Pevně věřím, že soutěže na „Déčku“ budou

publikováno:
Ing. Roman Fuksa Ing. Roman Fuksa

Specializovat se v Česku na tunelové stavby je v dnešní době jako jít po žebrotě. I proto divize 5 Metrostavu realizuje většinu zakázek v zahraničí. Ale domácí trh nevzdává. „V současné době je to cesta v mlze od tyče k tyči, ale plánujeme dlouhodobě,“ říká ředitel divize Roman Fuksa. Na Pankráci se připravuje ražba průzkumné štoly budoucí trasy metra D, která by snad mohla být předzvěstí, že se jednou rozjedou i soutěže na výstavbu nové trasy.

Před rokem jste dělali 60 % obratu divize v zahraničí – započítá‑li se i Slovensko – změnila se situace?
Aktuálně se stále pohybujeme okolo 60 % obratu v zahraničí.

Vždy jste byli bráni jako divize Metrostavu, která se specializuje na tunely. V posledních letech jste ale přibrali i železniční stavby, který segment aktuálně naplňuje vaše kapacity více?
Jsme stále divize Metrostavu, která se specializuje na tunely, která v současnosti v Čechách nejvíce pracuje pro SŽDC.

Jak se v tomhle směru podařilo zacelit „díru“ po Ejpovicích?
Po krásném tunelovém projektu vždy přichází přestávka…

Dá se dnes v Česku vůbec seriózně plánovat nasazování tunelářských kapacit?
V současné době je to cesta v mlze od tyče k tyči, plánujeme dlouhodobě.

Jak vypadají projekty na Slovensku a chystají se na něm další tunelové stavby, na kterých byste se mohli podílet?
Na Slovensku končíme tunel a vždy vidíme 1 – 2 další možnosti tunelových staveb.

Vidíte světlo na konci tunelu v otázce další výstavby metra? Jaká je aktuálně situace?
Metro má vždy širší problematiku než železniční nebo dálniční tunel. Pevně ale věřím, že soutěže na „Déčku“ budou. V současné době začínáme práce na ražbě průzkumné štoly na Pankráci.

Jak pokračuje spolupráce s dceřinkou BeMo?
S dceřinkou BeMo spolupracujeme v delším časovém horizontu, kdy výsledek spolupráce směřujeme na výstavbu železničního tunelu pod Krušnými horami.

Dlouhodobě jste velmi aktivní ve Skandinávii, jak jste spokojení s probíhajícími pracemi v Norsku a na jaké další stavby cílíte?
Naše práce v Norsku probíhají dle našich očekávání, ale bez problémů to není. Investor Statens vegvesen v současné době méně vypisuje, přesto cílíme na Fv.63 Korsmyra – Indreeide a E6 Storhove – Øyer.

Jak vypadá situace na Islandu?
Na Islandu dokončujeme tunelový projekt Dýrafjördur a připravujeme se na soutěž tunelu Seydisfjördur.

Jak pokračují práce na koridoru v Hostivaři? Podařilo se stavbu akcelerovat, jak jste měli loni v plánu? A je to dnes klíčová zakázka divize 5?
„Hostivař“ je dnes v plném tempu a práce pokračují dle harmonogramu – dávat ale na papír věty o akceleraci si netroufám. Stavba je náročná technicky a logisticky včetně nějakých překvapení. Je to ale dnes „klíčová zakázka divize 5“ pro SŽDC.

Jak jste na železnici technologicky a kapacitně vybavení a budete se snažit v blízké budoucnosti přidat k Hostivaři další železniční stavbu?
My stavíme na železnici především umělé objekty.

Jak máte naplněné mostařské středisko?
V současné době máme mostařské středisko naplněné.

Jak se vám daří držet pospolu týmy lidí a udržovat si ty klíčové?
Je to práce s lidmi, a to je vždy náročné téma.

Jaké očekáváte letos výsledky divize?
Děkuji za optání, ale po 7 letech splníme letos plán obratu i zisku.

Co vás i po letech v oboru stále překvapuje a těší na stavařině? A dostane se ještě ředitel divize na stavbu jindy, než při oficiálních akcích?
Ředitel divize všechny své stavby opravdu nevidí. Určitě ale vidím ty své nejhorší.

Co byste řekl osmnáctiletému člověku, kdyby se vás zeptal, proč jít studovat stavařinu?
Trochu to mám doma. Dcera studuje architekturu, takže když šílí, tak říkám „Vidíš, já jsem ti to říkal“. Když ale vidím její úspěch, jsem spokojený. Stavařina vždycky bude výzva, ale stojí to za to.