S předsedou představenstva a generálním ředitelem podniku Pražská strojírna Robertem Masarovičem hovoříme o tom, jak z porevoluční „komunální“ společnosti vyrostl tak významný hráč na světové scéně kolejového průmyslu.
Jak vlastně před téměř třiceti lety Pražská strojírna vznikla?
Pražská strojírna byla založena 1. 4. 1994 a navázala tak na historii strojírenské výroby v Libni sahající až do 19. století. Tato výroba v areálu přetrvala dvě světové války, požár v roce 1958 a povodně v roce 2002. V roce 2007 jsme se přestěhovali do nového areálu ve Vinoři, který jsme rozsáhle přetvořili pro své potřeby. Vydělení areálu a výroby kolejových konstrukcí z Dopravního podniku hl. m. Prahy a založení akciové společnosti mělo několik cílů. Především zefektivnit vlastní výrobu, nastartovat prodej výrobků a znásobit naši výrobu pro ostatní dopravní podniky v České a Slovenské republice. Právní subjektivita akciové společnosti nám výrazně zjednodušila především export našich výrobků do zahraničí. Z původní porevoluční „komunální“ společnosti jsme vybudovali výhybkárnu světového významu: naše výrobky dodáváme nejen pro Dopravní podnik hl. m. Prahy, který je naším hlavním odběratelem, ale i do ostatních dopravních podniků s tramvajovou dopravou v České republice, na Slovensku a též zákazníkům do Polska, Německa, Bulharska, Austrálie, Ruska, Itálie, Švédska, Maďarska, Estonska, Alžírska a dalších zemí.
Věnujete se čistě jen tramvajové dopravě, nebo může vaše kapacity využívat i pražské metro a lanovka?
Naší specializací je výroba a servis tramvajového kolejového svršku – tramvajové výhybky a výhybkové systémy přestavující jazyky výměn do požadovaného směru, tramvajové křižovatky a ohýbání kolejových oblouků, mostní kolejové dilatační zařízení, odvodnění tratí a další komponenty. Další podstatnou částí naší výroby je oprava a repase tramvajových kol pro téměř všechny typy tramvají provozovaných v České republice a na Slovensku. V roce 2021 jsme dodali i nové sady kol pro lanovku na Petřín. Věnujeme se nejen nové výrobě, ale i servisu tramvajových tratí – naše servisní středisko brousí a navařuje tramvajové tratě v českých i slovenských městech, brousí i kolejnice v pražském metru. Procesem broušení kolejnic se odstraňují nerovnosti na kolejnicích, a s tím i vibrace vozidel s cestujícími a hluk přenášený do okolí, v případě metra jsou to vibrace přenášené do budov nad ním. Provoz vozidel na kolejích způsobuje tzv. vlnkovitost. Pro zjednodušení, stejně jako přetvoří lyžaři ráno upravenou sjezdovku do večera na stráň s muldami a hroudami sněhu, tak podobně kolejová vozidla v dlouhém horizontu přetvoří povrch kolejnic do vlnkovitosti – a cílem broušení kolejnic na tramvajových tratí i v metru je uvést povrch kolejnic do bezpečného původního správného tvaru, odstranit vibrace a hluk a zvýšit tak komfort jízdy pro cestující.
Jak důležitá je pro vás čerstvě prodloužená smlouva s DPP?
Jsme za ni rádi a považujeme za nejvyšší možné ocenění, že jsme v evropské konkurenci vysoutěžili dodávky pro DPP na dalších osm let. Pražský dopravní podnik je pro nás objemem výroby a poskytovaného servisu prioritní zákazník; jedná se o téměř polovinu našeho obratu, přičemž druhou polovinou je export do zahraničí a ostatní dopravní podniky v Čechách a na Moravě. Dodávky pro pražský dopravní podnik nám dodávají nejen stabilitu prodeje, a tím i strategickou stabilitu, ale též jsou technicky velmi náročné na provedení našich výrobků, neboť frekvence a hustota tramvajové dopravy v Praze je jedna z největších v Evropě. Dopravní podnik hl. m. Prahy masivně investuje do oprav a rekonstrukcí stávajících tramvajových tratí, stejně jako do výstavby nových, a my jsme rádi, že pro další strategické období budeme jeho významným partnerem. Inovace v použitých materiálech, technologiích a v konstrukci našich výrobků jsou nezbytnou součástí naší strategie. Za tímto účelem spolupracujeme s pražskou ČVUT a Univerzitou Pardubice. A díky životnosti a výdrži našich výrobků dodáváme i tramvajové výhybky, křižovatky a i výhybkové systémy přestavující jazyky výměn např. i do australského Melbourne, které má největší tramvajový provoz na světě. Společnost YARRA Trams z Melbourne je naším druhým nejvýznamnějším zákazníkem.
