Úsek Praha Bubny – Praha Výstaviště byl uveden do provozu

publikováno:
Na foto: ŽST Praha-Bubny, večerní vlak do Kralup. Na foto: ŽST Praha-Bubny, večerní vlak do Kralup.

Projekt železničního spojení Praha – Letiště – Kladno je od 1. srpna opět o krok blíže naplnění svého cíle. Po rekonstrukci Negrelliho viaduktu a zprovoznění úseku Kladno – Kladno Ostrovec se jedná o krok třetí. Stejně jako ty dva předchozí kroky není ani tento příliš dlouhý. Z Buben do Stromovky je to cca 1,7 km.

Podle našeho názoru se však nádraží v Bubnech, zastávka na Výstavišti i estakáda mezi nimi opravdu povedly. Věříme, že je oceníte stejně jako my. Další kroky o větší délce (úsek Praha – Ruzyně – Kladno) budou následovat.

Příprava projektu

Celková urbanistická koncepce úseku Praha-Bubny – Praha-Výstaviště, duben 2018.V rámci přípravy modernizace železničního spojení Prahy a Kladna, s připojením letiště Ruzyně, byly za předchozích 30 let projekčních prací, kterých se METROPROJEKT Praha aktivně účastnil, zpracovány desítky technických, územně-technických a podkladových studií a podkladů pro související změny územních plánů nebo aktualizací zásad územního rozvoje. Bylo prověřeno množství koncepčních variant a technických řešení, které postupně vedly k ustálenému řešení plně dvoukolejné, elektrifikované modernizované trati přibližně ve stopě dnešní Buštěhradské dráhy, s napojením letiště z odbočky Ruzyně. To bylo potvrzeno studií proveditelnosti „Železniční spojení Prahy, letiště Ruzyně a Kladna“ z května 2015 (zpracovatel sdružení METROPROJEKT Praha a SUDOP Praha), resp. jejím doplnění ze srpna 2019, čímž byl dán jasný rámec zadání koncepce celého projektu.

Investor – Správa železnic, státní organizace, Stavební správa západ, tak na základě rozhodnutí centrální komise Ministerstva dopravy přistoupil k rozdělení projektu do osmi dílčích samostatně připravovaných úseků, což umožnilo urychlení přípravy.

Nadhled celého úseku Bubny-Výstaviště, červen 2025.Úsek z Prahy-Buben do nově zřizované zastávky Praha-Výstaviště byl na základě zadání investora zpracován a projednán ve stupni dokumentace pro územní řízení (DUR) v letech 2016–2018, čistopis DUR byl dokončen a předložen k územnímu řízení v červnu roku 2018. Územní rozhodnutí v právní moci bylo získáno 17. 12. 2019.

V návaznosti na získané územní rozhodnutí byly v březnu 2020 zadány a zahájeny práce na dokumentaci pro stavební povolení (DSP) a pro provedení stavby a výběr zhotovitele stavby (PDPS), které byly dokončeny v srpnu roku 2021 vydáním čistopisu dokumentace. 3. 11. 2022 bylo získáno stavební povolení v právní moci a v listopadu byla také podepsána smlouva s vybraným zhotovitelem stavby.

Koncepce dopravního
a urbanistického řešení

ŽST Praha-Bubny, jižní vestibul, vstup od stanice metra Vltavská.V rámci DUR byla navržena velká část dvoukolejné železniční trati na estakádách, jejichž souhrnná délka je 983 m. Dále byl oproti studii proveditelnosti navržen posun zastávky Praha-Výstaviště o cca 200 m ve směru do Stromovky. Zastávka byla nově umístěna v prostoru mezi Stromovkou, Holešovickým hřbitovem a ulicí Dukelských hrdinů. V rámci DUR bylo rozhodující projednání návrhu protihlukových opatření. Dříve navržené až 5 m vysoké protihlukové stěny (PHS) byly rezolutně odmítány, a tudíž byly hledány alternativy založené převážně na aplikaci nízkých protihlukových stěn. Pro splnění hygienických limitů jsme tak museli přijít s novým nápadem, a to umístěním PHS na mostě mezi koleje dvojkolejné trati. To vedlo sice k oddálení kolejí a tím rozšíření mostu a zvýšení nákladů, nicméně v intravilánu širšího centra metropole je takové řešení odůvodněné, neboť umožnilo snížení PHS na maximální výšku pouze 1,5 m nad temenem kolejnice. Železnice tak netvoří optickou bariéru v území.

Ve stupni DSP a PDPS byla dále přepracována koncepce železniční stanice Praha-Bubny, která má ambici stát se přirozeným centrem nově vznikající čtvrti, propojující dolní Holešovice s Letnou. V DUR navržené zastřešení nástupišť ocelovými přístřešky bylo v kontextu přípravy dlouhodobého rozvoje území Holešovice, Bubny, Zátory (Územní studie, Pelčák a partner architekti), navržených veřejných prostor a záměrů výstavby Vltavské filharmonie a Památníku ticha v těsném sousedství, nahrazeno halovým zastřešením. V rámci stanice byly zásadně navýšeny plochy pro komerční využití a na celou stavbu byly kladeny nadstandardní požadavky na architektonickou kvalitu díla.

