Velká evropská města se potýkají s problémy, které s sebou nese stavební boom posledních let. Nevyhnutelnou součástí staveb jsou velké přesuny stavebních hmot a doprava materiálu na stavbu. To se děje převážně s pomocí nákladních vozidel, která se na stavby uvnitř města musí dostat běžným provozem po často nevyhovujících, přetížených nebo nedostatečně dimenzovaných trasách. Hustý provoz s účastí aut, městské dopravy, ale i chodců a cyklistů, je velmi nepřehledný a přináší mnoho krizových situací a časté nehody. V současnosti navíc přibývá mnoho nezvyklých účastníků provozu, což souvisí s turistickým ruchem – kromě elektrokol jde o elektrické koloběžky, různé rikši nebo jiná samohybná zařízení, která jsou schopná se pohybovat rychle a při neopatrném používání mohou být snadno přehlédnuta řidiči vozidel.
Příkladem metropole, která se rozhodla aktivně tento problém řešit, je Londýn. Hustý provoz a mnoho fatálních nehod vozidel, chodců a cyklistů vedly k iniciativě, která je od 30. 9. 2016 zaštítěna samotným primátorem města a jejím cílem je zvýšení bezpečnosti pro zranitelné účastníky silničního provozu, obzvlášť cyklisty. O iniciativu následně projevila velký zájem jak další města ve Velké Británii, tak i v Evropě, jako například Madrid, Paříž, Berlín a další.
Iniciativa byla nazvána CLOCS – jde o zkratku z Construction Logistic and Community Safety, tedy volně přeloženo „stavební logistika a bezpečné město“. V rámci této iniciativy byla vytvořena stupnice hodnocení bezpečnostních vlastností nákladních vozidel, používaných na stavbách, která pomocí udělování určitého počtu bodů, symbolizovaných hvězdičkami, ve škále od nuly do 5 vyjadřuje úroveň bezpečnosti jednotlivých vozidel od minimální úrovně bezpečnosti po maximální. Jde především o výhled z vozidla, jeho bezpečnostní vybavení a další prvky ochrany okolí vozidla před nehodou. Hodnocení má přímý vliv na možnost s daným typem vozidla vjíždět do centra města. Vozidla s nulovým hodnocením od roku 2020 nesmí být ve městě použita, od roku 2024 musí mít pro povolený vjezd minimálně 3 hvězdičky.
Nulové hodnocení má běžné nákladní vozidlo kategorie N3G, což je obvykle terénní vozidlo s budkou řidiče posazenou vysoko nad podvozkem. Výhled z něj na blízké okolí vozidla je velmi omezený a děje se prakticky pouze pomocí čelního a bočního (rampového) zrcátka. Se stoupajícím počtem hvězdiček přibývá na vozidle přídavných průzorů a oken pro vidění z míst řidiče a spolujezdce do boku a okolí auta. Nejvyšší hodnocení pak může dosáhnout pouze vozidlo s budkou řidiče v tzv. provedení „Low Entry“, tedy s nízkým nástupem.
Značka Mercedes-Benz má ve svém portfoliu speciální šasi Econic, které nejlépe ze všech hodnocených řešení splnilo požadavky. Jedná se o speciální šasi, které se prioritně používá pro provoz v komunálních podnicích, především pro svoz komunálního odpadu, případně v segmentech speciálních vozidel, jako jsou hasičské jednotky nebo letištní speciály. Vozidlo může kromě velmi nízké kabiny s výhledem prosklenými dveřmi na obě strany být vybaveno řadou bezpečnostních systémů, počínaje asistentem sledování překážek na boku vozidla Sideguard Assist, přes brzdový asistent s rozpoznáním překážek a chodců Active Brake Assist až po možnost vybavení kamerami pro výhled 360° okolo vozidla.
V Británii se vžilo označení „Direct vision“, tedy přímý výhled z vozidla na okolní provoz. „Kabina DirectVision“ modelu Econic zásadně přispívá k ochraně nejslabších účastníků silničního provozu. Díky velkoplošnému panoramatickému prosklení, zcela proskleným skládacím lamelovým dveřím na straně spolujezdce a nízké poloze sedadla má řidič vynikající výhled na dopravní situaci v okolí. Řidič může navazovat přímý oční kontakt s cyklisty a chodci, například na křižovatkách nebo v dopravních kolonách. Mercedes-Benz Econic byl proto oceněn pěti hvězdičkami v rámci londýnské směrnice „Direct-Vision Standards“.
Pro nasazení v městském stavebním provozu byla vozidla Econic adaptována na provoz s běžnými stavebními nástavbami. Jde především o sklápěče, nosiče kontejnerů, valníkové nástavby s hydraulickou rukou nebo domíchávače betonu. Od startu projektu bylo již dodáno několik desítek takových vozidel, a jak již bylo řečeno na začátku, zájem už je i z jiných měst. Jedním z projektů poslední doby je nákup 43 vozidel Mercedes-Benz Econic firmou Biffa.
Jedna z největších společností v oboru likvidace odpadu a recyklace ve Velké Británii, firma Biffa, rozšířila nedávno svůj vozový park o 43 nových vozidel Mercedes-Benz Econic. Britský specialista na likvidaci odpadu a jeho recyklaci provozuje ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska vozový park čítající celkem 1 500 vozidel pro svoz odpadu a recyklaci. Velkou část vozového parku tvoří popelářská vozidla Econic.
Většina ze 43 nyní dodaných nových vozidel Econic má nástavbu s lineárním lisem pro svoz odpadu na třínápravovém podvozku Econic 2630 L s řízenou zadní nápravou. Colin Bagnall, vedoucí vozového parku společnosti Biffa, je o přednostech Econicu přesvědčen: „Mercedes-Benz Econic je naším velice preferovaným vozidlem pro svoz odpadu. Je spolehlivý, má nízké provozní náklady a posádky našich popelářských vozidel oceňují zejména komfortní, klimatizovanou kabinu s nízkým nástupem a nízkou podlahou, která jim umožňuje rychlý a bezbariérový pohyb ze strany na stranu.“
Společnost Biffa si k 38 třínápravovým vozidlům s celkovou hmotností 26 tun, vybaveným nástavbami s lisem na odpad, objednala ještě dvě novinky: jednoramenné a dvouramenné nosiče kontejnerů. V současnosti probíhá v Londýně zkušební provoz pěti nových vozidel pro svoz odpadu. Jedná se přitom o tři dvounápravové dvouramenné nosiče kontejnerů Econic 1827 L a dva jednoramenné nosiče kontejnerů Econic 3235 L se čtyřmi nápravami. Všechna vozidla se vyznačují mimořádně velkou obratností při svozu odpadu v hustém městském provozu. Na snadné ovladatelnosti má hlavní podíl řízená vlečená náprava s jednoduchou montáží pneumatik. První reakce řidičů byly veskrze pozitivní.
Nová vozidla Econic ve službách společnosti Biffa jsou poháněna hospodárnými řadovými šestiválci OM 936 LA se zdvihovým objemem 7,7 litru. Ve vozidlech pro svoz odpadu poskytují nejvyšší výkon 220 kW (299 k), ve dvouramenných nosičích kontejnerů 200 kW (272 k) a 260 kW (354 k) v jednoramenných nosičích kontejnerů. Zatímco ve vozidlech Econic 2630 L pro svoz odpadu zajišťuje řazení samočinná 6stupňová převodovka Allison, jsou jednoramenné a dvouramenné nosiče kontejnerů vybaveny automatizovanou převodovkou PowerShift 3.