Redakce časopisu SILNICE ŽELEZNICE krátce po krajských volbách, které notně zamíchaly složením zastupitelstev, rozeslala do regionů tři anketní otázky. Pouze na třech radnicích si v povolebním shonu našli čas na odpovědi. Tím spíš za ně děkujeme!
Zeptali jsme se:
1/ Co plánujete změnit k lepšímu v dopravní obslužnosti kraje?
2/ Jak chcete přimět cestující veřejnost, aby ještě více využívala prostředky hromadné dopravy?
3/ Které klíčové dopravní stavby mají ve vašem kraji v nejbližší době šanci na zahájení nebo dokončení a v čem bude spočívat jejich přínos z hlediska regionu nebo i z celostátního pohledu?
• Za Středočeský kraj odpověděl na první dva dotazy radní pro oblast veřejné dopravy a mobility Petr Borecký:
1/ V uplynulém volebním období to bylo především o finanční stabilizaci celého systému dopravní obslužnosti, dokončení integrace, rozjetí veřejných soutěží v celém systému anebo nastartování modernizačních projektů – nové vlaky RegioFox a RegioPanter, modernizace souprav CityElefant.
Co se týče příštích čtyř let, tak ty budou ve znamení kompletního přesoutěžení železničních dopravců, což by mělo přinést především velkokapacitní jednotky pro 400 cestujících na páteřní koridory, ale i moderní vlaky na regionální tratě, protože bychom se do roku 2028 chtěli, až na drobné výjimky, zbavit prakticky všech souprav řady 810 a Regionova.
Velký důraz chceme klást i na rozvoj poptávkové dopravy. Zde zmíním službu PID Haló, kterou jsme v srpnu rozjeli v pilotním režimu na Českobrodsku. Od poptávkové dopravy si slibujeme především flexibilitu a pak možnost za přijatelných nákladů pokrýt menší obce v kraji a okrajové hodiny a sedla v průběhu dne. Zde pomáháme Ministerstvu dopravy ČR se změnou legislativy, která by nám v průběhu příštího roku měla přinést více flexibility pro tento druh dopravy.
2/ Způsobů je celá řada. Cestující bude vždy zohledňovat, aby mu vyhovovala jízdní doba (od dveří ke dveřím), frekvence spojů a jejich spolehlivost a samozřejmě cena.
Jak už jsem odpovídal v předchozí otázce, investujeme hodně do modernizací. V rámci železniční dopravy jsme začali, společně s Českými drahami, obnovovat vozový park. Začali jsme nasazovat zmíněné RegioPantery a nové motorové jednotky RegioFox. Od příštího roku začneme nasazovat modernizované motoráky Stadler RS1, známé spíše jako RegioSpider. Ty nahradí obstarožní motoráky řady 810.
V poslední fázi přípravy je soutěž na dodávku nejméně 60 zcela nových, elektrických, dvoupodlažních jednotek s opcí na dalších přibližně 60 kusů, které budou postupně od roku 2030 nasazovány na tratě Praha – Beroun, Praha – Kladno a Praha – Český Brod – Kolín.
Spolupracujeme se se sousedními kraji, propojujeme se s novými autobusovými linkami, protože dopravní potřeby obyvatel regionů ležících na rozhraní jednotlivých krajů vyžadují přejezdy těchto administrativních hranic.
Zabývat se budeme i tarifní a odbavovací problematikou, kde bychom chtěli do budoucna tarif výrazně zpřehlednit a zjednodušit. Stejně tak chceme více zapojit moderní technologie do systému odbavování cestujících a postupně zrychlit nástup cestujících do autobusů a výrazně zredukovat množství cestujících, kteří se odbavují u řidiče. Proto v současné době máme zaveden pilotní projekt Otevření všech dveří na několika linkách v okolí Kutné Hory a jedné na Sedlčansku.
Je nutné ale říct i "B". Za rozvojem a modernizací dopravních prostředků silně pokulhává výstavba a modernizace potřebné infrastruktury. U drážních koridorů mohu říct, že jejich kapacita je prakticky vyčerpaná a další vlaky tam už prostě nepřidáme – což je třeba příklad trati Praha – Kolín. Již vůbec nemluvím o tom, že stát není schopen léta vyřešit problém jednoho rezavého mostu na Výtoni. Stejně tak nestačí kapacita silnic a dramaticky se projevuje absence kompletního Pražského okruhu kombinovaná s ne úplně šťastnými kroky některých městských částí Prahy, kterými se situace v dopravě ještě zhoršuje. Jestli je něco, co by dopravě výrazně pomohlo, tak je to právě schopnost státu postavit klíčové dopravní stavby.
