Dálnice D1 stavba 0136 Říkovice–Přerov: Výroba a montáž nosné ocelové konstrukce objektu SO 209 estakáda v km 82,973 přes Bečvu a železniční trať Olomouc–Přerov

publikováno:
Na foto: Výroba a montáž STAVOKOV od pilíře P17 až po opěru 21. Na foto: Výroba a montáž STAVOKOV od pilíře P17 až po opěru 21.

Montáž ocelové konstrukce mostu byla zahájena v říjnu 2023 a dokončena byla v prosinci 2024. V roce 2025 proběhne po betonáži desky mostovky demontáž montážního ztužení a následně opravy PKO.

Hlavní NK mostu tvoří dvě samostatné spřažené ocelobetonové dvoutrámové konstrukce o 20 polích (vždy jedna nosná konstrukce pro jeden dopravní směr) s horní mostovkou, založené na společných hlubinných základech. Staticky obě NK tvoří podélně jeden spojitý nosník (jeden dilatační celek) o značně proměnném rozpětí jednotlivých polí (měřeno v kolmém průmětu v ose dálnice D1): 30,0 + 4 × 42,0 + 48,0 + 69,0 + 54,0 + 51,0 + 2 × 42,0 + 2 × 54,0 + 2 × 60,0 + 2 × 42,0 + 2 × 39,0 + 30,0 = 924,0 m. Levá NK mostu (dopravní směr Brno) o celkové šířce 17,700 m (šířka mezi mostními svodidly 15,200 m) má dva hlavní nosníky ve vzájemné osové vzdálenosti 8,550 m. Pravá NK mostu (dopravní směr Ostrava) o celkové šířce 15,550 m (šířka mezi svodidly 12,500 m) má dva hlavní nosníky ve vzájemné osové vzdálenosti 7,500 m. Stavební výška mostu je 4,841 m (levá NK, pilíř P8) a 5,257 m (pravá NK, pilíř P7). Celková teoretická délka NOK je 925,8 m. V podélném směru mají obě NK navržené HN ve třech výrazně odlišných základních tvarech příčného řezu:

1. I-průřez (otevřený) v obou krajních částech estakády s menším rozpětím polí v celkové délce 356,8 m (jižní mostní pole č. 1 – č. 5 a severní mostní pole č. 16 – č. 20);

2. komorový průřez (uzavřený, průlezný) ve střední části estakády s větším rozpětím polí 42,0 m ~ 69,0 m v celkové délce 560,0 m (mostní pole č. 6 – č. 15), tj. cca 60 % délky NOK;

3. přechodový průřez mezi komorou a I (uzavřený) v mostních polích č. 5 a č. 16 v délce 6 m.

Vzhledem k objemu vyráběných konstrukcí a stanovené době na realizaci se výroba realizovala ve více mostárnách.

„I“ nosníky byly realizovány slovenskou společností STAVOKOV, spol. s r. o. Trenčín.

Ocelová konstrukce jedné třetiny dálničního mostu SO209 na D1 Říkovice–Přerov sestávající z levého a pravého mostu byla vyrobena ve výrobně ocelových konstrukcí ve společnosti STAVOKOV, spol. s r. o., se sídlem na Brnianskej ulici č. 12/2934 v Trenčíně. Závod má kapacitu výroby až 6 000 tun ocelových konstrukcí ročně s hlavním zaměřením na výrobu a montáž ocelových konstrukcí staveb a technologických celků ve vlastních výrobních prostorech o rozloze 6 000 m2. Protikorozní ochrana vyrobených dílů se prováděla v moderním natěračském centru o rozloze 1 700 m2 sestávajícího z tryskacího a metalizačního boxu spojeného s temperovanou halou. Výrobní díly ocelové konstrukce I nosníků o výšce 2 500 mm, Výroba a montáž DT Mostárna, Jeřáb LR 1750 Demag, hmotnost dílu 136 tun, délka 40 m, délka pole nad Bečvou 69 m.délce 19 m až 24 m a hmotnosti do 45 tun (celkem 64 kusů) se po provedení PKO dopravily nákladními firemními auty na stavbu SO209 do Přerova. Díly vyrobené ve STAVOKOVU se montovaly jeřábem o nosnosti 250 tun až 450 tun dle délky vyložení dílů na PIŽMO podpěry přímo do mostního otvoru od opěry OP1 po pilíř P5 levého i pravého mostu a následně od pilíře P17 až po opěru OP21 opět levého a pravého mostu. Celková hmotnost vyrobené a namontované konstrukce činila 2 523 tun a celková délka smontovaného mostu je 326 m. Výroba a montáž dílů ocelové konstrukce 20 polí levého a pravého mostu S209 příslušející firmě STAVOKOV probíhala od 8/2023 do 11/2024. Ocelová konstrukce mostu byla po montáži spuštěna do nivelety, následně byly přišroubovány ke klínovým deskám na dolních pásnicích kalotová ložiska, kde část výroby kalotových ložisek SO 209 byla realizovaná ve výrobních prostorech firmy STAVOKOV na základě postoupené licenční smlouvy firmy Doprastav a.s. v průběhu realizace stavebního objektu. Po geodetickém zaměření byla kalotová ložiska podlita společností Doprastav a.s. Po podlití ložisek došlo k aktivaci ložisek firmou STAVOKOV.

