Silniční a železniční mosty, lávky pro pěší i cyklisty jsou stále častěji kombinovány s kompozitními konstrukcemi. Projektanti i správci silnic a železnic zjistili, že kompozitní materiál jim usnadní nejen instalaci konstrukčních prvků, ale především zajistí jejich bezúdržbovost a trvanlivost.
Kompozitní rošty, lávky, zábradlí, schodiště, zakrytí zrcadel atd. odolají olejům, mrazu, požáru. Jsou protiskluzové a jejich nízká váha snižuje celkové zatížení konstrukcí. S montáží a jednoduchou délkovou úpravou prvků si umí poradit přímo na stavbě každý zručný pracovník. Při rekonstrukcích železničních tratí se často hledá řešení se snížením hlučnosti kovových prvků, ocelových desek při provozu trati. I v tomto bodě kompozitní materiál vyhoví.
Kompozitní konstrukční materiál je kombinace skelných vláken a isoftalické pryskyřice. Svazky nasycených skelných vláken vytváří homogenní tvar a způsob jejich spojení zajišťuje stejné statické vlastnosti ve všech směrech. Výsledkem je tedy vysoká pevnost a odolnost materiálu. Přidaná aditiva zajišťují chemickou, protipožární a UV odolnost.
Kompozitní konstrukce není nutné kombinovat s jiným druhem stavebního materiálu. Z kompozitu může být vyrobeno celé servisní schodiště i přechodová lávka. Většinou bývají konstrukce šedé, ale pro vyšší bezpečnost může být použita žlutá nebo červená barva. Dle vzorníku barev RAL je možné splnit individuální požadavky.
Kompozitní konstrukce se snadno napojují na prvky z jiného stavebního materiálu. V případě lávky pro pěší a cyklisty v jižních Čechách byl použit protiskluzový rošt s oky 1x1 cm pro bezpečný pohyb nejen osob, ale i psů.
Při modernizaci dálnic se kompozitní konstrukce používají jako rošty na zakrytí zrcadel mostů, kompozitní zábradlí, typové poklopy a mříže.
Navržení konkrétního druhu konstrukce vždy individuálně posuzuje Projekční tým MEA Water Management.
Video – možnosti kompozitních konstrukcí na dopravních stavbách:
Více o kompozitech MEA Water Management ZDE.