Krátce po zahájení letošní stavební sezóny se s průběhem dostavby dálnice D4 Via Salis, která je prvním českým PPP projektem v oblasti dopravní infrastruktury, přijel přímo do terénu seznámit ministr dopravy Martin Kupka. V doprovodu zástupců koncesionáře a zhotovitele si prohlédl klíčová místa budoucí dálnice a přesvědčil se, že investice, která je referenční pro další PPP projekty, pokračuje podle předpokladů.
S aktuálními podrobnými informacemi o probíhajících pracích seznámili ministra dopravy zástupce koncesionáře, generální ředitel Via Salis a výkonný ředitel VINCI Highways pro Střední Evropu Christian Biegert, a za zhotovitele, společnost DIVia stavební, Martin Borovka, generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS. Návštěvy se zúčastnil i Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic, které zajišťovalo inženýrskou činnost před zahájením projektu.
„Stavba D4 je vnímána od začátku jako referenční projekt pro rozhodování o dalším využitím PPP modelu při jiných stavbách, například dálničních nebo železničních. Jak jsem se dnes mohl přesvědčit, práce zde pokračují naplno, staví se po celé délce trasy a dálnice tu vzniká skoro před očima,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Ministr na svém výjezdu postupně navštívil několik míst, na kterých stavební práce aktuálně probíhají. Jednou ze zastávek byl například zářez u Milína, kde od konce loňského roku probíhá rozsáhlé odstřelování a s tím související práce na odtěžení skalního masivu Kojetín stojícího v trase budoucí dálnice. Dalšími zastávkami na trase byly dva nově vznikající mosty u Milína a Zalužan, křižovatka Lety s novou obalovnou a mobilní betonárkou nebo estakáda nad řekou Skalicí.
Ministr dopravy plánuje stavbu D4 navštívit letos minimálně ještě jednou, a to v květnu, kdy uplynou dva roky od zahájení stavby.
Projekt PPP (Public Private Partnership) D4 realizuje sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat. Stavební práce provádí společnost DIVia stavební, která patří do Skupiny VINCI Construction CS, provoz a údržbu na existujících téměř 16 kilometrech od 1. 7. 2021 obstarává ve speciálním režimu společnost Via Salis Operations, vlastněné ze 100 % VINCI Highways.