Výroba a montáž „komorových“ nosníků probíhala v režii společnosti DT Mostárna, a.s., Prostějov.

Výroba i montáž se zahajovala nejtěžšími dílci v 69 m 7. poli nad řekou Bečvou. Vzhledem k hmotnosti montážních dílců přesahující 100 t a nemožnosti takto velké dílce přepravit na stavbu se tyto kompletovaly na předmontáži ze tří dílců o hmotnosti do 40 t. Předmontáž byla zahájena v 10/2023, vlastní osazení dílců přes koryto Bečvy proběhlo v 02/2024. Manipulace s 30m dílci na vyložení až 55 m probíhala pomoci pásového jeřábu LR1750.

Výroba a montáž nosné ocelové konstrukce objektu SO 209 estakáda v km 82,973 přes Bečvu a železniční trať Olomouc–Přerov

Délka mostu 925,8 m
Počet polí 20
Délka polí od 30 m do 69 m


Přemosťovaná překážka řeka Bečva, výrobní areál Precheza a 4kolejná elektrifikovaná železniční trať SŽ.

Dodavatel NOK: Společnost „OK most Přerov“, vedoucí člen sdružení DT Mostárna, a.s., Prostějov, člen sdružení DSC a.s. Bratislava.

Po zkompletování pole č. 7 se pokračovalo směrem k pilíři č. 5 a došlo k propojení s dříve osazenou konstrukcí STAVOKOVU. Následně se montovala konstrukce od pilíře č. 8 v areálu Prechezy. S montáží konstrukcí mezi pilíři 12 až 16 vypomáhala společnost Hutní montáže a.s. Na tomto úseku bylo kritické osazování konstrukce v poli č. 15 přes železniční koridor Správy železnic, kde jsme byli limitování krátkými nočními výlukami v provozu. Díky precizní přípravě byla konstrukce nad železniční dráhou osazena během dvou nočních výluk.

Zvláštní pozornost byla věnována změnám délky konstrukce vlivem změn teploty v průběhu montáže.

Tím, že se montovalo na třech úsecích současně, jsme se dostali do situace, kdy dílce musely být vkládány mezi dříve osazené konstrukce.

Každý montážní úsek měl svůj pevný montážní bod, od kterého konstrukce dilatovala. A s tím muselo být dopředu počítáno.

Pohled na ocelovou konstrukci mostu od opěry 21 k opěře 1 na obzoru.Pevné body byly zřízeny na pilíři P5 (dočasný pevný bod), na pilíři P8 (trvalý pevný bod dle RDS), na pilíři P14 (dočasný pevný bod) a na pilíři P17 (dočasný pevný bod), od kterých dilatovaly jednotlivé montované dilatační celky (celkem tři) na obě strany. Po jejich montáži a svaření bylo nutno jednotlivé dilatační celky spojit do jednoho celku, což nastalo v 1. fázi cca 300 m od opěry OP1 až po trvalý pevný bod na pilíři P8 počátkem května 2024 zrušením dočasného pevného ložiska na pilíři P5 a napojením montážního dílu MD 9 v poli 5 a v září 2024 propojením samostatných dilatačních celků od trvalého pevného ložiska na pilíři P8 vložením dílu MD20 na pilíři P11 a MD 31 u pilíře P17 a současným zrušením dočasného pevného bodu na pilíři P14 a P17.

Pro tyto operace napojení jednotlivých dilatačních části mostu do jednoho celku o délce cca 610 m bylo nutno vysledovat průběh teplot konstrukce během dne. S předstihem byla na konstrukci osazena teplotní čidla a průběžně se měřil průběh teploty v různých částech konstrukce. V letních měsících činil rozdíl teploty konstrukce během dne 25 °C. Ráno před rozedněním měla konstrukce i vzduch cca 18 °C, ale po východu slunce šla teplota ocelové konstrukce rychle nahoru. A tu razantně ovlivňoval osvit slunce, kdy se konstrukce nahřívala na teploty blížící se 45 °C přesto, že vzduch měl cca 26 °C. A při úseku dlouhém 420 m od pevného bodu bylo nutno s tímto posunem cca 135 mm počítat.

Vysledováním průběhu teplot jak vzduchu, tak konstrukce a v závislosti na nich i různé dilatační chování ocelové konstrukce při rozdílných teplotách na horní a dolní pásnici I nosníků a komorových nosníků mostu a současné znalosti délek namontované konstrukce i vkládaných dílců, jsme mohli správně stanovit ideální teplotu vkládání dílců a čas zahájení i ukončení této operace.

Montáž nosné ocelové konstrukce byla ukončena ve 12/2024 podlitím ložisek.

Autoři:  František Sedláček,
DT Mostárna, a.s.

Oldřich Magnusek,
DSC a.s.

Ivan Staňák,
STAVOKOV, spol. s r.o.