Historický Sepekovský viadukt v novém hávu

publikováno:
autor:
Historický železniční most z roku 1889 tvoří deset polokruhových kamenných kleneb. Historický železniční most z roku 1889 tvoří deset polokruhových kamenných kleneb.

Společnost Chládek & Tintěra, a.s., realizovala rozsáhlou renovaci téměř 150 metrů dlouhého mostu mezi stanicemi Božejovice a Sepekov. Historický železniční most z roku 1889 tvoří deset polokruhových kamenných kleneb a převádí trať Tábor–Písek přes údolí říčky Smutné. Výška mostu nad údolím dosahuje přibližně 20 metrů.

Náročná sanace spodní kamenné stavby sestávala z opravy deseti polokruhových kleneb, devíti pilířů a dvou opěr. Hlavní fáze rekonstrukce viaduktu začala dvouměsíční výlukou trati. Během výluky stavaři závodu mostních a inženýrských staveb snesli kolejový svršek, opravili izolace a odvodnění mostu a rozšířili most o pochozí lávky, které byly navázané na zbudování nových říms. Součástí této etapy byla také úprava kabelových tras a kompletní obnova železničního svršku. Další omezení provozu nastalo v momentě, kdy se provedlo druhé podbití kolejí na mostě a v předmostích. Následná sanace spodní stavby již pokračovala bez omezení provozu.

Náročná sanace spodní kamenné stavby sestávala z opravy deseti polokruhových kleneb, devíti pilířů a dvou opěr. K tomu je třeba přičíst ještě obnovu kamenných zádlažeb u mostních opěr. Sanace spodní stavby, která již neovlivňovala provozovanou trať, spočívala především v odstranění starých spár a v otryskání křemičitým pískem, dále ve zpevnění kameniva injektážemi, následném otryskání vodou a nakonec v novém zaspárování kamenného zdiva. Právě sanace spodní kamenné stavby si vyžádala důkladné přípravy ještě před zahájením stavby. Muselo se proto připravit pevné podloží přímo pod mostem, na které se mohlo postavit pevné lešení do výšky až 20 metrů.

Důležitým aspektem celé rekonstrukce byl její vliv na životní prostředí. V lokalitě se totiž nachází významné druhy rostlin a živočichů. Na průběh oprav tak dohlížel nejen investor, ale také ekologové. Rekonstrukce mostu umožňuje na trati provoz vlaků s větším zatížením a vizuálně je železniční viadukt krásnou dominantou malebné krajiny.

Důležitým aspektem celé rekonstrukce byl její vliv na životní prostředí. V lokalitě se totiž nachází významné druhy rostlin a živočichů.