Na úseku rozšíření dálnice D1 mezi Bratislavou a Triblavinou probíhá instalace přibližně 4 000 kusů prefabrikovaných mostních říms MEA z polymerbetonu. Tyto římsy jsou v různých rozměrech použity na celkem 24 mostních objektech.
Záměnou původně navrženého řešení z železobetonu se na stavbě snížily náklady na manipulaci a instalaci těžkých, masivních říms. Mosty jsou nyní zakončeny a chráněny polymerbetonovými prvky s ochrannou povrchovou vrstvou, které mají větší odolnost i životnost.
Na přání investora byly dodány v šedé barvě, ale provedení mohlo být v jakékoliv barvě dle škály RAL.
Každý prvek římsy je vybaven ocelovými oky, kotvenými k železobetonové výztuži, a bezpečnostními trny ze skelných vláken na vnitřní straně, které chrání proti uvolnění i při korozi kovových částí. Díky tomu lze římsy přizpůsobit konkrétním stavebním podmínkám – např. výklenkům na sloupy či lampy.
Nízká hmotnost říms MEA usnadňuje a zrychluje instalaci, a tím zkracuje celkovou dobu výstavby mostu.


Kontext stavby D1 – Triblavina
Projekt rozšíření dálnice D1 mezi Bratislavou a Triblavinou je klíčový pro dopravu v širší oblasti hlavního města. Trasa začíná před mimoúrovňovou křižovatkou Vajnory a končí u Triblaviny. Součástí prací je výstavba nové mimoúrovňové křižovatky D1/D4, která významně přispěje k plynulosti dopravy. Staveniště zahrnuje rozšíření a rekonstrukci vozovky v délce 3,6 km, zdvih nivelety a dostavbu větví křižovatek, výstavbu 18 mostních objektů a doplňující infrastrukturu s kolektory, oplocením, informačním systémem.
Celý projekt realizuje Budimex S.A. pro slovenskou Národní dálniční společnost.
Více o mostních římsách MEA: ZDE
Autor: MEA Water Management