Třetí se ujal radní pro oblast silniční dopravy Josef Pátek:
3/ „Pro nás je klíčová stavba obchvatů. Odvádí tranzitní dopravu z center měst a obcí, ulevují od emisí hluku i prachu a zvyšují bezpečnost silničního provozu. Zrovna v posledních měsících jsme zahájili výstavbu obchvatů Hořovic, Rakovníka a Čelákovic. Příští rok zahájíme práce na obchvatu Drahelčic a pokud vše dobře půjde, zahájíme i výstavbu obchvatu Nehvizd.
Kromě budování našich, krajských obchvatů spolupracujeme s ŘSD a budujeme doprovodné stavby k takovým projektům, jako je Pražský okruh anebo dálnice D3, kde se nám povedlo např. dokončit severozápadní obchvat Jílového u Prahy. Důležitá je pro nás též propojka dálnic D7 a D8, resp. přeložky silnic II/101 a II/240, které bude důležitou spojnicí, ulevující území na severozápadě od Prahy.“
• Za Liberecký kraj odpovídal náměstek hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták:
1/ Naší prioritou je zřízení libereckého dopravního terminálu, který spojí městskou a meziměstskou vlakovou a autobusovou dopravu do jednoho komplexního uzlu a v souvislosti s tím vybudování rychlého a komfortního přímého vlakového spojení do Prahy. Obecně by bylo dobré zlepšit kvalitu železniční infrastruktury, ale toto téma kraj nemůže ovlivnit přímo, může pouze apelovat na stát. Chceme dál rozvíjet mobilní aplikaci Idolka a prověřit nové možnosti a trendy v odbavování. Budeme nadále zvyšovat komfort cestujících nákupem moderních vozidel a pokračovat v rozvoji operativní poptávkové dopravy, což je služba, která najde využití tam, kde není provozování klasických spojů efektivní.
2/ Chceme neustále zvyšovat kvalitu veřejné dopravy, rozvíjet její rozsah v místech s nejvyšší přepravní poptávkou a hledat efektivní cesty její dostupnosti tam, kde je poptávka nižší a to vše za trvale udržitelných cenových podmínek pro kraj i pro cestující. Je také potřeba dbát na to, aby se cestující v nabídce veřejné dopravy dobře orientovali.
3/ Liberecký kraj připravuje celou řadu dopravních staveb, z těch významných lze jmenovat akci, která umožní propojení silnic II. třídy 292 a 289 neboli ulic Bořkovské a Brodské v Semilech. Předpokládaná cena je téměř sedmdesát milionů korun. Propojení napomůže ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, nové dopravní řešení zrychlí a zjednoduší průjezd vozidel zastavěnou částí města.
Další významnou stavbou je rekonstrukce mostu přes řeku Jizeru v Jablonci nad Jizerou. Novostavba mostu v předpokládané ceně 91 milionů korun nahradí současný most, který je ve špatném stavebně technickém stavu.
Třetí významnou stavbou je rekonstrukce mostu přes řeku Jizeru v Přepeřích. Novostavba téměř šedesátimetrového mostu nahradí most, který je ve špatném stavebně technickém stavu. Předpokládané náklady na stavbu dosahují hodnoty padesáti milionů korun.
V oblasti cyklistické dopravy je klíčovou stavbou cyklostezka Greenway Jizera v úseku Turnov – Svijany. Úsek vedený od hranice kraje do města Turnova navazuje na již používanou trasu směrem na Malou Skálu a předpokládané náklady jsou ve výši 44 milionů korun.
• Za Moravskoslezský kraj odpověděl hejtman Josef Bělica:
1/ Chceme i nadále cestujícím nabízet kvalitní a komfortní jízdu vlakem, důležitá je samozřejmě také ochrana životního prostředí. To jsou hlavní důvody, proč budeme pokračovat v modernizaci a ekologizaci železniční dopravy. Například od druhé poloviny prosince budou nasazena čtyři nová bateriová vozidla, a to třeba na trati mezi Bohumínem a Hranicemi na Moravě. Na konci příštího roku bude zcela obměněn vozový park na Třinecku a Jablunkovsku, kde budou jezdit vlaky na CNG.
