Výstavba důležité dálniční tepny D35 aktuálně pokračuje i v téměř 12 km dlouhém úseku Janov–Opatovec, který realizuje sdružení stavebních firem MI Roads a.s. a Doprastav, a.s. Součástí této stavby jsou i předpjaté mostní konstrukce, které jsou realizovány dle nových kritérií pro předpínací výztuž. Pojďme se seznámit blíže právě s touto technologií!
ZTKP nově třídí předpínané konstrukce do tří kategorií PL1, PL2 a PL3 podle účinnosti konstrukční ochrany a podle třídy prostředí, v níž je betonová předpjatá konstrukce umístěna. Výchozím dokumentem pro toto dělení je Bulletin FIB 75 a FIB 33.
V České republice je první zmínka o zatřídění předpětí dle vlivu prostředí v ČSN EN 1992-2/Z2, tab. NA.2 a NA.3. Tyto nové zpřísňující požadavky pro realizaci předpjatých mostů budou součástí nové revize TKP 18. Co tyto požadavky obnášejí, si můžeme názorně představit na nejdelším mostě zrealizovaného úseku dálnice D35 – SO205 Most na D35 v km 70,625 s délkou obou mostů přes 438 m, který realizuje stavební firma MI Roads.
V ZTKP najdeme část tabulky P9.3, která upravuje použití stupňů ochrany předpínací výztuže:
Stupeň vlivu |
X0 |
XC4 |
|
Stupeň protikorozní ochrany předpínací výztuže |
PL1 |
PL2 |
PL3 |
Z tabulky vyplývá, že použití systému PL1, včetně použití kovových trubek, je již minulostí. Veškeré mosty musí být nově pro investora ŘSD prováděny minimálně ve stupni ochrany PL2 z plastových trubek, které jsou vodotěsné a nepropustné pro vodní páru.
Jednoznačný je zásadní odklon od použití kovových trubek, tzv. sandricků, pro vedení předpínací výztuže a nutnost použití trubek plastových. Nový systém PL2 sice vzbuzuje dojem, že jedinou změnou je právě použití plastových trubek, zdání může ale klamat.
Co přesně znamená systém PL2
- Použití korugovaných (vlnitých) plastových trubek z PE nebo PP a certifikovaných spojek.
- Vodotěsnost a nepropustnost po celé délce kabelů včetně spojů.
- U segmentové konstrukce je nutné použití segmentové spojky.
- Použité trubky z PE nebo PP musí být chemicky stabilní a trvanlivé po celou dobu životnosti konstrukce.
- Objímky musí mít vodotěsný a parotěsný kryt, který je překrývá.
- Spojky musí být zapouzdřeny a uzavřeny v kapsli odolné proti vnějším vlivům.
U předpínacího systému PL2 se již nemůžeme setkat s tzv. cibulovou kotvou. Trubky je možné svařovat „natupo“ pomocí svářecího zrcadla – tzv. polyfuze.
Co znamená systém PL2 v praxi
Na stavbě D35 SO 205 Most na D35 v km 70,625 jsou použity plastové kabelové kanálky od firmy General Technologies Inc., včetně certifikovaného příslušenství k trubkám.
Většina spojů se provádí svařováním trubek. Svar je následně pojištěn smršťovacím rukávem. Hlavní výhodou tohoto spojení trubek je pevnost svaru při manipulaci a stoprocentní vodotěsnost dle požadavku PL2.
Tam, kde trubky nemohou být z technologických důvodů svařeny, jsou použity certifikované spojky. Nevýhodou tohoto spojení je možnost prasknutí spojky při manipulaci s průběžnými kabely. Je zapotřebí dávat také pozor na umístění mechanických spojek v místech menšího poloměru, kde by mohlo dojít k jejich poškození. Výhodou mechanických spojek je rychlejší montáž.
Montáž plastových kabelů dle požadavku PL2 je o poznání náročnější než použití systému PL1 s kovovou trubkou, protože je na systém jako celek kladen mnohem větší nárok.
Realizace systému spojky PL2 italským systémem Tensacciai
Levý a pravý most D35 objektu SO 205 Most v km 70,625 se skládá z 15 etap. Aby spojení dvou na sebe navazujících etap splnilo požadavek systému PL2, je postup následující:
1. PŘÍPRAVA
- montáž galvanizovaného prstence na roznášecí desku s těsněním, prstenec je na roznášecí desku přišroubován,
- osazení spojky a čelisti.
2. NAPÍNÁNÍ + INJEKTÁŽ
- předepnutí kabelů na
požadovanou sílu, - odřezání lan,
- montáž dočasných
injektážních hrnců, - provedení injektáže,
- odstranění dočasných
injektážních hrnců.
3. SPOJKOVÁNÍ
- instalace všech potřebných součástek spojky na trubku:
galvanizovaný kryt spojky s těsněním a smršťujícím rukávem, - protlačení a spojkování lan,
- osazení těsnění a přetažení krytu přes spojku,
- přišroubování krytu spojky k prstenci pod spojkou,
- zavaření těsnícího rukávu na rozhraní krytu spojky a trubky.
Takto provedená montáž předpínacího systému PL2 splňuje odolnost proti dané agresivitě prostředí XF2 dle ZTKP.
„S ohledem na nové zkušenosti získané z realizace předpínacího systému PL2 a příručky zmiňovaného Bullettinu FIB 75, který poskytuje pokyny a doporučení pro použití silnostěnných plastových kanálků v předpjatých betonových konstrukcích, jsem dospěl k závěru, že tato nová technologie se zvýšením ochrany předpínacích výztuží s sebou nese i výrazné zvýšení nároků na provádění prací. Jsem svědkem problémů, které se při použití plastových trubek vyskytují. Některé nedostatky jsou známy a popsány v Bulletinu FIB 75 a měli bychom se jim snažit vyvarovat a předcházet již při projektování. Následkem nedodržení správného postupu můžeme dospět k horšímu výsledku než při použití systému PL1 s kovovou trubkou,“ dodává k celé problematice vedoucí Střediska předpínání MI Roads a.s. Ing. Michal Nečas.
Společnost MI Roads tak považuje za extrémně důležité, aby všichni, kteří se na realizaci mostů podílí, byli dokonale seznámeni s požadavky na správné provedení systému PL2.
Autor: MI Roads a.s.