Společnost HRDLIČKA spol. s r.o. spolupracovala v minulosti již několikrát na projektech ŘSD. Díky dobrým výsledkům, řadě odborníků a technickému vybavení se podílí i na projektu dokončení dalších úseků na dálnici D6, která vede z Prahy přes Karlovy Vary do Chebu a končí na státní hranici s Německem.
Dálnice D6 představuje strategický klíčový dopravní projekt spojující Prahu s Karlovými Vary a Chebem, pokračující až ke státní hranici s Německem. Jako součást mezinárodní silniční sítě TEN-T a nositel evropských tahů E48 a E49 má zásadní význam pro mezinárodní i vnitrostátní dopravu. Cílem projektu je vybudování moderní čtyřpruhové směrově rozdělené dálnice v kategorii D 25,5/130, která nahradí zastaralou silnici I/6 procházející průtahy obcí.
Příprava dálnice D6 se datuje od konce 80. let minulého století. Postupně byly zprovozněny úseky Praha – Nové Strašecí (30 km, 2008), průtah Karlovými Vary (8,9 km, 2007) a úseky v Karlovarském kraji dokončené v letech 2010–2012. Významný milník představovalo dokončení úseku Lubenec–Bošov v roce 2015 a úseků Nové Strašecí – Řevničov v roce 2020. Za nejnovější přírůstek můžeme označit úsek Krupá, který byl dokončený v srpnu 2024.
Do jakých úseků je projekt D6 rozdělený?
Zprovozněné úseky:
- Praha–Krupá
(49,2 km souvislého úseku) - Lubenec–Bošov
(rychlostní silnice R6) - Karlovy Vary – Nové Sedlo
- Sokolov–Cheb
Úseky s plánovaným dokončením v roce 2025:
- Hořesedly, přeložka (9,2 km)
- Hořovičky, obchvat (5,2 km)
Úseky s plánovaným dokončením v roce 2027:
- Petrohrad–Lubenec (12,1 km)
- Knínice–Bošov (7,9 km)
- Žalmanov–Knínice (6,95 km)
Jak se do projektu dálnice D6 zapojila firma HRDLIČKA spol. s r.o.?
Společnost HRDLIČKA spol. s r.o. se svými geodetickými službami podílí na výstavbě úseku dálnice „D6 Petrohrad – Lubenec, D6 Lubenec – obchvat, II. etapa“. Celá stavba měří celkem 12,106 km a jedná se o jednu z největších dopravních staveb v Česku. Zahájení výstavby započalo 07/2024. Předpokládané ukončení stavby je plánované na konec roku 2027 s tím, že část dálnice se napojuje na obchvat Lubence. Tento úsek se plánuje zprovoznit již na přelomu roku 2025/2026. Úsek dálnice zahrnuje 170 stavebních objektů (SO), z toho 16 mostů, mimoúrovňové křížení v Černčicích a další stavební objekty, důležité pro výstavbu dálnice. Jeden z mostů dokonce překlene přehradu v Kryrech (okres Louny), jejíž výstavba je plánovaná v letech 2034–2041.
Realizaci stavby vyhrálo sdružení firem EUROVIA CZ a.s., BERGER BOHEMIA a.s. a Stavby mostů a.s.
Společnost HRDLIČKA spol. s r.o. má na stavbě dálnice v úseku Petrohrad–Lubenec, Lubenec – obchvat II. etapa, na starosti činnost autorizovaného zeměměřického inženýra – zhotovitele (AZI-Z), tzn. komplexní geodetické služby při výstavbě dálnice.
Je nutné podotknout, že se jedná o poměrně prestižní a důležitou roli na stavbě. Vždyť AZI-Z je zodpovědný za geodetické vytyčení a zaměření jednotlivých stavebních objektů, kontrolu správnosti vytyčení a zaměření a také za vyhotovení dokumentace skutečného provedení stavby dle platných předpisů ŘSD až po tvorbu geometrických plánů a přípravu podkladů pro samotnou kolaudaci stavby.
„Zvládnutí takové důležité role není nikterak jednoduché. Vyžaduje to kombinaci technických znalostí, praktických dovedností, preciznosti a schopnosti spolupracovat s různými profesemi,“ říká ředitel úseku geodézie Ing. Petr Pavelka.
Jak dobře zvládnout roli AZI-Z, co vše řeší moderní geodet?
Vše se odvíjí od nastavení dobré komunikace s managementem výstavby, s jednotlivými projektanty stavby, stavbyvedoucími, zástupci objednatele a dalšími odborníky, kteří mají nejrůznější dotazy či požadavky. Geodet je klíčový technik, bez kterého by se stavba doslova rozpadla.
Moderní geodet už dávno nepracuje jen s teodolitem a pásmem. Při výstavbě dálnice využívá nejmodernější vybavení od robotických totálních stanic s vysokou přesností (tzn. One-man systém) přes GNSS přístroje, drony s kamerami pro průběžné monitorování výstavby a rychlé mapování rozsáhlých území, mobilní a statické laserové skenery pro 3D mračna bodů až po následnou tvorbu 3D modelů složitých konstrukcí.
