Pardubický železniční uzel bude mít více nástupišť, vlaky jím projedou až 160 km/h

publikováno:
autor:
Ilustrační foto (zdroj: Pixabay.com) Ilustrační foto (zdroj: Pixabay.com)

Další významný uzel na síti Správy železnic čeká rozsáhlá přestavba. Správce drážní infrastruktury dnes slavnostně zahájil celkovou modernizaci stanice Pardubice hlavní nádraží. Kromě rychlejšího a tiššího průjezdu vlaků přinese také zcela nové ostrovní nástupiště. Díky výstavbě bezbariérově přístupné lávky pro pěší stanice navíc přestane být překážkou pro místní obyvatele. Dokončení stavby s předpokládanými náklady přes 6,3 miliardy korun je naplánováno v prosinci 2024.

„Modernizovaná stanice nabídne cestujícím pohodlný přístup na všechna nástupiště, kam se dostanou výtahy a eskalátory. Pozitivem z hlediska bezpečnosti železniční dopravy bude instalace moderního staničního zabezpečovacího zařízení. Ovládat se bude dálkově z Centrálního dispečerského pracoviště v Praze,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Komplexní modernizací projde celé kolejiště. Dojde i k přestavbě stávajících a výstavbě jednoho nového nástupiště, včetně zajištění bezbariérových přístupů. Všechna nástupiště budou ve výšce 550 mm nad kolejí, tedy v úrovni podlahy moderních železničních vozů, což značně usnadní nástup a výstup z vlaku. Stanice bude také vybavena novým osvětlením, orientačním systémem, rozhlasem a zvukovými majáčky pro nevidomé. Součástí projektu je i bezbariérově přístupná lávka pro pěší, která propojí přednádražní prostor se čtyřmi nástupišti a jižní částí města.

V rámci stavby se počítá s rozšířením evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS a úpravou zařízení pro automatické vedení vlaku. I díky těmto úpravám se ve stanici v hlavních kolejích zvýší průjezdná rychlost až na 160 km/h, ve směru na Rosice nad Labem bude 60 km/h.

V současné době je v hlavních průjezdných kolejích 100 km/h, ve směru na Rosice nad Labem dokonce jen 40 km/h. Díky použití pružného upevnění kolejnic k pražcům a výstavbě protihlukových stěn bude jízda vlaků výrazně tišší.

Celkové investiční náklady akce s názvem Modernizace železničního uzlu Pardubice činí 6 365 944 040 korun bez DPH. Maximální výše podpory EU může dosáhnout až 85 % z celkových způsobilých nákladů. Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem stavby je Společnost Pardubice, kterou tvoří EUROVIA CS, Chládek a Tintěra, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.

Zdroj: Správa železnic, s. o.