Do Šumperku se vrací výroba vlaků

publikováno:
Zahájení novovýroby vlaků v šumperském závodě. Foto: Škoda Group Zahájení novovýroby vlaků v šumperském závodě. Foto: Škoda Group

Do šumperského závodu Škoda Group se v vrátila výroba nových vlaků. Po letech, kdy v Šumperku probíhal především servis kolejových vozidel, zde nyní započala výroba elektrických jednotek EMU 240 pro České dráhy. Během následujících dvou let bude vyrobeno a dodáno celkem 13 vlaků do Olomouckého kraje. Šumperský závod současně prochází velkou proměnou, výše investic do modernizace dosáhnou 460 milionů Kč. S rostoucím objemem zakázek a investicemi roste také poptávka po nových zaměstnancích. Aktuálně jich Škoda hledá v Šumperku 40, a to zejména elektromechaniky a zkušební techniky.

Jednotky EMU 240 typu 20Ev pro Olomoucký kraj jsou nejnovější a nejmodernější variantou oblíbených souprav RegioPanter. Do Šumperka přijedou již nalakované a svařené skříně z ostravského výrobního závodu Škoda Group a z Plzně budou doručeny podvozky. Po kompletní montáži souprav a jejich oživování bude letos vyrobeno 6 jednotek, v roce 2024 je plánovaná výroba dalších sedmi. 

Zároveň s narůstajícím objem zakázek jde i rozšiřování kapacity výroby.

"V Šumperku jsme v roce 2020 zahájili projekt modernizace celého provozu s investičním rozpočtem 460 mil. Kč. Návrat výroby do Šumperka je zcela logickým krokem. Zaměstnanci provozu mají detailní znalosti naši vlaků, vzhledem k tomu, že se řadu let podílí na jejich servisování. Věřím, že i do budoucna budeme kapacity šumperské výroby navyšovat,“ popisuje Tomáš Ignačák, President CZ/SK ve Škoda Group.

 

Nová pracoviště posílí kapacity

Vizualizace výroby nových vlaků pro České dráhy.Úspěšně také proběhlo dokončení a certifikace pracovišť opravy kompresorů a nápravových převodovek pro elektrické jednotky. Ukončení projektu modernizace je plánováno na závěr roku 2024. Kvůli obnovení novovýroby vlaků muselo dojít k výstavbě nového lepícího boxu se dvěma stáními, vybavení kuplovacího stání jeřábem nebo dovybavení zkušebny. V rámci modernizace provozu oprav motorů bylo postaveno unikátní bezobslužné robotizované pracoviště pro svařování a opracování vinutí rotorů trakčních motorů. 

Šumperský závod má dlouholeté zkušenosti především v oblasti servisu. Částečně se zde ale v minulosti podíleli i na svařování a lakování některých vozidel. Významnou zakázkou byla výroba tramvají pro turecké město Konya. Škoda Group v Šumperku aktuálně zaměstnává 740 pracovníků. Pro výrobu vlaků hledá nové pracovníky, zejména elektromontéry a zkušební techniky. Na výrobě třinácti EMU 240 se bude podílet přibližně 90 zaměstnanců.

Autor a foto: Škoda Group