JAK NA TO: Předpínací systém PL2 (D35 Janov–Opatovec)

publikováno:
Na foto: Manipulace s kabely. Na foto: Manipulace s kabely.

Výstavba důležité dálniční tepny D35 aktuálně pokračuje i v téměř 12 km dlouhém úseku Janov–Opatovec, který realizuje sdružení stavebních firem MI Roads a.s. a Doprastav, a.s. Součástí této stavby jsou i předpjaté mostní konstrukce, které jsou realizovány dle nových kritérií pro předpínací výztuž. Pojďme se seznámit blíže právě s touto technologií!

ZTKP nově třídí předpínané konstrukce do tří kategorií PL1, PL2 a PL3 podle účinnosti konstrukční ochrany a podle třídy prostředí, v níž je betonová předpjatá konstrukce umístěna. Výchozím dokumentem pro toto dělení je Bulletin FIB 75 a FIB 33.

V České republice je první zmínka o zatřídění předpětí dle vlivu prostředí v ČSN EN 1992-2/Z2, tab. NA.2 a NA.3. Tyto nové zpřísňující požadavky pro realizaci předpjatých mostů budou součástí nové revize TKP 18. Co tyto požadavky obnášejí, si můžeme názorně představit na nejdelším mostě zrealizovaného úseku dálnice D35 – SO205 Most na D35 v km 70,625 s délkou obou mostů přes 438 m, který realizuje stavební firma MI Roads.

V ZTKP najdeme část tabulky P9.3, která upravuje použití stupňů ochrany předpínací výztuže:

Stupeň vlivu
prostředí

X0
XC1, XC2, XC3

XC4
XD1, XD2, XD3
XS1, XS2, XS3
XF1, XF2, XF3, XF4
XA1, XA2, XA3

Stupeň protikorozní ochrany předpínací výztuže

PL1

PL2

PL3


Z tabulky vyplývá, že použití systému PL1, včetně použití kovových trubek, je již minulostí. Veškeré mosty musí být nově pro investora ŘSD prováděny minimálně ve stupni ochrany PL2 z plastových trubek, které jsou vodotěsné a nepropustné pro vodní páru.

Jednoznačný je zásadní odklon od použití kovových trubek, tzv. sandricků, pro vedení předpínací výztuže a nutnost použití trubek plastových. Nový systém PL2 sice vzbuzuje dojem, že jedinou změnou je právě použití plastových trubek, zdání může ale klamat.

Svařování trubek.
Smršťovací rukáv.
Dokončený spoj.
 
Svařování trubek.
Smršťovací rukáv.
Dokončený spoj.

 

Co přesně znamená systém PL2

  1. Použití korugovaných (vlnitých) plastových trubek z PE nebo PP a certifikovaných spojek.
  2. Vodotěsnost a nepropustnost po celé délce kabelů včetně spojů.
  3. U segmentové konstrukce je nutné použití segmentové spojky.
  4. Použité trubky z PE nebo PP musí být chemicky stabilní a trvanlivé po celou dobu životnosti konstrukce.
  5. Objímky musí mít vodotěsný a parotěsný kryt, který je překrývá.
  6. Spojky musí být zapouzdřeny a uzavřeny v kapsli odolné proti vnějším vlivům.

U předpínacího systému PL2 se již nemůžeme setkat s tzv. cibulovou kotvou. Trubky je možné svařovat „natupo“ pomocí svářecího zrcadla – tzv. polyfuze.

Co znamená systém PL2 v praxi

Příprava kabelů.Na stavbě D35 SO 205 Most na D35 v km 70,625 jsou použity plastové kabelové kanálky od firmy General Technologies Inc., včetně certifikovaného příslušenství k trubkám.

Většina spojů se provádí svařováním trubek. Svar je následně pojištěn smršťovacím rukávem. Hlavní výhodou tohoto spojení trubek je pevnost svaru při manipulaci a stoprocentní vodotěsnost dle požadavku PL2.

Tam, kde trubky nemohou být z technologických důvodů svařeny, jsou použity certifikované spojky. Nevýhodou tohoto spojení je možnost prasknutí spojky při manipulaci s průběžnými kabely. Je zapotřebí dávat také pozor na umístění mechanických spojek v místech menšího poloměru, kde by mohlo dojít k jejich poškození. Výhodou mechanických spojek je rychlejší montáž.

Montáž plastových kabelů dle požadavku PL2 je o poznání náročnější než použití systému PL1 s kovovou trubkou, protože je na systém jako celek kladen mnohem větší nárok.

Realizace systému spojky PL2 italským systémem Tensacciai

Levý a pravý most D35 objektu SO 205 Most v km 70,625 se skládá z 15 etap. Aby spojení dvou na sebe navazujících etap splnilo požadavek systému PL2, je postup následující:

1. PŘÍPRAVA

  • montáž galvanizovaného prstence na roznášecí desku s těsněním, prstenec je na roznášecí desku přišroubován,
  • osazení spojky a čelisti.

2. NAPÍNÁNÍ + INJEKTÁŽ

  • předepnutí kabelů na
    požadovanou sílu,
  • odřezání lan,
  • montáž dočasných
    injektážních hrnců,
  • provedení injektáže,
  • odstranění dočasných
    injektážních hrnců.

3. SPOJKOVÁNÍ

  • instalace všech potřebných součástek spojky na trubku:
    galvanizovaný kryt spojky s těsněním a smršťujícím rukávem,
  • protlačení a spojkování lan,
  • osazení těsnění a přetažení krytu přes spojku,
  • přišroubování krytu spojky k prstenci pod spojkou,
  • zavaření těsnícího rukávu na rozhraní krytu spojky a trubky.

Takto provedená montáž předpínacího systému PL2 splňuje odolnost proti dané agresivitě prostředí XF2 dle ZTKP.

„S ohledem na nové zkušenosti získané z realizace předpínacího systému PL2 a příručky zmiňovaného Bullettinu FIB 75, který poskytuje pokyny a doporučení pro použití silnostěnných plastových kanálků v předpjatých betonových konstrukcích, jsem dospěl k závěru, že tato nová technologie se zvýšením ochrany předpínacích výztuží s sebou nese i výrazné zvýšení nároků na provádění prací. Jsem svědkem problémů, které se při použití plastových trubek vyskytují. Některé nedostatky jsou známy a popsány v Bulletinu FIB 75 a měli bychom se jim snažit vyvarovat a předcházet již při projektování. Následkem nedodržení správného postupu můžeme dospět k horšímu výsledku než při použití systému PL1 s kovovou trubkou,“ dodává k celé problematice vedoucí Střediska předpínání MI Roads a.s. Ing. Michal Nečas.

Společnost MI Roads tak považuje za extrémně důležité, aby všichni, kteří se na realizaci mostů podílí, byli dokonale seznámeni s požadavky na správné provedení systému PL2.

Autor: MI Roads a.s.