Metrostav Infrastructure provádí unikátní nepřetržitou betonáž na D1: Betonářský finišer urazí za 8 dnů 8 kilometrů

publikováno:
autor:
Pokládka cementobetonového krytu vozovky při denní směně. Pokládka cementobetonového krytu vozovky při denní směně.

Stavební společnost Metrostav Infrastructure zahájila na konci dubna rozsáhlou kontinuální betonáž na dálnici D1 v modernizovaném úseku 23 mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi. V pravém jízdním pásu ve směru z Prahy do Brna položí finišer za 8 dnů 8 kilometrů nové cementobetonové vozovky o šířce 11,5 m. Poté proběhne přestavba finišeru na šířku 12,0 m a dobetonují se zbývající části dálnice s odlišnou šířkou vozovky. Unikátní betonáž zahájili stavbaři v sobotu 24. dubna večer a měli by ji dokončit v sobotu 1. května.

„Akce je ojedinělá svým rozsahem, kontinuální betonáž na tak dlouhém úseku se totiž jen tak nevidí. Pracujeme 24 hodin denně a na betonářském finišeru se střídají posádky po 12hodinových směnách. Za jeden den jsme schopni položit 1 000 m nové betonové vozovky o celkové tloušťce 27 centimetrů. Tento postup si kolegové ze specializovaného technologického střediska betonových vozovek v podobném rozsahu úspěšně vyzkoušeli v loňském roce na Slovensku při pokládání cementobetonového krytu v tunelu u Prešova,“ prozrazuje Jiří Salava, ředitel oblasti Vysočina společnosti Metrostav Infrastructure.

Na kontinuální betonáži se v každé směně podílí přes 80 pracovníků, dohromady tedy více než 160 lidí. Na pokládku dlouhou 7,8 kilometru připadne celkem 31,5 tisíce kubíků betonu. Ještě o něco větší objem si vyžádá následující etapa, při níž se budou betonovat části dálnice s odlišnou šířkou vozovky. Pro srovnání: na vylití základů rodinného domu jsou běžně potřeba pouhé desítky kubíků betonu.

Úsek 23 se zapsal do historie modernizace největší české dálnice už vloni, kdy na něm stavbaři Metrostavu Infrastructure zbourali během jedné noci tři stávající nadjezdy a zároveň vysunuli provizorní přemostění přes dálnici jako náhradu za jeden z nich. Po aktuální pokládce povrchu budou následovat dokončovací práce – zahrnující dokončení zemních prací, příkopy a nové krajnice včetně svodidel. První etapa projektu by měla skončit v červnu. Následovat bude druhá etapa v opačném jízdním pásu ve směru z Brna do Prahy. Celý úsek by měl být dokončen do konce letošního roku.

„Když pomineme technické řešení, stavba vyniká ještě mimořádnou rychlostí. Vždyť modernizaci jednoho jízdního pásu o délce 10 km musíme stihnout za pouhých 95 dní! To se dosud na D1 nikomu nepodařilo. Zatím se nám daří postupovat dle stanoveného harmonogramu. Například vybourat původní dálnici jsme museli zvládnout za pouhé 4 dny! Díky tomu všemu se v tomto úseku bude již na podzim jezdit v obou směrech po nové vozovce a já věřím, že řidiči toto naše nasazení ocení,“ doplňuje Jiří Salava.

Úsek 23 dálnice D1 mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi měří 10,3 km a patří k těm nejvíce poškozeným. Vždyť původní cementobetonový kryt letos slaví už 50. narozeniny! Cílem projektu je rozšířit stávající komunikaci a kompletně rekonstruovat její povrch, dálniční most, nadjezdy a další objekty. Součástí stavby je také vybudování dvou zcela nových nadchodů pro zvěř. Veškeré nové mostní konstrukce jsou přitom dimenzovány tak, aby umožnily případné rozšíření dálnice o další jízdní pruh v každém směru. Zakázku za více než 1,7 miliard korun realizuje společnost Metrostav Infrastructure a.s.