Na nádražích Bubny a Výstaviště se finišuje, první vlaky po nové trati projedou v srpnu

publikováno:
Stavbaři dokončují nové nádraží Bubny, které má úctyhodné rozměry – je 250 metrů dlouhé a 50 metrů široké. Foto: Správa železnic Stavbaři dokončují nové nádraží Bubny, které má úctyhodné rozměry – je 250 metrů dlouhé a 50 metrů široké. Foto: Správa železnic

Do zahájení provozu další části tratě z centra Prahy na letiště zbývají necelé tři měsíce. Správa železnic na obnově tratě pracuje dva roky. Vznikají na ní i dvě zbrusu nová nádraží. Bubny a Výstaviště se oproti umístění historické budovy posunuly blíž k Vltavě, Výstaviště umožní nástup a výstup u vstupu do Stromovky zcela nově. 

„Celá stavba včetně dvou nových nádraží už dostává definitivní podobu. Vše tedy směřuje k tomu, aby se na trať mohly prvního srpna vrátit vlaky. Cestující díky tomu začnou využívat jak moderní nádraží v Bubnech, tak i nová nástupiště na Výstavišti. Nejen Pražané tím získají další možnost pohodlného cestování veřejnou dopravou po metropoli,“ řekl novinářům přímo na stavbě ministr dopravy Martin Kupka. 

Na nádražní budově v Bubnech probíhají dokončovací práce. Na nástupištích se pokládá dlažba, osazují se přístřešky pro cestující a instalují výtahové šachty, eskalátory a skleněné zábradlí. V budoucích vestibulech pak dělníci montují podhledy. Připravují se také prostory pro obchodní jednotky. 

„Celý objekt terminálu je na naše poměry úctyhodný – 250 m dlouhý a 50 m široký. Vlaky zde budou jezdit v horním patře, zatímco obslužné prostory a vestibuly se nacházejí pod úrovní nástupiště. Tuto zakázku realizujeme pro partnera ze Skupiny Metrostav, společnost Metrostav TBR a.s.,“ přiblížil generální ředitel společnosti Metrostav DIZ Karel Volf. 

Tři dvoukolejné estakády

V následujících týdnech se zde ještě osadí informační a orientační systém a mobiliář. Pracovat se bude na venkovních schodištích a přístupových chodnících, současně se budou provádět úpravy zeleně.  

Původní násep nahradila estakáda, která umožnila mimo jiné zrušit frekventovaný přejezd v Bubenské ulici.„K 1. srpnu začíná zkušební provoz vlaků. V té době bude všechno hotové, co se týká drážní dopravy. Potom zhruba do listopadu bychom ještě měli dodělat různé dokončovací práce, které se budou týkat chodníků a těch terénních úprav okolo,“ uvedla správkyně stavby Eva Schreierová.

Na novou stanici v Bubnech navazují tři dvoukolejné mostní estakády. Všechny jsou již stavebně hotové včetně zábradlí a protihlukových stěn, teď se na nich instalují koleje. Na budoucí zastávce u Výstaviště dělníci pokládají dlažbu a montují přístřešky, zábradlí a výtahové šachty. Na trati ve směru na Kralupy zbývá ještě napnout troleje. 

„Díky novým estakádám bylo loni možné zrušit frekventovaný přejezd v Bubenské ulici, zmizel i železniční násep, který dosud rozděloval okolní zástavbu a mohlo vzniknout nové propojení Letné a Holešovic ulicí Nicholase Wintona,“ popal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Na začátku června otevřeme lávku a chodník na novou zastávku Praha-Výstaviště, které zároveň zkrátí přístup do Stromovky,“ dodal.

Součástí stavby jsou estakády, výtahy, eskalátory i prostory pro obchody. Celá proměna je součástí přímého vlakového spojení z centra Prahy na letiště a dál do Kladna. „Sledujte, jak se staví na https://zeleznicenaletiste.cz/,“ pozval Svoboda zájemce na svém profilu na síti LinkedIn.

Pod nově vzniklou estakádou ve Strojnické ulici se dokončuje dlažba chodníků a asfaltový povrch silnice. První vlaky z centra metropole by mohly přijet na letiště v roce 2030. 

Začalo to Negrelliho viaduktem

„Navazujeme na kompletní rekonstrukci Negrelliho viaduktu a já bych byl rád, abychom ještě v letošním roce zahájili další důležitou část, a to je úsek mezi Ruzyní a středočeským Kladnem. Na Kladně se také dokončuje úsek, který bude znamenat další modernizaci i spojení v samotném největším středočeském městě,“ dodal ministr Kupka.

Nové nádraží vzniká i na místě, kde nikdy dříve vlaky nezastavovaly: na VýstavištiZhotoviteli prací jsou společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Celkové náklady stavby dosahují 5 644 223 231 korun. Projekt s názvem Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně) je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Stavba je součástí projektu Praha – Letiště – Kladno, který tvoří 11 samostatných etap. Hotová je už rekonstrukce Negrelliho viaduktu, v současné době kromě tratě z Bubnů na Výstaviště pokračuje rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží a dokončuje se modernizace mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Ještě letos plánuje Správa železnic zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. V příštím roce pak začne hledat stavebníka pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích.