Šťastný Hlavák posune největší pražské nádraží do 21. století

publikováno:
autor:
Vizí Šťastného Hlaváku je přivítat návštěvníky města a připravit veřejný prostor tak, aby byl komfortním místem pro obyvatele i cestující. Zdroj foto: MHMP Vizí Šťastného Hlaváku je přivítat návštěvníky města a připravit veřejný prostor tak, aby byl komfortním místem pro obyvatele i cestující. Zdroj foto: MHMP

Šťastný Hlavák: Tak se jmenuje návrh dánského studia Henning Larsen Architects, který zvítězil v soutěžním dialogu na úpravy území hlavního nádraží v Praze. Jeho hlavní myšlenkou je přirozené propojení Vrchlického sadů, odbavovací haly, nové tramvajové zastávky přímo před nádražím a historické Fantovy budovy.

Navrhovaná podoba celého území klade důraz na udržitelnost, mikromobilitu a navrácení života do Vrchlického sadů. Vizí Šťastného Hlaváku je přivítat návštěvníky města a připravit veřejný prostor tak, aby byl komfortním místem pro obyvatele i cestující. 

Pohled na terminál.Dominantou návrhu je dřevěná střešní konstrukce, která přináší propojení prostoru Vrchlického sadů, nové odbavovací haly a plánované tramvajové zastávky. Studio zároveň rozdělilo Vrchlického sady na tři části – kulturní zónu, „nádražní náměstí“ a zónu pro doplňkové aktivity. Díky tomu vznikne vhodný prostor třeba pro pořádání trhů. Rozdělení také přispěje k výrazně lepší přehlednosti celého území. Návrh pracuje i se zlepšením podmínek pro pěší i cyklisty a přináší řešení pro udržitelnou správu celého území, například díky efektivnímu hospodaření s dešťovou vodou nebo novým přístupem k parku jako interpretaci historického členění.

„Na návrhu dánského ateliéru oceňuji především to, že nejlépe řeší problémy a výzvy daného místa. Dnes neoblíbené místo Pražanů mění v živý park a důstojnou vstupní bránu do města,” popisuje Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní rozvoj.

Vizualizace venkovních prostor Hlavního nádraží v Praze z Opletalovy ulice.Součástí Nového Hlaváku bude i nová tramvajová trať, která povede od Národního muzea do Wilsonovy a Washingtonovy ulice k odbavovací hale a dál Opletalovou ulicí do Bolzanovy. S tímto záměrem už nyní počítá pražský územní plán. Nová trať přinese lepší napojení nádraží na pozemní hromadnou dopravu a zároveň uleví současně přetížené trati mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. 

„Důležitost hromadné dopravy je v Praze zřejmá a nyní se nám podaří vhodně spojit různé mody dopravy v jednom uzlu a zvýšit komfort cestujících na hlavnímnádraží. Návrh také umožňuje snadné napojení na budoucí linku metra D,“ přibližuje dopravní řešení předseda představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy Petr Witowski.

Více fotografií najdete v galerii.