Díky výše popsaným technologiím je jasné, že i samotný geodet musí být technicky zdatný a organizačné schopný. Z následného sběru dat si musí umět pomocí geodetických SW spočítat souřadnice podrobných bodů, umět z mračna bodů spočítat kubatury, vytvořit řezy pro kontrolu realizace vůči projektové dokumentaci nebo jen umět spočítat ortofotomapu a umět ji stavbě zobrazit.
Na stavbě D6 se tedy geodeti setkávají s těžkými zemními stroji, které jsou naváděné GNSS technologií či pomocí totálních stanic přímo z bodů základní vytyčovací sítě stavby.
Úkolem geodetů je také připravit pro tyto stroje 3D modely tak, aby byly schopny v reálném čase upravovat původní terén v zářezy nově budované komunikace či navážet materiál na budoucí násypy zemního tělesa.
„Díky všem těmto moderním technologiím a díky dobré koordinaci a kooperaci se stavbou se nám daří poměrně dobře plnit objednatelem stanovené termíny realizace stavby,“ doplňuje Ing. Pavelka.
Jaká specifika představuje úsek Petrohrad–Lubenec, Lubenec – obchvat II. etapa?
Hlavní trasa dálnice vede přes katastrální území Kolešov, Bílenec, Petrohrad, Stebno, Černčice, Malměřice, Mukoděly, Ležky.
Stavba dálnice v úseku Petrohrad–Lubenec má celkem devět mostů, pět silničních nadjezdů, jeden železniční nadjezd a jednu lávku pro pěší a cyklisty.
Jeden z nejzajímavějších a zároveň nejsložitějších stavebních objektů je estakáda přes Bílenecké údolí, která měří 642 m. Jedná se o 13pólový kolmý spojitý monolitický předpjatý komorový most v ose hlavní trasy dálnice s pilíři ve tvaru písmene H.
Geodeti z HRDLIČKA spol. s r.o. v rámci tohoto úseku museli:
- detailně geodeticky zaměřit složité terénní celky,
- přesně vytyčit prostor pro výstavbu v náročném terénu.
Dále bylo v úseku Petrohrad–Lubenec, Lubenec – obchvat II. etapa třeba ještě provést další práce, které zajistili specialisté z ostatních firem:
- výškové a polohové řešení estakád a mostních objektů,
- koordinaci prostorových vztahů u mimoúrovňových křižovatek.
Jaké technické výzvy a jejich geodetická řešení řešili specialisté nejen z firmy HRDLIČKA spol. s r.o.?
Koordinace u složitých stavebních celků:
Geodetické služby firmy HRDLIČKA spol. s r.o. jsou obzvláště důležité u koordinace výstavby ve fázích, kdy se současně realizuje více objektů – například při výstavbě přeložek železničních tratí současně s dálničními estakádami nebo při realizaci mimoúrovňových křižovatek s větším množstvím ramp.
Mimoúrovňové křižovatky:
Geodetické řešení MÚK vyžaduje koordinaci výškových a směrových parametrů všech připojovaných komunikací při respektování normových požadavků na rozhled a bezpečnost.
Komplikovaný terén:
V oblasti severozápadních Čech jsme museli řešit specifické geologické podmínky, křížení s vojenskými objekty a optimalizaci trasy s ohledem na ochranu životního prostředí.
Estakády a mostní objekty:
Při realizaci estakád přes údolí potoků (například 485 m dlouhý most přes Velkou Trasovku) je klíčové přesné geodetické zaměření pro stanovení optimálního sklonu a minimalizaci počtu podpěr.
Jaký význam přinese kompletní projekt dálnice D6 regionu?
Dokončení dálnice D6 přinese zásadní zlepšení dopravní dostupnosti západočeského regionu a posílí mezinárodní dopravní vazby s Německem. Technicky náročná realizace vyžaduje koordinovaný přístup všech odborných profesí, přičemž geodetické služby tvoří základ pro úspěšnou realizaci všech složitých stavebních celků.
Společnost HRDLIČKA spol. s r.o. svým odborným přístupem a zkušenostmi s geodetickými činnostmi u dopravních staveb přispívá k realizaci tohoto strategicky významného projektu, který změní dopravní mapu České republiky.
Projekt D6 pokračuje podle harmonogramu s dokončením klíčových úseků v letech 2025–2027. Geodetické služby HRDLIČKA spol. s r.o. zajišťují přesnost a kvalitu realizace nejnáročnějších technických celků.
Autor: Mgr. Lucie Kmochová,
Ing. Petr Pavelka,
HRDLIČKA spol. s r.o.
www.hrdlicka.cz

Dálnice D6 představuje strategický klíčový dopravní projekt spojující Prahu s Karlovými Vary a Chebem, pokračující až ke státní hranici s Německem.