Proč se uzavírala minulá i tato smlouva právě na období osmi let?
Delší kontrakt v konkurenčních cenách nám otevírá prostor investovat do nových strojních kapacit, zvyšování produktivity, kvality a konkurenceschopnosti dnes, zítra i ve vzdálenějším budoucnu. Další podstatnou výhodou je možnost nasmlouvání dodávek kolejnic a dalšího těžkého hutního materiálu na podobně dlouhou dobu a udržovat tak finanční stabilitu nákupu. Tento faktor nám umožňuje držet dlouhodobě ceny v kontraktu beze změn. V neposlední řadě držíme strategické pohotovostní zásoby klíčových dílů i celků v několika kusech pro okamžitou instalaci do tratí. Díky dlouhodobé spolupráci s pražským dopravním podnikem jsme vybudovali moderní, ziskový a vysoce produktivní strojírenský podnik, který ve svém oboru, kolejových svršcích, dosáhl světového významu. Jsme oceňováni za vysokou kvalitu a trvanlivost naší produkce a zákazníci si váží i komplexního záručního i pozáručního servisu, který nabízíme. Pětiletá záruka je závazek.
Z jakých důvodů je nyní zdvojnásobena částka, kterou budete na základě uzavřené smlouvy s DPP inkasovat?
Kontrakt reflektuje strategii hlavního města Prahy a DPP v oblasti rozvoje veřejné dopravy. Významným faktorem pro objem smlouvy jsou probíhající a plánovaná rozšíření tramvajové sítě v Praze. Tento evropský tendr jsme vyhráli v tvrdé konkurenci. V žádném případě se nejedná o dvojnásobné ceny. Cenová politika Pražské strojírny nutně musí zohlednit cenový vývoj nakupovaných kolejnic, těžkého hutního materiálu a polotovarů do výroby v nové geopolitické situaci a samozřejmě také ve významně změněné makroekonomické situaci České republiky. Připomeňme si, že v minulém roce došlo k prodloužení tramvajové tratě z Barrandova do Holyně, letos v květnu otevřenou novou trať ze sídliště Modřany do Libuše, v současnosti probíhající prodloužení tratě ze smyčky v Divoké Šárce na Dědinu, zahájenou stavbu Dvoreckého mostu pro autobusovou a tramvajovou dopravu, připravovaný návrat tramvají na Václavské náměstí atd. Dále v dlouhodobém výhledu plánované prodloužení tramvajové trati ze smyčky Kobylisy do Zdib, z Libuše na Nové Dvory, z Kobylis do Bohnic, z Malovanky na Strahov. Je toho hodně a jsme za to rádi.
Co vše smlouva zahrnuje?
Rámcová kupní smlouva na období osmi let zahrnuje dodávky našich výrobků a jejich údržbu. V ceníku máme ceny za výrobu ohýbaných kolejových oblouků, tramvajové výměny všech běžných provedení – čepové výměny, výměny s pružnými jazyky, blokové výměny s výměnnými jazyky, výměny všech rádiů R20m, R50m, R100m, R150m, pravé i levé výměny, rozřazovací splítkové výměny ukončené paralelním souběhem kolejnicových pasů, vytápění výměn, přechodové kolejnice pro různé provozované profily kolejnic, mostní dilatační zařízení všech potřebných typů – provedení pro trať na Barrandov, pro estakádu Ohrada–Palmovka a i pro aktuálně stavěný Dvorecký most, dále odvodňovací skříně tramvajových tratí, všechny typy výhybkových systémů – rozjezdové motorizované VSP-1-K a VSP-12-K, manuální výhybkové systémy pro sjezdové výměny a i výhybkové systémy pro tramvajová depa, izolaci tramvajových výměn proti bludným proudům, montáže na pražce, kolejové křížení a křižovatky, ale i geodetické zaměření a vytyčení a projekty tramvajových křižovatek, údržbářské práce na trati a náhradní díly pro veškerý uvedený sortiment provozovaný v Praze a drobné kolejivo.
