První český most ve Skandinávii a nejdelší český tunel v Norsku, ražba pod jezery, zkratka na Lososí stezce, letecká mise během jarního lockdownu a také překvapivý poklad, který vydala sama země. Tak by se dalo stručně shrnout dobrodružství, které prožili stavbaři Metrostavu na jedné z posledních, svým rozsahem dosud největší zakázce v Norsku. Těsně před Vánoci uvedli do provozu v centrální části země dva tunely a most přes Åstfjord na důležité „lososí“ silnici.
„Z mnoha zážitků, na něž byl tento projekt velmi bohatý, bych připomněl ten, který nás nejvíce překvapil. Při ražbě menšího tunelu Mjønes jsme objevili nečekaný poklad – narazili jsme na vzácný růžový nerost thulit, který je běžnou součástí šperků. Investor následně uspořádal den otevřených dveří a na něm si zájemci mohli nasbírat a odvézt libovolné množství této horniny. Věděli jsme, že je to v Norsku takřka národní kámen, ale že má takovou pověst, to jsme netušili“ prozrazuje Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS.
Technicky nejpozoruhodnější a esteticky nejhodnotnější součástí stavby byl 735 metrů dlouhý most přes Åstfjord, který kvůli proměnlivému podloží vyžadoval unikátní způsob založení. Největší výzvou byly železobetonové studně s váhou 2 200 tun a vnějším průměrem přes 18 metrů. Stavbaři Metrostavu je museli postavit na pontonu, zaplavit a potopit do hloubky cca 14 metrů. Stavební práce jim navíc komplikovaly drsné klimatické podmínky s rychlostí větru až 120 km/h.
„Až dosud jsme ve Skandinávii budovali výhradně podzemní stavby – silniční a technologické tunely, případně přístupové a traťové tunely metra. Díky této zakázce, která zahrnovala náš první severský most, jsme získali významnou referenci, která by nám mohla pomoci v dalším dobývání prestižního skandinávského trhu,“ sdělil vedoucí projektu Robert Brož ze společnosti Metrostav.
Součástí poslední zakázky byl i tunel Slørdal, který se díky své délce 2 650 m stal nejdelším českým silničním tunelem v Norsku. Pro srovnání: Stavbaři ze Skupiny Metrostav dosud vybudovali na Islandu, v Norsku, Švédsku a Finsku celkem 35 km tunelů. Tím nejdelším byl islandský Norðfjörður s délkou 8 km. Ražbu tunelu Slørdal v Norsku ozvláštnilo podcházení dvou jezer v nadloží, kvůli němuž museli stavbaři v těchto úsecích provádět systematické průzkumné vrty. Riziko přítoků vody do tunelu se však nakonec naštěstí nepotvrdilo.
Silnice Fv. 714 tvoří důležitou dopravní spojnici mezi Trondheimem a ostrovem Hitra, z nějž se vyváží více než třetina všech norských lososů. Proto se tomuto silničnímu tahu přezdívá Lososí cesta. Až dosud jezdily kamiony s rybami po klikaté silnici kolem fjordů. Díky novému téměř šestikilometrovému úseku bude doprava významně komfortnější, bezpečnější a rychlejší.
Velmi neobvyklou částí projektu byla speciální jarní mise vynucená pandemií koronaviru. Kvůli lockdownu musel Metrostav nejprve stáhnout všechny své spolupracovníky z Norska domů, a když se situace začala uprostřed dubna uklidňovat, vyslal nazpátek soukromým letadlem zvláštní tým 20 stavbařů. Díky aktivní komunikaci s úřady odletěli společně s nimi i český velvyslanec Jaroslav Knot a čtyři repatriovaní norští studenti, kteří by se jinak do vlasti dostávali jen těžko.
Z podkladů Metrostav a.s.