D7 Louny, zkapacitnění obchvatu

publikováno:
Po dokončení realizace stavby (před spuštěním provozu). Po dokončení realizace stavby (před spuštěním provozu).

Když se na podzim roku 1999 otvíral za velké účasti veřejnosti obchvat Loun, nikdo netušil, kolik tragédií nová silnice přinese. Za 24 let provozu na ní zemřelo přes 20 lidí.

Situační výkres širších vztahů.  (zdroj: https://apdos.roadmedia.cz/Upload/Stavby/116/ infoletak_d7-louny-zkapacitneni.pdf)Rovný a přehledný úsek komunikace I/7 Praha – Chomutov u Loun, postavený jako polovina dálnice, sváděl k rychlé jízdě a předjíždění, což při stále se zvyšujícím počtu projíždějících vozidel přinášelo mnohá rizika. Když se k tomu přidala únava a nepozornost řidičů, z obchvatu se stala jedna z nejnebezpečnějších silnic v regionu.

Stavba nové dálnice tak významně přispěje ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy v úseku, kde každý den projede téměř 13 tisíc vozidel a kde se stala řada dopravních nehod s tragickými následky.

Již při zprovoznění v r. 1999 se počítalo s tím, že realizovaná stavba vytvoří polovinu dálnice, která bude dostavěna později. A tak se stalo 20. 9. 2023, kdy byl čtyřpruhový obchvat Loun slavnostně uveden do provozu, byť se zpožděním, jak upozornil ve svém projevu ministr dopravy Martin Kupka: „Je pravda, že obchvat uvádíme do provozu s tříměsíčním zpožděním. Není to proto, že by se zde pracovalo málo nebo pomalu. Původní silnice byla v horším stavu, než se předpokládalo, a silničáři zde proto museli odvést pořádný kus práce navíc. Pracovalo se o víkendech, o svátcích a jen díky tomu není zpoždění ještě delší. Silničářům za to patří velký dík.“

Charakteristika stavby

Hlavní tah dálnice D7 v úseku Praha–Chomutov umožňuje po přestavbě rychlé a kapacitní spojení Prahy a severozápadních Čech, usnadní také spojení do oblastí Saské Kamenice a dalších regionů Německa. „Ještě v letošním roce (pozn. 2024) zprovozníme další úsek D7 u Chlumčan, i když v části estakády u Chlumčanského mlýna v polovičním profilu. Zároveň připravujeme vyhlásit výběrová řízení na zhotovitele na chybějící úseky ve Středočeském kraji, abychom je během příštího roku mohli začít realizovat,“ doplnil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Po dokončení realizace stavby  (před spuštěním provozu).Důvodem přestavby silnice I/7 na dálnici D7 bylo kromě růstu dopravních intenzit, které zvyšují riziko dopravních nehod, také zajištění dopravní obslužnosti průmyslových zón u Mostu, Loun a Postoloprt a zejména strategické průmyslové zóny Žatec-Triangle, kde má, mimo jiné, závod korejský výrobce pneumatik Nexen.

Stavba „D7 Louny, zkapacitnění obchvatu“ je součástí souboru staveb výše uvedeného tahu. V případě této stavby se jedná o zkapacitnění stávajícího obchvatu města Louny, které spočívá v rozšíření stávající komunikace o jeden jízdní pás, tj. na směrově dělenou čtyřpruhovou komunikaci v kategorii D 25,5/100, kdy před její realizací zde byla dvoupruhová silnice v kategorii S 11,5/80, která již kapacitně nevyhovovala. Celková délka zkapacitnění obchvatu je 6 130 m. Začátek stavby se napojuje na stavbu D7 Postoloprty v provozním staničení km 51,020, konec stavby se napojuje na stavbu D7 Chlumčany v provozním staničení km 44,920.

Vzorový příčný řez.

Po dokončení realizace stavby  (před spuštěním provozu).
Po dokončení realizace stavby  (před spuštěním provozu).

 

Stavba „D7 Louny, zkapacitnění obchvatu“ zahrnovala především následující činnosti:

  • dostavbu jednoho jízdního pásu k současné silnici I/7 (rozšíření na konečnou kategorii komunikace D 25,5/100) v délce 6 130 m,
  • rekonstrukci povrchu stávající silnice dle závěrů diagnostického průzkumu vozovky (odfrézování všech asfaltových vrstev v tloušťce 200 mm a jejich nahrazení vrstvami novými) v délce 6 130 m,
  • úpravu stávajících silnic I/28 a II/225 (odfrézování obrusné a ložní vrstvy a jejich nahrazení novými asfaltovými vrstvami, úprava stávajících svahů zemního tělesa a rozšíření stávající komunikace) včetně vybudování okružní křižovatky,
  • rekonstrukci dopravního značení a svodidel na stávající silnici I/7,
  • úpravu mimoúrovňové křižovatky MUK Louny – západ, která byla pro zvýšení bezpečnosti provozu na D7 přestavěna na úplnou kosodélnou křižovatku (původní umístění křižovatkových větví nevyhovovalo platným předpisům),
  • zrušení mimoúrovňové křižovatky MUK Louny – centrum z důvodu splnění normového požadavku na minimální vzájemné vzdálenosti mimoúrovňových křižovatek (v místě MUK zůstává pouze mimoúrovňové křížení),
  • úpravu – prodloužení 3 stávajících propustků pod hlavní trasou,
  • technická opatření pro dodržení trvalého záboru (pilotová stěna, gabionová zeď, odvodňovací žlaby, násyp z popílkového stabilizátu),
  • dostavbu 4 nových mostů do poloviny kategorie D25,5 v celkové délce 290 m (nejdelší je most o 6 polích přes dvě koleje vlečky do areálu ČEZ a společnosti Elektroporcelán Louny, konstrukčně se jedná o monolitickou spojitou deskovou konstrukci z předpjatého betonu, celková délka mostu 156,50 m),
  • rekonstrukci nebo úpravu 5 stávajících mostů,
  • výstavbu protihlukové stěny délky 268 m v prostoru obce Březno u Loun,
  • doplnění objektů odvodnění (úprava stávající kanalizace DN 300-800 v délce 950 m, nová středová kanalizace DN 300-500 v celkové délce 4 907 m, úprava meliorací v délce 490 m),
  • doplnění objektů telematiky (hlásky SOS, automatické sčítače dopravy kamerový dohled),
  • realizaci oplocení v celkové délce 3 644 m (dálnice bude kompletně oplocena z důvodu zamezení přístupu zvěře),
  • doplnění vegetačních úprav.
Po dokončení realizace stavby  (před spuštěním provozu).
Po dokončení realizace stavby  (před spuštěním provozu).
 

Souhrnné údaje o stavbě

Celkem 48 stavebních objektů, z toho:

  • 15 objektů pozemních komunikací (hlavní trasa, úpravy propustků, zdi, úpravy silnic, úprava MUK Louny, oplocení dálnice, dopravní značení, DIO),
  • 9 mostních objektů (4 nové, 5 rekonstruovaných),
  • 1 protihluková stěna,
  • 8 vodohospodářských objektů,
  • 14 elektro objektů
    (úpravy NN, VO, systém SOS, DIS, vybavení technologické
    místnosti správy ŘSD),
  • 1 objekt vegetačních úprav.

Harmonogram stavby

Úsek dálnice D7 kolem Loun se začal stavět v srpnu 2020, když předání staveniště proběhlo dne 30. 7. 2020 a datum zahájení prací bylo stanoveno na 3. 8. 2020.

Doba pro uvedení stavby do provozu byla vysoutěžena na 22 měsíců, doba pro dokončení díla na 28 měsíců.

ŘSD původně plánovalo uvedení stavby do provozu v červnu 2024, ovšem kvůli problému s konstrukčními vrstvami pod původní komunikací z 90. let se práce protáhly o tři měsíce.

„Stavba byla složitá v tom, že jsme částečně využívali původní profil silnice. Ta byla v obousměrném provozu velmi zatížena a po odfrézování asfaltových vrstev jsme zjistili, že je potřeba významně rozšířit sanační část prací,“ popsal ředitel chomutovské správy ŘSD Petr Vacek.

Uvedení stavby do provozu tak proběhlo v termínu 20. 9. 2023.

Uvedení stavby do provozu proběhlo v termínu 20. 9. 2023.
Uvedení stavby do provozu proběhlo v termínu 20. 9. 2023.
 

Celkové náklady stavby

Předpokládaná cena stavby byla ve výši 977 000 000 Kč (bez DPH).

ŘSD práce vysoutěžilo s dodavatelem/zhotovitelem „D7 – Obchvat Louny“, zahrnující společnosti EUROVIA CS, a.s., a HERKUL a.s. za cenu 773 363 967 Kč bez DPH, konečná cena ale bude kvůli stavebním komplikacím vyšší.

Stavba je spolufinancována z fondů EU.

Poznámka: Fotodokumentaci poří­dila a poskytla firma KOMOVIA s.r.o., která zajišťovala při realizaci stavby technický dozor stavebníka.

Autoři: Ing. Jana Malát Dušková,
Ing. Dominika Urbanová, Ing. Ivan Rybák,
PRAGOPROJEKT, a.s.

Foto: KOMOVIA s.r.o.