Lávka v Radotíně s kompozity MEA soutěží o Cenu Inženýrské komory 2023

publikováno:
Nová ocelová lávka přes řeku Berounku byla umístěna na stávající upravenou spodní stavbu odstraněné nevyhovující předpjaté betonové konstrukce. Nová ocelová lávka přes řeku Berounku byla umístěna na stávající upravenou spodní stavbu odstraněné nevyhovující předpjaté betonové konstrukce.

Ocelová lávka přes Berounku v Radotíně (generální dodavatel EXCON, a.s.)  soutěží o nejlepší stavbu v Ceně Inženýrské komory 2023, kterou vyhlásil ČKAIT. Součástí lávky jsou i kompozitní pochozí panely MEA s protiskluzovým povrchem v šedé barvě přichycené k ocelové nosné konstrukci.

Mostní dílo roku 2022

Nová ocelová lávka přes řeku Berounku byla umístěna na stávající upravenou spodní stavbu odstraněné nevyhovující předpjaté betonové konstrukce.Lávka již získala cenu Mostní dílo roku 2022 v kategorii I. Novostavba a v kategorii II.  Oprava nebo přestavba na mezinárodním Sympoziu Mosty. Cenu udělilo Ministerstvo dopravy ČR na návrh přípravného výboru akce. 

Lávka v originálním tvaru

Nová ocelová lávka přes řeku Berounku byla umístěna na stávající upravenou spodní stavbu odstraněné nevyhovující předpjaté betonové konstrukce. Lávka o délce 110 m je na přání architekta zavěšená na jednodříkovém asymetrickém pylonu kloubově kotveném na horním pasu trojboké příhradové konstrukce nad posuvným ložiskem na pilíři. Vzniklo tak řešení, které je tvarově originální (most-plachetnice) a plně funkční.

Rozšířená mostovka s protiskluzovým kompozitním povrchem

Konstrukce lávky byla svařena z přepravních dílů na pravém břehu včetně žárově zinkovaného roštu pro kompozitní mostovku.Mostovka je rozšířená z původních 2,4 m na 4 m. S ohledem na velké množství inženýrských sítí vedených pod mostovkou byla zvolena odnímatelná mostovka z kompozitních panelů MEA s protiskluzovou úpravou. Je uložená na žárově zinkovaném roštu. 

Kompozitní konstrukční profily a rošty jsou pevné, lehké, odolné proti chemii, solím i nepříznivým podmínkám. Nevyžadují téměř žádnou údržbu a nekorodují. Kompozitní materiály nahrazují železné, ocelové i dřevěné konstrukční prvky.

Mostovka je uložena příčně asymetricky s přesahem cca 0,4 m od osy horního pasu nosné konstrukce na návodní straně ve sklonu cca 1,6 %. 

Konstrukce lávky byla svařena z přepravních dílů na pravém břehu včetně žárově zinkovaného roštu pro kompozitní mostovku. Poté byla vcelku jeřábem přemístěna na opěry, pilíř a provizorní podporu v řece. 

ŠIROKÝ MĚSTSKÝ PĚŠÍ BULVÁR - Bulvár o délce 1 km bude těžištěm celého projektu a protne celou čtvrť severojižním směrem.
Konstrukce lávky byla svařena z přepravních dílů na pravém břehu včetně žárově zinkovaného roštu pro kompozitní mostovku.


Montáž za 5 dní

Lana zakončuje u mostovky konstrukční systém táhel, který umožňuje tenzometrické měření sil a pohodlné napnutí lan hydraulikou. 

Montáž lávky, pylonu a lan včetně předepnutí proběhlo v průběhu 5 dní čistého času. Po montáži mostovky a zábradlí byla provedena dynamická zkouška a instalace a ověření funkce pohlcovačů kmitů. 

Hlasování veřejnosti o Cenu ČKAIT probíhá do 6. 9. 2024 na webu zde.

Autor: Mea Water Management s.r.o.
Foto: EXCON, MEA WATER MANAGEMENT