Devadesát šest let jezdily tramvaje po Václavském náměstí. Do roku 1980. Zanedlouho budou zpět. Projekt, o jehož přípravě jsme na stránkách tohoto časopisu psali v roce 2021, se dostal do stadia praktické realizace stavby, a to nyní v horní části náměstí, jako spojení od křižovatky ulic Vinohradské a Škrétovy, mezi dvěma budovami Národního muzea, okolo „Koně“, až do středu náměstí, ke křižovatce s ulicemi Jindřišskou a Vodičkovou. Práce na tomto ostře sledovaném staveništi uprostřed centra Prahy jsou v plném proudu.
Připomenutí historie
První koňská dráha je na Václavském náměstí v provozu od roku 1884 jako součást tramvajové trati Můstek – Nuselské schody (Zvonařka). První elektrická dráha je na Václavském náměstí v provozu od roku 1900. V roce 1927 byla trať umístěna do středu náměstí na zvýšené tramvajové těleso šíře 5 m.
Technický pokrok tramvají a komfort pro cestující se postupně vyvíjel, v Praze přibývaly další tratě a linky, zkracovaly se intervaly, ale to vše v úseku Můstek–Muzeum pouze do prosince 1980, kdy zde byl po 96 letech provoz zrušen. Toto rozhodnutí souviselo s budováním linek metra pod centrem Prahy. V červenci 1985 byla zrušena i tramvajová trať ulicemi Na Příkopech – 28. října, a to po 110 letech provozu od roku 1875.
Důležitou událostí pro podobu Václavského náměstí byla architektonická soutěž, kterou v roce 2005 vyhrál ateliér Cigler Marani. Doba od soutěže k nyní zahájené realizaci se může jevit jako dlouhá, ale záměrů s takovým osudem lze v našem hlavním městě nalézt jistě celou řadu. Teď má však projekt zelenou, je vedením města podporován a nejprve došlo na revitalizaci dolní části náměstí mezi Můstkem a středem náměstí, tam však prozatím bez provozu tramvají. Pro horní část náměstí aktualizoval ateliér Jakub Cigler architekti v r. 2019 svou soutěžní studii, což byl i podklad pro dokumentaci, kterou následně zpracoval Metroprojekt. Autorem návrhu úprav severojižní magistrály a muzejní oázy je IPR Praha.
Krátké připomenutí projektového řešení
Tramvajová trať je na náměstí navržena s osovou vzdáleností kolejí 19,5 m, tj. obdobně jako koňka na konci 19. století. Prostor náměstí je uvažován s provozem automobilů po kolejích. Mezi kolejemi tak vznikne veřejný prostor náměstí. Po stranách se rozšiřují oba chodníky, na nichž budou vysazeny dvě nové řady stromů. Všechny tyto úpravy se vejdou do prostoru, který má mezi fasádami domů šířku 62–64 m, v horní části „jen“ 56 m.
Nad Václavským náměstím je nová tramvajová trať směřována do úrovňového křížení s oběma jízdními pásy magistrály a dále až k propojení se stávající tratí v křižovatce ulic Vinohradské a Škrétovy. Geometrie trati výhledově počítá i s možností odbočení tramvaje k Opeře. Zde je součástí i stavební úprava křižovatky ulic Vinohradské a Wilsonovy, aby budoucí stavební zásahy byly minimální.
Zastávky jsou na nové trati navrženy ve středu náměstí, u „Koně“, a mezi budovami Národního muzea (mezi magistrálami).
Znovu zdůrazňujeme, že navržené tramvajové propojení Vinohradské ulice a středu Václavského náměstí má význam nejen pro lokální povrchovou dopravu cestujících, ale v pražské síti tramvajových tratí přinese také paralelní propojení ke dlouhodobě přetížené trati v úseku Náměstí Míru – I. P. Pavlova – Ječná – Karlovo náměstí. Sebemenší nehoda či technický problém v tomto úseku způsobují totiž často kolaps provozu tramvají v podstatné části města. Dojde tak k velmi podstatnému snížení rizika a citlivosti provozu celé pražské tramvajové sítě na problémy v úseku Náměstí Míru – Karlovo náměstí.
Dopady do infrastruktury
Popsaný návrh tramvajové trati vyvolá stavební úpravy vestibulů stanic metra. U podchodu a vestibulu stanice Můstek uprostřed Václavského náměstí se dva výstupy ke dřívějším zastávkám tramvají nahradí jedním středním výstupem. Pokud jde o strop podchodu, byla diagnostikou a statickým přepočtem ověřena jeho dostatečná zatížitelnost pro obnovený provoz tramvají. U novějšího podchodu a vestibulu stanice Muzeum byla stropní deska shledána ve špatném stavebním stavu, s trhlinami. Železobetonová deska pod kolejemi budoucí trati bude odkryta, sanována a navýšena o novou deskovou konstrukci. Budou zde také zrušeny střední výstupy k soše sv. Václava, neboť kolidují s novou stopou tramvajové trati.
Návrh v prostoru náměstí počítá i s novou infrastrukturou pro budoucí využití povrchu. Ve středním pásu mezi kolejemi bude položen energovod pro sítě nezbytné k postavení stánků při pořádání trhů a v horní části bude vybudován základ pro vánoční strom.
Poblíž křižovatky s ulicemi Jindřišskou a Vodičkovou je navržena akumulační nádrž o objemu 300 m³, do které je novou dešťovou kanalizací svedena voda z rozšířených chodníků a střední promenády využitelná pro zalévání a kropení ulic.
