Ritter Sport používá k zásobování výroby plně elektrický Mercedes-Benz eActros

publikováno:
autor:

V minulém čísle časopisu Silnice Železnice jste se dočetli o plánu společnosti Daimler Truck, výrobce nákladních vozidel Mercedes-Benz, na postupné zavádění různých elektricky poháněných nákladních vozů do výroby během nejbližších let. Tentokrát vám představíme první z řady, který společnost Daimler Truck chce začít vyrábět už v příštím roce: akumulátorový nákladní automobil pro těžkou rozvážku eActros ve zkušebním provozu u zákazníků v západní Evropě.

Akumulátorový elektrický vůz Mercedes-Benz eActros nyní jezdí pro výrobce čokolády Alfred Ritter GmbH & Co. KG. Rodinná společnost, která sídlí ve Waldenbuchu poblíž Stuttgartu a specializuje se na čtvercové tabulky čokolády, testuje eActros pro zásobování výroby na trase mezi skladem Dettenhausen a výrobním závodem ve Waldenbuchu. Společnost Ritter Sport využívá eActros při flexibilním kyvadlovém provozu, aby ořechy, mandle, fólie a obalové materiály ze skladu v Dettenhausenu, který je vzdálený asi sedm kilometrů, dorazily do výrobny čokolády včas. Kromě toho eActros zásobuje „SchokoShop“ – tovární prodejnu Ritter Sport v sídle společnosti ve Waldenbuchu – čerstvě vyrobenou čokoládou ze sousední továrny. 18tunový nákladní vůz s dojezdem přibližně 200 kilometrů je vybaven elektricky poháněnou, a tudíž bezemisní, chladící výměnnou nástavbou od společnosti Schmitz Cargobull. Akumulátory elektrického nákladního vozu se dobíjejí po celodenním provozu přes noc ve firmě Ritter Sport.

Jasper Hafkamp, vedoucí globálního marketingu Mercedes-Benz Trucks: „Již více než dva roky řada zákazníků intenzivně testuje naše akumulátorové elektrické eActrosy v různých oblastech použití pro těžkou distribuční dopravu. Jsme velmi potěšeni, že Ritter Sport – tradiční výrobce známých hranatých čokolád – nyní spoléhá na eActros zde ve Stuttgartu při zásobování výroby.“

Andreas Ronken, generální ředitel společnosti Ritter Sport: „Jako rodinná společnost chceme mít ochranu přírodních základů života nedílnou součástí našich obchodních aktivit. Naším cílem je podnikat v souladu s lidmi a přírodou. V rámci dodavatelského řetězce to přirozeně zahrnuje i dopravní logistiku. S eActrosem od Mercedes-Benz nyní testujeme z hlediska CO2 neutrální přepravní řešení, které odpovídá našim firemním hodnotám z hlediska udržitelnosti a transparentnosti.“

CHLADICÍ VÝMĚNNÁ NÁSTAVBA S ELEKTRICKOU CHLADICÍ JEDNOTKOU OD SCHMITZ CARGOBULL

Chladicí výměnná nástavba, kterou přepravuje eActros a kterou používá Alfred Ritter, je model „W.KO COOL“ od společnosti Schmitz Cargobull. Má optimalizovanou izolaci pro energeticky efektivní přepravu chlazeného zboží. Robustní konstrukce je ideální pro každodenní intenzivní používání. Čistě elektricky poháněný chladící agregát pracuje zcela bez emisí a je speciálně navržen pro použití v distribučním provozu. I ve druhé testovací fázi flotily eActrosů bude většinu nástaveb poskytovat společnost Schmitz Cargobull.

Boris Billich, vedoucí prodeje ve společnosti Schmitz Cargobull: „V souladu se základními hodnotami značky ‚spolehlivé a inovativní‘ jako přední výrobce nástaveb neustále pracujeme na implementaci ekologických a udržitelných dopravních konceptů. S koncepty, jako je chladicí výměnná nástavba bez emisí, která je instalována na nástavbě eActrosu ve společnosti Ritter Sport, přispíváme ke snižování CO2 a nabízíme udržitelný systém pro optimalizovaná ekologická dopravní a logistická řešení.“

ČETNÉ POSTŘEHY ZÍSKANÉ Z PRVNÍ FÁZE

První fáze praktického testování v rámci tzv. „Inovační flotily“ testovacích vozidel eActros začala již v roce 2018, druhá fáze s druhou sérií vozidel začala letos. Vozidla budou postupně předávána dalším zákazníkům. Jedním z mnoha poznatků získaných při praktických zkouškách je, že dojezd přibližně 200 kilometrů na jedno nabití se ukázal jako naprosto realistický – bez ohledu na užitečné zatížení, trasu nebo topografii. eActros není v žádném případě horší než konvenční naftový nákladní vůz, pokud jde o dostupnost a poskytování služeb v městském provozu, na dálnicích nebo meziměstském provozu. Chladicí systém nákladu i klimatizace – obojí elektricky poháněné – fungovaly bez omezení jak v extrémních teplotách, tak v zimních podmínkách. Na řidiče velmi zapůsobila stálá dostupnost točivého momentu v celém rozsahu otáček. Kromě toho referují zejména o tiché jízdě a příjemném a klidném zážitku z jízdy. Navíc s předvídavým stylem jízdy s využíváním rekuperace, tj.brzdění motorem, lze elektrickou energii získávat zpět. Jen zřídka je nutné sešlápnout brzdový pedál.

eActros: LOKÁLNĚ CO2-NEUTRÁLNÍ ALTERNATIVA PRO MĚSTSKÝ DISTRIBUČNÍ PROVOZ

Základem konstrukce eActrosu je rám, který vychází ze sériového provedení Actrosu. Jinak je architektura vozidla zcela zaměřena na elektrický pohon a obsahuje vysoký podíl konkrétních dílů. Dva elektromotory poblíž nábojů kol zadní nápravy tvoří pohon s výkonem 126 kW každý a maximálním točivým momentem 485 Nm. Výsledkem je 11 000 Nm po zpřevodování. To je hnací síla, která je na stejné úrovni jako u konvenčních nákladních vozidel. Lithium-iontové akumulátory s 240 kWh poskytují energii a v závislosti na dostupném nabíjecím výkonu je lze plně nabít do dvou hodin (to platí při dobíjení 150 kW).

Vývoj a testování těžkých elektrických nákladních vozidel v distribuční dopravě je v rámci projektu „Concept ELV²“ financováno různými podíly Federálním ministerstvem životního prostředí (BMU) a Federálním ministerstvem hospodářství a energetiky (BMWi).

ŘADA eActros: VYNIKAJÍCÍ VÝKON

Sériově vyráběný eActros bude v některých bodech jasně lepší, než nynější prototypy – například co se týká dojezdu, výkonu pohonu a bezpečnost. eActros přijde na trh jako dvounápravové a třínápravové vozidlo. Zahájení sériové výroby je naplánováno na rok 2021 v závodě Wörth am Rhein. Daimler Trucks navíc vozidlo připravuje jako součást kompletního ekosystému, který zahrnuje také poradenství ve všech aspektech elektronické mobility, jako například analýzy tras, kontrolu možných dotací, podporu integrace provozního vozového parku a vývoj vhodných řešení nabíjecí infrastruktury.

Zdroj: Daimler Truck AG

Související články