Jak ovlivní nový projekt KÝM BUDU budoucí recruitment technických profesí a jakou roli bude mít při získávání talentované a schopné pracovní síly ve firmách? O tom jsme hovořili s výkonnou ředitelkou vydavatelství Konstrukce Media, andragožkou a propagátorkou mimoškolního vzdělávání Dagmar Šír. „Platformu jsme vytvořili s cílem řešit dlouhodobý a palčivý problém nedostatku odborníků v technických profesích, uvědomujeme si nutnost podpory zavedení duálního vzdělávání v České republice, stejně jako tomu je v okolních zemích,“ říká Dagmar Šír. „Zní to sice trochu strojeně, ale jak lépe říci, že jsme taky srdcaři?“
Jak vznikla myšlenka projektu Kým budu?
Už řadu let se nejen já, ale i moji kolegové pohybujeme na poli komerční i akademické sféry v oboru stavebnictví a energetiky. V loňském roce jsme s odborným časopisem SVĚTLO vstoupili i do světlařské komunity. Napříč zmiňovanými obory řeší všichni dvě společná témata: Nedostatek studentů na technických fakultách a nedostatek zaměstnanců na technických pozicích. Počet studentů technických oborů se oproti roku 2010 snížil o 40 %, poptávka po technicky vzdělaných lidech několikanásobně převyšuje počet absolventů odborných škol.
Vnímáme potřeby našich klientů a spolupracujících středních i vysokých škol, reflektujeme prohlášení oborových svazů a sdružení. První myšlenka na projekt KÝM BUDU byla logickou reakcí na vše výše zmíněné.
Jsme odborným vydavatelstvím, organizátorem a pořadatelem odborných konferencí, podporu technického vzdělání tedy považujeme za svou zodpovědnost. Reagujeme na potřeby českých zaměstnavatelů v průmyslových odvětvích a usilujeme o podporu výchovy nové generace odborníků. Platformu jsme vytvořili s cílem řešit dlouhodobý a palčivý problém nedostatku odborníků v technických profesích, uvědomujeme si nutnost podpory zavedení duálního vzdělávání v České republice, stejně jako tomu je v okolních zemích.
Zní to sice trochu strojeně, ale jak lépe říci, že jsme taky srdcaři?
Co se skrývá pod pojmem KÝM BUDU?
Tento projekt nosil v hlavě už dlouho Zdeněk Ležák, s nímž jsme spojili nejen své síly, ale hlavně společné myšlenky, vize a ambice. KÝM BUDU je inovativní webový magazín zaměřený na žáky základních a středních škol ve věku 12 až 18 let. Vnímáme, že vytvořit poutavý obsah pro generaci Z i Alfa je klíčové pro náš úspěch. Proto pro maximální dosah mezi mladou generací bude tato platforma aktivně působit na sociálních sítích, na Instagramu, YouTube, TikToku, spíše pro rodiče na Facebooku.
Důležitým aspektem projektu je, že bude přístupný zdarma pro děti, rodiče i pedagogy.
Jak bude web vypadat, co na něm návštěvníci najdou?
Vypadat bude krásně, autenticky, živě, mladě… Obsahem budou videoreportáže, podcasty, teasery, krátké psané reportáže (pro maminky a pedagogy), rozhovory s profesionály a další. Důležitá bude forma a propojení seriózního webu s aktuálním světem mladých, a to i se zřetelem na jejich osobitý jazyk. Klíčová bude i každodenní aktivita na sociálních sítích. Plánujeme také pravidelné newslettery a další interaktivní prvky, jako jsou webináře, webové besedy, eventy, projektové dny, besedy a soutěže.
Naším hlavním posláním je pomáhat mladým lidem s výběrem budoucí profese, zvýšit zájem studentů o technické obory, přiblížit atraktivním způsobem technické profese nové generaci, zároveň motivovat a podporovat firmy v náboru kvalifikovaných odborníků a v neposlední řadě posílit konkurenceschopnost českého průmyslu jako celku.
Jak bude fungovat projekt jako celek?
To si zatím dovolím ponechat jako naše tajemství. Nehledě na to, že na projektu stále intenzivně pracujeme, dotahujeme detaily, zapracováváme nové postřehy. Je to stále ještě živý, průběžně se vyvíjející organismus.
Kdo se na něm podílí?
Hlavním tvůrcem obsahu bude Zdeněk Ležák, spisovatel, publisher a člověk s šestadvacetiletou zkušeností v mediálním prostředí se zaměřením na děti a mládež.
Několik let také vyučoval tvůrčí psaní a média pro děti a mládež.
Zdeňkovo celoživotní profesní zaměření je podle mého velkým benefitem tohoto projektu a nepochybuji, že on a jeho tým specialistů budou zárukou kvality obsahu, který bude připravovaný na míru cílové skupině.
Jak bude projekt financován?
Jako všechno, co děláme. Jsme malá nezávislá firma, avšak s velkou vizí! Na jedné straně je výhoda mít pozici nezávislého subjektu, můžeme dělat i psát, o čem chceme, a nejsme v područí něčích zájmů. Na straně druhé to s sebou nese skutečnost, že na vše musíme sehnat partnery. Což se zatím daří.
Jsem nesmírně ráda, že to, co děláme, dává našim klientům smysl. Že nás vnímají jako platformu, kde prostřednictvím sdílení svého know-how, svých projektů, nových technologií, představování inspirativních lidí mohou také vzdělávat, přispívat k rozvoji oboru i motivovat budoucí generace. A to dává smysl, myslím… Nebo ne?