Koordinace v prostoru náměstí
Jak už to v prostoru pražských ulic a náměstí bývá, sešlo se tu při revitalizaci několik investorů, kteří zde provozují svou infrastrukturu. Pro Dopravní podnik hl. m. Prahy jsme zpracovali projektové řešení tramvajové trati, úprav vestibulů stanic metra a prostoru mezi obrubníky dnešních chodníků. Pro Technickou správu komunikací pak řešení chodníků (předláždění) a revitalizaci stromů. Problematiku akumulační nádrže jsme zase řešili (resp. řešili v subdodávce projektanti firmy Sweco) s Pražskou vodohospodářskou společností.
Příprava projektu
Metroprojekt zajistil pro investora Dopravní podnik hl. m. Prahy kompletní přípravu stavby – zpracoval návrh řešení, všechny stupně projektové dokumentace a obstaral všechna úřední povolení. Společné povolení pro dolní úsek TT Václavské náměstí nabylo právní moci 28. 12. 2022. Společné povolení pro horní úsek TT Muzeum pak 23. 1. 2024.
Realizace stavby
Stavba byla zahájena se začátkem letošních letních prázdnin. Je plánována na tři roky, během kterých projde proměnou celá horní část Václavského náměstí od křižovatky s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí až po prostor mezi historickou a novou budovou Národního muzea.
Jako zhotovitel stavby TT Václavské náměstí byla vybrána společnost EUROVIA CZ a.s., pro kterou nyní Metroprojekt postupně zpracovává realizační dokumentaci jednotlivých stavebních objektů a provozních souborů.
Stavba začala 29. 6. 2024 rekonstrukcí stávajících kolejí ve Vodičkově ulici od ulice Palackého až po začátek ulice Jindřišské, úsek je dlouhý cca 300 m. Do nové trati jsou již vloženy výhybky pro odbočení a pokračování kolejí na horní část Václavského náměstí. Osazují se nové trakční stožáry se svítidly, buduje se nové odvodnění kolejí, provádí se příprava pro další zařízení, které bude v budoucnu pro zprovoznění celé trati nezbytné, jako je vytápění výměn, mazací zařízení apod. Tato první tříměsíční etapa výstavby je prováděna za výluky tramvajového provozu, proto byly do Vodičkovy za tramvajovou zastávkou Vodičkova a do Jindřišské před budovu pošty vloženy provizorní kolejové přejezdy, tzv. kaliforňany. Provoz tramvají je tak přerušen v úseku dlouhém jen cca 430 m. V posledních zářijových dnech se opět tramvaje na trať křižující náměstí vrátí.
Zároveň probíhají práce ve střední části náměstí od výstupů z podchodu Můstek po Opletalovu. Jedná se o přeložky vodovodů, které musí ustoupit retenční nádrži. Výkopy pro přeložky tu Muzeum HMP využívá pro provedení záchranného archeologického průzkumu. Začátkem září pak začíná realizace vlastní retenční nádrže, takže se ve středu náměstí objeví stavební jáma hluboká až 10 m. Následovat bude výstavba nového středního výstupu z vestibulu Můstek, který nahradí dva rušené, dále podzemního rozvodu energií, základu pro vánoční strom a vodních prvků.
Stavební práce byly započaty i na rekonstrukci stropní desky stanice metra Muzeum, která leží z velké části pod severojižní magistrálou. Rekonstrukce bude probíhat i během celého příštího roku po částech tak, aby bylo možné zachovat provoz na magistrále alespoň ve dvou jízdních pruzích. Pro provedení sanace dalšího úseku bude v příštím roce potřeba nejdříve provizorně přeložit stávající plynovod a po jejím dokončení vrátit plynovodní potrubí na opravenou a zesílenou desku. Poté se může na strop podchodu položit kolejová konstrukce.
V těsné blízkosti magistrály je v běhu demolice jednoho ze dvou rušených výstupů k soše sv. Václava a práce na posunu a rozšíření výstupu před bývalým Domem potravin, zde se ale dříve musí provést přeložka na jednotné kanalizaci se spadištěm.
Výstavba tramvajové koleje bude od křižovatky s Vodičkovou a Jindřišskou směrem k Národnímu muzeu probíhat nejprve po levé straně v pásu dnešní vozovky, následně pak ve vozovce po pravé straně. Nakonec se práce přesunou do nově rozšířených chodníků a v koordinaci s TSK dojde k úpravě i chodníků stávajících. Kromě vyvolaných přeložek budou položeny i nové inženýrské sítě, zejména kanalizační řady a přípojky, často prováděné hornickým způsobem, nové dráhové kabely a veřejné osvětlení. Svítidla veřejného osvětlení budou spolu s trolejovým vedením umístěna na sdružených stožárech, na které se u sochy sv. Václava a budovy Národního muzea přemístí i slavnostní osvětlení. Nevyhneme se ani úpravám vstupů do komor kolektorů a kabelovodů.
Výsadba nových stromořadí, instalace podzemních košů, pítek a v samém závěru i mobiliáře v podobě kamenných laviček a stojanů na kola nebo přístřešků pro cestující na tramvajových zastávkách završí celkovou proměnu Václavského náměstí.
Veškeré práce a nutné zábory se samozřejmě musí plánovat s ohledem na obsluhu celého dotčeného území, kde se nachází množství obchodů, hotelů a institucí, takže i návrh a projednání dopravních opatření pro jednotlivé etapy výstavby je složitým oříškem.
Na nyní rozestavěný úsek nové trati na Václavském náměstí naváže v příštím roce v muzejní oáze další úsek, samostatná stavba TT Muzeum, která zahrnuje propojení kolejí se stávající tratí Vinohradská–Škrétova. Oba úseky budou připraveny do provozu v létě 2027.
Autoři: Ing. Jitka Brzoňová,
Ing. David Krása,
Ing. Zbyněk Pěnka,
METROPROJEKT Praha a.s.
Foto: Ing. Tomáš Cmíral