Vlaky se vrací na koleje z Vlkova u Tišnova do Křižanova

publikováno:
Rekonstrukce stanice Vlkov u Tišnova a navazujícího jedenáct kilometrů dlouhého úseku do Křižanova začala na přelomu loňského a letošního roku. Rekonstrukce stanice Vlkov u Tišnova a navazujícího jedenáct kilometrů dlouhého úseku do Křižanova začala na přelomu loňského a letošního roku.

Správa železnic zmodernizovala v rekordním čase další část trati z Brna do Havlíčkova Brodu, tento týden byl zahájen provoz mezi Vlkovem u Tišnova a Křižanovem. Vlaky se sem vrátily po sedmiměsíční nepřetržité výluce, probíhat budou ještě dokončovací práce. Už téměř měsíc mohou místní využívat novou zastávku Vlkov-Osová, která nahradila poměrně vzdálenou vlkovskou stanici.

Rekonstrukce stanice Vlkov u Tišnova a navazujícího jedenáct kilometrů dlouhého úseku do Křižanova začala na přelomu loňského a letošního roku. Kvůli plánovanému zvýšení traťové rychlosti ze 100 na 160 km/h zde byl na začátku dubna zcela přerušen provoz. To umožnilo stavbařům zvětšit poloměry oblouků a položit koleje v nové poloze. Jako první se na trať vrátily osobní vlaky, v prvních týdnech budou jezdit sníženou rychlostí. Za rychlíky budou i nadále zajišťovat náhradní dopravu autobusy, a to do poloviny prosince.

Rekordní tempo obnovy si vyžádalo vysoké nasazení nejen stavbařů, ale i techniky. V jeden den tak bylo na stavbě v akci až 225 pracovníků, kteří obsluhovali 120 nákladních aut a další silniční techniku, k tomu na dvě desítky speciálních drážních vozidel. Obnovou prošlo osm mostů a čtrnáct propustků, postavily se dvě opěrné zdi. Úsek je vybaven novým trakčním vedením, stejně tak sdělovacím a zabezpečovacím zařízením.

Zastávka se přesunula blíž

Výrazné zlepšení pro místní přinesla nová zastávka Vlkov-Osová, která se nachází o kilometr blíž k zástavbě než vlkovská stanice. Provoz byl zahájen 8. října, cestujícím nabízí nástupiště v úrovni podlahy moderních vlaků a pohodlný přístup po šikmých chodnících. Vlaky s cestujícími naopak přestaly obsluhovat stanici Vlkov u Tišnova, součástí její rekonstrukce byla demontáž všech nástupišť. Nádražní budovu nahradil nový technologický objekt.

Realizace obou staveb je spolufinancována Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027.Moderní parametry získávají i stávající zastávky. V Ořechově už stavbaři dokončili šikmé chodníky k nástupištím, v Osové Bítýšce zajistí bezbariérový přístup k vlakům výtahy, které se otevřou pro veřejnost 20. prosince.

Zhotoviteli staveb Rekonstrukce žst. Vlkov u Tišnova a Rekonstrukce traťového úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov jsou společnosti Chládek & Tintěra; Elektrizace železnic Praha; Eurovia CS; Chládek a Tintěra, Pardubice; GJW Praha a ELTRA. Celkové investiční náklady přesahují dohromady 3,9 miliardy korun.

Realizace obou staveb je spolufinancována Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Modernizuje se i další úsek

Intenzivní práce probíhají také mezi Přibyslaví a Pohledem. Letos se stavbaři zaměřili na rekonstrukci tří silničních nadjezdů a železničního mostu za přibyslavskou stanicí. Současně se v celém úseku budují základy trakčních sloupů, objekty pro technologické vybavení a nové přístupové cesty. Obnovení dvoukolejného provozu se plánuje 6. prosince 2024. 

Stavební činnost bude pokračovat i v příštím roce, kdy bude opět zaveden jednokolejný provoz. Rozsáhlou modernizací projde stanice Přibyslav, v následujícím roce se stavební práce přesunou na druhou traťovou kolej a do stanice Pohled.

Foto: Správa železnic