Jak dlouho dopředu ve firmě plánujete?
Strategie Pražské strojírny je formulována vždy na pět let. Strategický výhled máme rozpracovaný na dalších deset let. Zkoumáme teritoria, zákazníky, technologie přepravy i konkurenci. Máme taktické plány a scénáře pro různé varianty vývoje. Vše probíhá pod pečlivou kontrolou dozorčí rady společnosti.
Je spuštění vaší vlastní fotovoltaiky odpovědí na energetickou krizi?
Přípravu jsme zahájili v roce 2020. V roce 2021 vybraný partner od projektu odstoupil. S novým dodavatelem jsme zahájili diskuse obratem a výsledek je dnes skoro hotový. Politiky EU byly v oblasti energetiky stále méně racionální, čitelné a predikovatelné. Nemohli jsme sedět a čekat se založenýma rukama. Očekávání růstu cen elektrické energie bylo racionálním a logickým důsledkem vývoje na evropském trhu.
Co vše si od tohoto projektu slibujete?
Měsíční účty za elektrickou energii máme od roku 2022 více než dvojnásobné. Již v přípravě projektu v roce 2021 jsme věděli, že cena energie poroste a prognózy nárůstu jsou zakomponované v analýze návratnosti FVE. Skutečná cena elektrické energie v roce 2022 poskočila nad plánovanou prognózu a zkrátila dobu návratnosti projektu. Hlavním záměrem je snížit náklady na elektrickou energii ve strategickém období nejbližších deset let a vytvořit pro společnost jeden z pilířů cenové stability produkce.
Probíhalo vše podle vašeho očekávání?
Spolupráce se společností Prometheus, která realizovala projektovou přípravu, i se společností Atlantis Management, která realizovala kompletní výstavbu, probíhala bez jakýchkoli problémů, hladce a velmi profesionálně. Podpora Dopravního podniku hl. m. Prahy i vedení hlavního města Prahy v průběhu projektu hodně napomohla.
Jaké máte další plány v rámci města Prahy?
Prvořadým úkolem naší společnosti je naplňovat smlouvu s pražským dopravním podnikem v nejvyšší možné kvalitě a ve sjednaných časech. Dále jsme smluvně vázáni k poskytování komplexních služeb v oblasti broušení a navařováním kolejnic v metru a na povrchu pro tramvaje. No, a v Praze reagujeme na všechny projekty stavebních firem realizujících investiční akce pro DPP. Praha a vše, co s ní souvisí, je naším strategickým zájmem. Jsme hrdou dcerou Dopravního podniku hl. m. Prahy.
Jak nedávné události, především mezinárodní, ovlivnily vaše zahraniční exportní aktivity?
Především se stalo to, že několik let příprav a pilotních projektů na území Společenství nezávislých států vlivem sankcí našeho státu i Evropské unie vyšumělo do ztracena. Z trhů jsme ustoupili, zatímco naši francouzští konkurenti tam zůstali. Opustili jsme velmi perspektivní trhy a obávám se, že již nevratně. Naopak v Austrálii jsme vstoupili do období velkých, robustních projektů, v nichž těžíme z dlouhodobého vztahu a detailní znalosti prostředí.
Co vy osobně považujete za stěžejní zakázky pro Pražskou strojírnu a díky čemu je firma získala?
Bráním se tomu označit jednu zakázku za stěžejní. Ke každé zakázce přistupujeme precizně, s maximální péčí a soustředěním. Vážíme si každého jednoho zákazníka. Ceníme si důvěry, kterou vložil do objednávky pro Pražská strojírna a.s. Tvrdě jsme pracovali po restrukturalizaci na kvalitě, rychlosti a také na servisní péči o naše produkty a zákazníky. A trh naši dřinu ocenil a stále oceňuje objednávkami, kterých máme množství větší než velké.