Na novém úseku jihočeské D3 už rostou dvě velké estakády

publikováno:
Umístění estakády SO211 Zdíky do krajiny nabírá už jasných kontur. Umístění estakády SO211 Zdíky do krajiny nabírá už jasných kontur.

Bez zbytečných prodlev pokračuje v jižních Čechách výstavba důležité dopravní tepny – dálnice D3. Mezi Kaplicí nádražím a Nažidly vzniká aktuálně nový 12 km dlouhý úsek, který umožní převedení dopravy ze stávající silně zatížené a v tomto úseku nebezpečné silnice I/3 na novou moderní komunikaci dálničního typu.

SO211 Zdíky

Jako první se v září 2024 rozjely práce na SO211 Mostní estakádě Zdíky. Tento objekt se skládá ze dvou mostů o délce 628 metrů pro každý jízdní směr a překlene údolí Zdíkovského potoka a lokální komunikaci III/00358. Spodní stavba je založena převážně na železobetonových pilotách průměru 1 200 mm, menší část je založena plošně a skládá se z 15 monolitických základů, 15 pilířů do maximální výšky cca 30 m a dvou opěr pro každý most. Nosná konstrukce byla navržena jako ocelová konstrukce tvořená dvěma nosníky průřezu I výšky 2,5 m a na nich spřažené železobetonové desky tloušťky 350 mm. Celkově má tento mostní objekt 15 polí s maximálním rozpětím 50 m.

MI Roads pracuje už také na mostním objektu SO213 Suchdol.Společnost MI Roads se rozhodla z důvodu velmi složitých terénních podmínek vytvořit výrobnu ocelové konstrukce na předpolí opěry OP1. Zde pak po jednotlivých předem vyrobených segmentech svařit a postupně vysunout celý most do projektované polohy. Následně zhotovitel provede spřaženou železobetonovou desku pomocí dvou spodních vozíků záběru cca 26 m, které pojedou plynule proti sobě od OP1 a OP16.

V současné době na stavbě probíhají práce na dokončení spodní stavby pravého mostu. Souběžně se intenzivně pracuje i na spodní stavbě levého mostu a probíhají přípravy na montáž ocelové konstrukce pravého mostu, včetně návozů prvních segmentů pro svařování a následný výsun ocelové konstrukce.

SO213 Suchdol

V lednu 2025 se rozjely práce i na druhé estakádě, a to na SO213 Mostní estakádě Suchdol. Tento objekt je zoptimalizovaný a jde o věrnou kopii SO211. Opět se skládá ze dvou mostů, rozdíl je pouze v délce 873 metrů pro každý jízdní směr. Most překlene údolí Blažkovského potoka a několik přilehlých polních cest. Spodní stavba je opět založena převážně na železobetonových pilotách průměru 1 200 mm, menší část je založena plošně. Skládá se z 21 monolitických základů, 21 pilířů do maximální výšky cca 30 m a dvou opěr pro každý most. Nosná konstrukce byla navržena jako ocelová konstrukce tvořená dvěma nosníky průřezu I výšky 2,5 m a na nich spřažené železobetonové desky tloušťky 350 mm. Celkově má objekt 21 polí s maximálním rozpětím opět 50 m.

Detail výstavby jedné z nových estakád dálnice D3 na úseku  Kaplice nádraží – Nažidla.Pro tento most použije MI Roads opět stejnou technologii a postup výstavby nosné konstrukce jako u SO211 Mostní estakády Zdíky, tedy postupný výsuv celé ocelové konstrukce zpoza opěry OP1 a následné dobetonování spřažené desky. V současné době probíhají práce současně na založení levého i pravého mostu a od března 2025 se zde intenzivně rozjedou práce i na spodní stavbě.

Výše popsané znamená, že již pouhého půl roku po podpisu smlouvy s investorem se můžeme ve zmíněné oblasti nového úseku dálnice D3 dívat na velkou rozpracovanost obou mostních objektů. To stejné navíc platí díky odhodlání všech zainteresovaných jak na straně zhotovitele, tak investora, i o celém zbytku stavby.

Dokončení této části dálnice D3 je plánováno na rok 2027 a jejím uvedením do provozu se tak již v brzké době významně zlepší dopravní propojení mezi Českou republikou a Rakouskem.

Autor: MI Roads a.s.
www.mi-roads.cz