Na projektu se společně s METROPROJEKT Praha podílela architektonická studia DH ARCHITEKTI (zast. Praha-Výstaviště), JAKUB CIGLER ARCHITEKTI (ŽST Praha-Bubny) a architekti Lucie Pencová a Tomáš Pechman (SUDOP Praha).

Železniční stanice Praha-Bubny

Prostorové a dispoziční řešení železniční stanice Praha-Bubny se čtyřmi dopravními kolejemi určují tratě směrem na Letiště, Kladno a do Kralup. Výškové řešení vychází na jižní straně z navazujícího Negrelliho viaduktu a z mimoúrovňového křížení s tramvajovou tratí. Na severní straně pak vychází z navazujících estakád, mimoúrovňově křížících ulice Nicolase Wintona (urbanistická osa Veletržní–Dělnická) a Bubenská. Železniční stanice má tři vestibuly (JIH, STŘED a SEVER) a umožňuje přímý komfortní přestup na metro C a tramvaje.

ŽST Praha-Bubny, průhled na Negrelliho viadukt.Hlavním novým požadavkem pro úpravu návrhu bylo připravit halové přestřešení nástupišť tak, aby konstrukce umožnila budoucí dostavbu budovy nad kolejištěm. Hmotové řešení objektu je tak v čase rozděleno do dvou etap. Fáze tzv. uvedení do provozu, kdy samotné nádraží provozně funguje, ale nejsou aktivována propojení a vazby do všech směrů v území, a budoucí fáze 2, kdy dojde bez významného omezení provozu k dostavbě budovy nad kolejištěm a podél západní hrany nádraží. Funkce celého objektu je kromě vlastní železniční stanice uvažována jako administrativní, doplněná obchodními plochami v přízemí. Budoucí objekt může být v části severního vestibulu propojen podzemní pasáží s novým vestibulem stanice metra Vltavská.

Všechny vestibuly jsou s nástupišti propojeny schodišti, eskalátory a výtahy. Vestibuly jsou koncipovány jako rozptylové (shromaž­ďovací) plochy s přístupem na jednotlivá nástupiště a jsou zde umístěny komerční prostory. V severním vestibulu je umístěn hlavní technologický blok železniční stanice. Střední vestibul bude při uvedení do provozu sloužit pouze účelově pro přístup k nástupištím, stavebně připravený na doplnění technologických a obchodních prostorů.

Z architektonického a designového hlediska je celá budova stanice pojata v minimalistickém jednoduchém tvarovém a konstrukčním řešení. V první fázi je budova koncipována jako jednoduchý „pevný sokl“, na který bude v druhé fázi „osazena“ administrativní budova. Nosná konstrukce zastřešení včetně podpor je provedena důsledně z pohledového betonu. Stropní deska je perforovaná rastrem kruhových světlíků.

ŽST Praha-Bubny, průhled směrem severním.V první etapě slouží střecha nádraží nad jižním vestibulem jako vyhlídková terasa, přístupná čtyřramenným schodištěm z prvního nástupiště. Vzhledem k tomu, že nádraží je první budovou v transformačním území, může se terasa stát infopointem s vyhlídkou na město a okolní vznikající čtvrť.

Konstrukce budovy stanice má přibližně obdélníkový tvar o rozměrech cca 250 × 50 m a výšku cca 18 metrů. Založení je na masivní železobetonové desce o tloušťce místy až 2,5 m, podepřené 493 vrtanými pilotami, vetknutými do skalního podloží. Sloupy jsou navrženy s maximální štíhlostí, avšak musí mít vysokou únosnost i pro budoucí nástavbu. Jsou provedeny z pohledových světlých betonů vysoké pevnostní třídy C50/60, s maximálním přípustným stupněm vyztužení a s vysokými nároky na kvalitu povrchů (PB3). Plochá střešní deska s rastrem velkých prosvětlovacích kruhových otvorů je bez jakýchkoli trámů a hlavic, tuhost celé konstrukce je řešena metodou příčných a podélných skrytých průvlaků. Na pohled nejsou viditelné žádné prvky TZB, vše je skryto do hmoty nosných konstrukcí.

Po dobu výstavby stanice bylo zřízeno provizorní (objízdné) kolejové propojení Negrelliho viaduktu s odbočkou Stromovka, které umožnilo otevřít staveniště žst. Praha-Bubny v téměř celém rozsahu.

Mostní komplex Bubny–Výstaviště

Z pohledu budoucí urbanistické struktury města byla zásadní realizace nových estakád propojujících ŽST Praha-Bubny se zastávkou Praha-Výstaviště, které odstranily bariéru v podobě původního železničního náspu Buštěhradské dráhy a otevřely možnosti pro další komunikační propojení.

