Desetitisící Tatra putuje do Austrálie

publikováno:
autor:
Tatra Phoenix s podvozkem v konfiguraci 10×10. Tatra Phoenix s podvozkem v konfiguraci 10×10.

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks a. s. dokončila jubilejní vůz značky Tatra, který má pořadové číslo 10 000. Počítá se od doby, kdy značku a továrnu Tatra i vše s nimi související převzali současní čeští vlastníci, majitelé skupin Czechoslovak Group a Promet Group. Výročním vozem je Tatra Phoenix 10×10, určená pro australského zákazníka.

Již devět let je kopřivnická továrna a značka Tatra plně v českých rukách. V roce 2013 je koupila společnost Tatra Trucks a. s., tehdy vlastněná podnikateli Jaroslavem Strnadem a Reném Materou. Kopřivnický podnik se na začátku minulého desetiletí dostal do krize, a hrozil mu dokonce zánik. Noví majitelé ve spolupráci se špičkovými českými manažery však společnost zachránili, restrukturalizovali a postupně z ní vytvořili prosperující firmu. Ta se v rukách současných majitelů, jimiž jsou Michal Strnad, který převzal štafetu po svém otci, a René Matera, nadále rozvíjí a proniká na nové trhy po celém světě.

TO PRAVÉ AUTO PRO TĚŽAŘE

Výroční vůz je typu Tatra Phoenix s podvozkem v konfiguraci 10×10 určený pro provoz v těžkém terénu v dolech (tzv. stemming truck), ale i na zpevněných komunikacích. Vůz má řiditelné první dvě a poslední nápravu a je vybaven motorem Paccar MX-13 o výkonu 390 kW a plně automatickou převodovkou Allison. Je schopen přepravit více než 35 t nákladu, celková hmotnost vozu tak může dosahovat až 62 t. „Zákazníkem a budoucím uživatelem je velká australská těžařská korporace Rio Tinto s celosvětovým přesahem, které vůz dodá tradiční dealer vozů Tatra v Austrálii a Oceánii, firma Offroad Trucks Australia. Ta spolupracuje s Tatrou již od konce 90. let, kdy její zakladatel Larry Gill objevil unikátní vlastnosti vozů Tatra,“ sdělil Petr Hendrych, obchodní ředitel Tatra Trucks a. s.

„Modelovou řadu Tatra Phoenix naše firma poprvé představila na podzim roku 2011. V současnosti představuje klíčový produkt našeho výrobního portfolia pro civilní sektor, přičemž celkově jsme dosud vyrobili a zákazníkům dodali téměř 3 700 vozů této modelové řady,“ upřesnil Pavel Lazar, generální ředitel Tatra Trucks a. s.

Automobily Tatra Phoenix jsou určeny jak pro provoz na silnicích, tak pro těžký terén a dodávají se v celé řadě provedení. Nacházejí uplatnění ve stavebnictví, zemědělství, těžařství, lesnictví, v komunálních službách, ale také například jako hasičské a záchranářské vozy nebo jako nosné platformy pro vojenskou techniku či speciální vozidla.

EVROPSKÉ OCENĚNÍ

Konstruktéři kopřivnické automobilky modelovou řadu Tatra Phoenix vytvořili tak, aby uspěla jak na tradičních trzích, kde jsou vozy Tatra dobře známé, tak i na trzích nových, a to především tam, kde legislativa vyžaduje plnění nejpřísnějších emisních limitů. O kvalitách vozu Tatra Phoenix svědčí i prestižní mezinárodní titul „The Best AWD Truck 2012“ – Nejlepší plněpohonné vozidlo roku 2012, který získal v celoevropské anketě „International Truck of the Year“ jen rok po zahájení sériové výroby. Tehdy to bylo vůbec poprvé, kdy byl výrobek některé ze středoevropských a východoevropských automobilek nominován do této ankety a získal takto prestižní titul.

Sériová výroba vozů Tatra Phoenix doslova otevřela zcela novou kapitolu historie automobilky a díky této modelové řadě se Tatra Trucks a. s. začala výrazněji prosazovat na konkurenčně velmi náročných trzích západní Evropy. V současné době vývojový tým pod vedením ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks a. s. Radomíra Smolky pracuje na nové generaci modelové řady Phoenix. Zkoušky prototypů by měly přijít v roce 2023 a o rok později by se měla rozjet sériová výroba.