Také se připravuje nová aplikace ODISapka, přibudou další zastávkové infopanely, komfort cestujícím taky zvýší nové prodejní a informační terminály. Pracujeme na tom, aby lidé častěji využívali vlakovou dopravu, aby měli cestující pohodlí, aby přibývalo přímých spojení a aby na sebe přestupy navazovaly.
2/ Lidé začnou častěji nechávat svá auta doma, když si vyzkouší a ověří, že je cestování vlaky, autobusy a dalšími hromadnými prostředky příjemné a pohodlné. Proto usilujeme o kvalitní, moderní a efektivní nastavení systému veřejné dopravy v kraji. Snažíme se velké zaměstnavatele motivovat k tomu, aby svým pracovníkům nabízeli příspěvek na dopravu.
A chtěli bychom otevřít vládní diskuzi o znovunavýšení podpory vybraných skupin lidí. Současná vláda snížila slevu pro seniory a studenty ze 75 na 50 procent. Toto její rozhodnutí považuji za špatné, jsem přesvědčený, že vyšší sleva bude přínosem nejen pro občany, kterých by se zvýhodnění týkalo, ale také právě pro zintenzivnění využívání vlaků nebo autobusů.
3/ Aktuálně se musíme intenzivně zaměřit na obnovu dopravní dostupnosti po povodních. Je nutné, aby byla naše dopravní síť opět plně funkční a bezpečná. Přitom bychom nechtěli, aby se poškozená infrastruktura uvedla do stavu před povodní, ale aby byla ještě lepší a kvalitnější. Aby se celý region modernizoval.
Dále budeme realizovat naše naplánované investice, například zprovoznění dálnice D48 mezi Bělotínem a Novým Jičínem. Jedná se o komunikaci, která je součástí transevropské dopravní sítě a má přímý vliv na rozvoj mezinárodních logistických tras. Její výstavbou se také zvýší bezpečnost a plynulost provozu.
V příštím roce bude zahájena další etapa jižního obchvatu Opavy, kdy Správa silnic Moravskoslezského kraje spolupracuje s ŘSD, aby funkčně propojené stavby zlepšily v této lokalitě průjezdnost a snížily dopravní zátěž v zastavěných částech. Investic máme v plánu skutečně hodně, opět počítáme s využitím nejen národních a evropských zdrojů, řadu z nich zafinancuje i kraj přímo ze svého rozpočtu.
• A za Ústecký kraj se odpovědí ujal hejtman Richard Brabec:
1/ Myslím, že Ústecký kraj má kvalitní a dobře dostupnou dopravní obslužnost. Určitě je možné se ještě věnovat zastávkám a informacím na nich, přestupním uzlům a věnovat se mobilní aplikaci. Nezbytné je důkladná integrace s městskými dopravami. Potom se objeví i novinky jako poptávková doprava místo prázdného autobusu na linkách do nejmenších obcí.
2/ Chceme ukazovat novinky v dopravní obslužnosti, prezentovat moderní odbavení v aplikaci a dobré příklady ve spojení a tarifních nabídkách. Bez stálé komunikace s veřejností a marketingu dnes nemůže být ani veřejná doprava. Doprava Ústeckého kraje je rozhodně dopravní systém a značka, za kterou se nemusíme stydět.
3/ Klíčové investice v oblasti dopravy budou v nejbližším období mířit do rekonstrukce velkých mostů pře Labe v Ústí nad Labem a v Roudnici nad Labem. Jedná se o rozsáhlé stavby, které se významně dotknou dopravy v Ústeckém kraji, je ale nezbytné je realizovat zejména kvůli bezpečnosti a komfortu našich občanů. Oba mosty jsou strategické z pohledu možností překonat řeku. Chci poděkovat už nyní občanům za trpělivost, kterou si z jejich strany obě rekonstrukce nepochybně vyžádají. Zároveň ale slibuji, že kraj z pohledu investora udělá maximum pro dodržení termínu a hladký průběh.