Mostní estakáda – detail protihlukové stěny mezi kolejemi.Již během realizace bylo provedeno nové cyklo/pěší propojení ulic Veletržní–Dělnická, po více než 160 letech existence trati byla nově propojena území Holešovic a Letné. Realizace estakád dále uvolňuje území pro začátek urbanizace brownfieldu investorů – Zátory (v souladu s územní studií) a navazující projekty dalších investorů, a to včetně možného využití prostoru pod estakádami v podobě připravovaných tzv. „vestaveb“. Nové přemostění a zvýšení nivelety trati byly podmiňující investicí pro rekonstrukci ulice Dukelských hrdinů včetně tramvajové trati a umožnily realizovat zcela novou podobu ulice Bubenské. Zajímavostí je, že v rámci stavby byl zrušen a nahrazen železniční přejezd s evidenčním číslem P1 v síti státních drah.

Souhrnná délka dvojkolejných estakád je 982,35 m, dvě „malé“ estakády jsou každá o délce 197, 200 m a „velká estakáda“ o délce 587,95 m. Nosnou konstrukci mostního komplexu tvoří soustava monolitických spojitých deskových konstrukcí z dodatečně předpjatého betonu, v polích o větším rozpětí (přemostění významných komunikací) s náběhy k pilířům, u kratších polí bez náběhů. Celkem bylo navrženo a zrealizováno 15 nosných konstrukcí o dvou až čtyřech polích, 44 podpěr, 356 vrtaných pilot.

Mostní estakáda od zastávky Výstaviště.Navrženo bylo unikátní řešení ochrany proti hluku – poprvé u železničního mostu v ČR s protihlukovou stěnou mezi kolejemi a díky tomu bez vysokých protihlukových stěn na římsách.

Dokončené mostní dílo se prakticky shoduje s návrhem a vizualizacemi, které METROPROJEKT představil v r. 2017 v rámci dokumentace pro územní rozhodnutí, a to jak dispozičním a konstrukčním uspořádáním mostu, tak všemi podstatnými prvky vzhledu a designu.

Zastávka Praha-Výstaviště

Zcela nová zastávka na železničním spojení Praha – Letiště – Kladno byla navržena s potenciálem dopravní obsluhy parku Stromovka, Výstaviště a přilehlé části Holešovic a s přímým komfortním přestupem z (pří)městské železnice na tramvaje. Oproti dřívějším návrhům je zastávka umístěna mimo most přes ulici Dukelských hrdinů v jeho těsném sousedství. Z jižní strany je prostor zastávky vymezen Holešovickým hřbitovem a ze severní strany památkově chráněnou zdí Královské obory.

Zastávka Praha-Výstaviště.Charakteru místa odpovídá i architektonické řešení, založené na citlivém začlenění dopravní stavby do památkově a přírodně chráněného území s důrazem na kvalitu použitých materiálů a designovou čistotou navržených detailů a prvků. Na zastávku je přístup z obou konců nástupišť, kromě hlavního vstupu z ulice Dukelských hrdinů, obsahujícího i výtahy, je z druhé strany přístup z nové lávky přes trať, která je dalším propojením Letné s parkem Stromovka. Nástupiště o délce 220 m je v jeho východní polovině zastřešeno kombinací lehké ocelové konstrukce se skleněnými stěnami.

Parter navazující na novou zastávku byl realizován v koordinaci s Rekonstrukcí tramvajové trati Dukelských hrdinů a u Výstaviště. Díky této koordinaci proběhla komplexní úprava okolního veřejného prostoru.

Realizace

Zhotovitelem stavby bylo sdružení „TBR + OHLA + EŽ – BUBNY“ – Metrostav TBR a.s., OHLA ŽS, a.s., Elektrizace železnic Praha a.s.

Zastávka Praha-Výstaviště s novou lávkou Letná–Stromovka.Z pohledu celkových objemů a bilancí bylo na stavbě použito cca 55 tis. m³ betonu a 10 tis. tun oceli. Největší jednorázovou betonáží ŽST Praha-Bubny, resp. celé stavby, bylo zastřešení DC5 ŽST Praha-Bubny: 1 370 m³ (750 m³ bílý, 620 m³ šedý) za 11 hodin, cca 65 lidí, pět pump. Nejobjemnější betonáží mostních estakád byla NK2 (čtyřpolový most u ulice Bubenské) s objemem betonu 1 184 m³ (135 automixů) za 17 hodin.

Stavba byla během přípravy a realizace koordinována se souvisejícími stavbami, což vyžadovalo průběžnou koordinaci technického a architektonického řešení a koordinaci harmonogramu realizace stavby. Zásadní koordinace proběhly s akcí Rekonstrukce tramvajové trati Dukelských hrdinů a U Výstaviště (investoři DPP, TSK a PVS), s podmiňujícím projektem podjezd Bubny a s připravovaným záměrem Vltavské filharmonie.

Stavba trvala 2,5 roku.

Autoři: Kamil Bednařík,
Jan Pešata,
David Krása,

METROPROJEKT Praha a.s.

Foto: Tomáš Cmíral