Komu je projekt určen?
Primární cílovou skupinou jsou žáci na 2. stupni ZŠ (12–15 let) a žáci SŠ (15–18 let). Sekundární pak rodiče, pedagogové, studijní poradci, kteří výběr a zaměření dětí ovlivňují a jsou nedílnou součástí jejich života.
Co nového přináší KÝM BUDU do sféry, která se dílčími projekty doslova hemží?
Ano, vnímám a velmi oceňuji jednotlivé aktivity firem, asociací i institucí, které podporují vzdělávání a kariérní směřování dětí.
Nicméně projekt KÝM BUDU je myslím doposud jediným nástrojem, který bude mít přesah do všech oborů, jež chceme podporovat. Ze začátku tedy především do technických. A rovněž jako jediný je celonárodní, zasahující celou dětskou, pedagogickou i rodičovskou populaci. Dáváme tedy na výběr mezi všemi profesemi, nechceme škatulkovat, chceme ukazovat možnosti, které třeba děti ani neznají. Rádi bychom u dětí vzbudili zájem, a když se zaujetí propojí s individuálním zaměřením, nadáním nebo talentem dítěte, bude mít oboustranný užitek.
Jakou roli bude mít projekt KÝM BUDU ve firmách při získávání talentované a schopné pracovní síly?
Jsem přesvědčena, že projekt KÝM BUDU může být dobrým nástrojem pro HR marketing i recruitment všech společností. Platforma KÝM BUDU bude efektivně pomáhat především v employer brandingu čili v systematickém budování značek zaměstnavatelů na trhu práce. Prostřednictvím webu i sociálních sítí osloví nejširší populaci mladých lidí i jejich rodičů a pedagogů.
Pro spolupracující společnosti projekt představuje další příležitost. Dáváme jim prostor být viděn, díky tomu zaujmout jako budoucí zaměstnavatel a získat ty nejlepší talenty a kvalitní kandidáty. KÝM BUDU je vlastně neoficiální komunikační kanál firem šířící jejich pověst jako atraktivních zaměstnavatelů.
Pro firmy je myslím důležité zavedení duálního vzdělávání, propojení praxe ve firmě a odborného vzdělávání na odborné škole. To by mohlo zásadně ovlivnit recruitment! Věřím, že platforma KÝM BUDU pomůže prosazovat zavedení, a především implementaci duálního vzdělávání.
Kdy se naplno rozběhne?
Mým přáním a současně nesmírnou výzvou je start 1. dubna 2025.
Myslíte, že je reálné prostřednictvím tohoto projektu ovlivnit mladé lidi, aby jejich rozhodování o volbě povolání více odpovídalo skutečným potřebám ekonomické praxe?
Nechceme si hrát na spasitele. Domnívám se, že hlavní roli by měl v řešení tohoto dlouhodobě trvajícího problému sehrát stát. Naše školství bohužel na potřeby trhu nereaguje pružně ani dobře. Těch problémů vnímám více… Ale to bych se rozčílila. Každopádně projektem KÝM BUDU tak trochu přebíráme odpovědnost a snažíme se něco opravdu dělat, nejen o tom košatě hovořit.
Z mnoha stran slýchám, že mladí postrádají vize, cíle i motivaci. Mají „svůj svět“. Chtějí dodělat školu, složit maturitu, a to ve většině případů na přání rodičů. To je realita. Pokud se chceme pokusit ji změnit, můžeme skrze platformu oslovovat děti a dospívající, představovat jim inspirativní osobnosti, projekty, nabízet jim profesní vize, možnosti odborného směřování, motivovat je, aby o výdělku za dobře odvedenou odbornou práci přemýšleli jako o cestě k realizaci svých snů i příležitosti k seberealizaci… Když to v rámci platformy KÝM BUDU uděláme dobře a budeme tomu věřit…
S tím se nedá než souhlasit. Projekt ovšem primárně cílí na podporu zájmu o technické obory, mladou krev ale potřebují i další odvětví. Myslíte také na ně?
Ano, určitě, platforma je otevřena všem. Jen focus je teď především na technické obory, na průmysl obecně. Zaměření se ale dle potřeb trhu v čase může měnit a rozrůstat.
Co mohou od účasti na projektu očekávat jeho budoucí partneři?
Kooperaci, participaci, partnerství, aktivní účast na formování budoucnosti technických oborů. Konkrétní nabídky rádi představíme individuálně.
Nabídnete prostor i školám, aby mohly oslovit potenciální studenty?
Jednoznačně! S řadou škol již aktivně spolupracujeme a současně jsme mediálními partnery na studentských veletrzích Student a Job a Gaudeamus v Brně a v Praze. Tam budu v programu prezentovat KÝM BUDU, čímž zároveň oslovíme všechny přítomné zástupce škol.
Co byste přála projektu KÝM BUDU?
Aby dával SMYSL dětem, rodičům, pedagogům, školám i firmám. Aby naplnil všechna očekávání! Aby podpořil myšlenku a tlak na uzákonění duálního vzdělávání v České republice. Aby se o projektu a jeho smyslu mluvilo i v médiích!
K tomu ale naše víra, připravenost a nadšení nestačí. Budu tedy velmi ráda a ocením, pokud můžeme zahájit diskuse, nastavit formy partnerství tak, aby školám i firmám dávalo smysl se finančně na tomto projektu podílet.
Více o projektu KÝM BUDU se dozvíte zde.