Předmětem představované stavby je rekonstrukce a rozšíření dálniční odpočívky Klíčany na dálnici D8 vpravo v km 2,85. Stavba byla vyvolána nedostatečnou kapacitou parkovacích míst pro nákladní vozidla podél dálnice D8. Stávající plocha odpočívky byla v nevyhovujících technických a kapacitních parametrech pro potřeby budoucí dálniční odpočívky.
Celková koncepce odpočívky je dána dokumentací pro Územní řízení, která již koncepčně stabilizovala návrh řešení a byla potvrzena dokumentací pro Stavební povolení. Projekt je v souladu s Koncepcí nákladní dopravy pro období 2017–2023 s výhledem do roku 2030, kterou schválila vláda dne 25. ledna 2017, č. j. 50/17, a Koncepcí dálničních odpočívek 2018–2033 (aktualizace 2020), kterou vydalo Ředitelství silnic a dálnic ČR. Projekt je zkoordinován se záměrem budoucího rozšíření dálnice D8 v uspořádání 3 + 3 jízdní pruhy, které bylo prověřeno již v rámci Technické studie z roku 2019 zpracované společností Sagasta a dále je také zohledněno v technické studii D8 Zdiby – Nová Ves, zkapacitnění zpracované v roce 2020.
Na stavbu bylo vydáno Stavební povolení vydané Ministerstvem dopravy pod č. j. MD-32410/2022-910/6 ze dne 16. 5. 2023 s nabytím právní moci dne 9. 6. 2023 a v tuto chvíli probíhá realizace stavby s plánovaným termínem dokončení v 10/2024.
V rámci rekonstrukce odpočívky bude zachována stávající čerpací stanice včetně přilehlého zázemí (obchod, oddychová plocha, parkovací stání, technologické vybavení – vlastníkem je společnost MOL). Původně měla odpočívka tyto kapacity parkovacích stání (dle podkladu z realizační dokumentace z roku 1995):
Nákladní automobily | 10× |
Osobní automobily | 7× + 2× ZTP stání |
Celkem | 19 PS |
Po rekonstrukci a rozšíření bude mít odpočívka celkovou kapacitu v počtu (včetně stání u shopu, které nejsou předmětem stavebních úprav):
Nákladní automobily | 60× |
Osobní automobily | 61× + 6× ZTP stání |
Karavany, obytné vozy a vozidla s přívěsem | 6× (12×) |
Autobusy | 5× |
Motocykly | 4× |
Stání pro výkon PČR, Celní správy a stání pro nadrozměrná vozidla v délce 100,0 m |
|
Celkem | 148 PS + 2 OS |
V rámci stavebních objektů řady 100 je proveden standardní návrh objektů pozemních komunikací ve standardu ŘSD s.p., u kterého je vhodné zdůraznit využití prefabrikovaných zvýšených obrubníkových zábran proti vjezdu nákladních vozidel na dělicí ostrůvky od společnosti CS Beton. Jedná se teprve o druhou dálniční stavbu, kde jsou tyto prefabrikáty využity.
Řada stavebních objektů 300 řeší návrh dešťové kanalizace odpočívky, a to včetně objektů ORL a retenční nádrže. Koncepce vychází z normových požadavků na parametry odvodnění dálniční odpočívky – zejména s ohledem na množství a kvalitu vypouštěných vod. Dále je navržena splašková kanalizace, jejíž trasování je uzpůsobeno pro napojení stávající budovy ČSPH a pro budoucí připojení samostatných toalet na odpočívce a pro připojení případného restauračního zařízení. Koncepce odvedení splaškových vod předpokládá zachování stávající koncepce, tedy kombinaci gravitačních stok s výtlakem. Návrh řešení zásobování vodou předpokládá, stejně jako u splaškové kanalizace, zachování stávající koncepce. Vodovodní potrubí pravé odpočívky je připojeno na vodovod vedený pod dálnicí D8 z levé odpočívky.
V rámci řady 400 je řešeno připojení elektrozařízení na hladinu NN 0,4 kV z distribuční sítě ČEZ Distribuce, a.s., na které je následně připojeno veřejné osvětlení nově navržené plochy odpočívky, napojení čerpací stanice splaškových vod, napojení korporátního objektu sociálního zařízení, přípravu pro možné napájení rychlonabíjecích stanic pro elektromobily uložením chrániček a přípravu pro napojení plánované restaurace. Odpočívka bude dále vybavena kamerovým přehledovým systémem s otočnými (PTZ) IP kamerami, pro možnost online náhledu operátora na obsazenost parkovacích míst pro kamiony a zařízením monitoringu aktuální obsazenosti s důrazem na nákladní dopravu (detektory na vjezdu a výjezdu + detektory v místech parkovacích stání nákladních vozidel). Zároveň bude navrženo proměnné dopravní značení, které bude řidiče nákladních automobilů již na dálnici informovat o volné kapacitě parkovacích stání na odpočívce (značka ZPI dle výkresu R109), a pomocí proměnného dopravního značení je bude navádět na volná parkovací stání v prostoru odpočívky (značka PDZ IP11).
Základní informace | |
Název stavby: | D8 rozšíření odpočívky Klíčany km 2,85 – pravá strana |
Kraj: | Středočeský |
Stavebník: | Ředitelství silnic a dálnic ČR |
Zpracovatel: | Sagasta s.r.o |
Hlavní inženýr projektu: | Ing. Jan Hrachovec |
Odpočívka je oddělena od dálnice prostřednictvím gabionové stěny v délce 256 m s minimální výškou od upraveného terénu 3,0 m. V rámci vegetačních úprav je navrženo ozelenění nezpevněných ploch a výsadba dřevin na dálniční odpočívce. Nově vysazená zeleň částečně nahradí vegetaci, kterou bude nutné před zahájením stavby vykácet. K výsadbě jsou použity vhodné druhy dřevin, typické pro danou oblast a vhodné pro klimatické a půdní podmínky stanoviště, jako jsou například platan javorolistý, habr obecný, jabloň, dub letní a javor mléč. Podél gabionové stěny z vnitřní strany odpočívky budou vysázeny popínavé rostliny plamének horský, loubinec pětilistý a trubač kořenující. Cílem je začlenění prostoru odpočívky do okolní krajiny, snížení imisní zátěže, doplnění vegetačních prvků, oživení druhového spektra v dané lokalitě. Pro uživatele pak vytvoření příjemného prostoru pro odpočinek.
Odpočívka bude doplněna mobiliářem určeným pro odpočinek návštěvníků odpočívky. Je navrženo vybavení stoly, lavičkami, odpadkovými koši a kompletní dětské hřiště včetně oplocení a venkovní posilovnou. Vše bude provedeno dle standardů ŘSD ČR v antivandalové úpravě. Celá odpočívka bude v rámci objektu oplocena. Oplocení naváže na úseky oplocení podél dálnice D8 tak, aby bylo zamezeno možnosti vniknutí zvěře z okolních pozemků na dálniční komunikaci.
Autor: Ing. Jan Hrachovec,
SAGASTA s.r.o.