Dálnice D3 u Dolního Dvořiště roste. Hotovo má být v roce 2026

publikováno:
Na foto: Zprovoznění nadjezdu budoucí D3 proběhlo 12. května 2025. Na foto: Zprovoznění nadjezdu budoucí D3 proběhlo 12. května 2025.

Tři a půl kilometru dlouhý úsek dálnice D3 mezi Nažidly a státní hranicí u Dolního Dvořiště je klíčovou součástí napojení České republiky na Rakousko. Stavba, kterou realizuje společnost SWIETELSKY stavební, zahrnuje tři mostní objekty, rozsáhlé zemní práce i opatření na ochranu přírody. Zahájena byla na počátku roku 2024 a po dokončení v roce 2026 umožní plynulé spojení s rakouskou rychlostní silnicí S10.

Kvůli výstavbě dálniční mimoúrovňové křižovatky u hranic s Rakouskem, poblíž Dolního Dvořiště, se letos zjara změnilo vedení silničního provozu. V první polovině května byl uveden do předčasného užívání nadjezd včetně navazujícího úseku přeložky silnice I/3 a II/163. V současné době jsou dokončovány práce na křižovatce k Dolnímu Dvořišti. Před prázdninami byl na silnici I/3 zrušen kyvadlový provoz a řidiči ji začali využívat v plném profilu.

Provádění pokládky podkladní asfaltové vrstvy.Celý úsek Nažidla – Dolní Dvořiště, státní hranice měří 3,5 kilometru a jeho výstavba byla zahájena v lednu 2024. Investorem je Ředitelství silnic a dálnic, zhotovitelem společnost SWIETELSKY stavební. Stavba má být zprovozněna v létě 2026.

Cílem projektu je nahradit stávající komunikaci I/3, která již kapacitně ani bezpečnostně nevyhovuje současnému dopravnímu zatížení. Nový úsek nejenže umožní plynulejší a rychlejší průjezd, ale také zlepší napojení na rakouskou rychlostní silnici S10.

„Z pohledu technického i logistického jde o náročnou dopravní stavbu s řadou mostních objektů a velkým objemem prací souvisejících s vodohospodářskými objekty. Vzhledem k termínu dokončení v roce 2026 je letošní stavební sezona naprosto klíčová, na konci letošních prázdnin bude do provozu uveden pravý jízdní pás včetně kompletní mimoúrovňové křižovatky Dolní Dvořiště,“ konstatuje Pavel Fišar, vedoucí projektu.

Hlavní objekty stavby

Úsek začíná za obcí Nažidla a končí přibližně 400 metrů od státní hranice. Jeho součástí jsou tři mostní objekty, více než 1,5 kilometru protihlukových stěn, přeložky komunikací a ochranná opatření v okolní přírodě.

Na hlavní trase budoucí dálnice jsou v tuto chvíli téměř kompletně provedené zemní práce a jsou pokládány konstrukční vrstvy. Spolu s těmito pracemi jsou ve výstavbě retenční nádrže, z nichž se bude přečerpávat voda z dálniční kanalizace do povodí Vltavy. Toto řešení bylo nutné z důvodu ochrany chráněné perlorodky říční, která je usídlena v toku řeky Malše.

Most s označením SO 216 překonává Trojanský potok. Staví se v místě, kde původně stával osmimetrový násyp silnice I/3. Založen je na 110 velkoprůměrových pilotách (∅ 1,2 m), přičemž zakládání prováděl závod Speciální stavby SWIETELSKY. Mostní konstrukce pak realizuje závod Mosty. Aktuálně je zde dokončena spodní stavba levého a pravého mostu a provedena nosná konstrukce levého mostu. Probíhají práce na římsách a přechodových oblastech levého mostu.

Most SO 217, který se nachází uprostřed trasy, je nejrozsáhlejším objektem celé stavby. Spodní stavba byla budována pro oba mosty současně, nosné konstrukce vznikají postupně. Při listopadové betonáži pravého mostu proběhla kontinuální betonáž více než 1 800 m³ betonu. Šlo o technologicky náročnou operaci, která potvrdila vysokou odbornost a sehranost realizačního týmu. Aktuálně jsou kompletně dokončeny železobetonové římsy pravého mostu a probíhají práce na izolačním souvrství. Současně se provádí montáž podpěrné skruže nosné konstrukce levého mostu.

Stavební objekt SO 217 – probíhající práce na římsách mostu.

Třetí objekt, most SO 218, je součástí budované mimoúrovňové křižovatky Dolní Dvořiště. Třípolový most o délce 85 metrů převádí silnici I/3 přes novou dálnici. Tento most je zprovozněn, nyní probíhají dokončovací práce – opevnění svahů lomovým kamenem a práce na finálním odvodňovacím systému.

Ekologická opatření

Trasa budoucí dálnice prochází citlivým přírodním prostředím. V řece Malši se vyskytuje ohrožený druh perlorodky říční, a tak byly v rámci stavby vybudovány tři sedimentační nádrže a ochranné hrázky, které mají zabránit kontaminaci toku při zemních pracích. Zvláštní důraz byl kladen na kontrolu kalnosti vody a řízení odtoku při srážkách.

Autor: Martina Netřebová,
SWIETELSKY stavební