuje informace o postupu výstavby na svých webových stránkách i na informačních tabulích v terénu.

Perspektiva dalšího rozvoje

Po dokončení tohoto úseku se očekává navázání dalšími stavbami v rámci souvislého dálničního tahu D35. Celá trasa bude sloužit jako moderní a bezpečná dopravní osa mezi východními Čechami, Vysočinou a Moravou. Význam projektu přesahuje hranice regionu – D35 má potenciál stát se klíčovým prvkem mezinárodního tranzitu a zajistit efektivnější propojení v rámci evropské dopravní sítě TEN-T.

Autor: Ing. Tomáš Novotný,
zástupce vedoucího projektu D35 Vysoké Mýto – Džbánov,
M – SILNICE a.s., oblast VÝCHOD,
oblastní závod STŘED